JOM FOLLOW

Monday 19 May 2014

Kerana Aku Sayang Kamu

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani




“Aku dah jatuh cinta, Sarah!”

Mahu tercekik Sarah tatkala mendengarkan lafaz keramat yang meniti di bibir Izzah itu. Matanya membulat memandang wajah Izzah. Ayam goreng di tangan segera diletak kembali ke dalam pinggan. Tak jadi nak membelasah ayam goreng Upin dan Ipin yang dibelinya di pasar malam tadi.

“Jatuh cinta? Dengan siapa? Kau jangan, Izzah. Aku nak jawab dengan mak bapak kau kat kampung nanti. Mak bapak kau suruh aku jaga kau kat KL ni, tengok-tengokkan kau. Bukannya suruh kau bercintan-cintun!”

Bebelan Sarah hanya dijawab dengan senyuman dan tawa comel dari Izzah. Sentap pula Sarah menengoknya.

“Kau ni kalau membebel nombor satu. Kalah Makcik Latipah sebelah rumah kita tu.” Omel Izzah sengaja mahu Sarah makin naik hot.

“Ah! Tak kisahlah aku ni macam siapa pun. Kalah ke menang ke…apa-apa ajelah! Sekarang jawab soalan aku. Mamat mana yang dah ajar kau subjek cinta ni. Kau jangan mudah percaya dengan orang lelaki, Izzah. Dorang tu mulut manis macam gula. Silap-silap hari bulan dorang tu ada kencing manis!” Terhambur keluar tawa Izzah mendengarkan nasihat poyo dari Sarah itu. Sarah pun sama. Walau cuba menseriuskan wajahnya. Rasa macam lawak juga apa yang dia kata tadi. Senyum kelat meniti di bibir.

“Kau ni cepat sangat prejudis dengan aku. Kau tahukan prinsip aku macam mana. Tak mainlah cinta-cinta sebelum kahwin ni. Kalau boleh nak bercinta lepas kahwin aje. Baru sweet. Macam…” Tidak sempat Izzah berceloteh, Sarah pantas memangkas kedua-dua tangannya ke hadapan muka Izzah bagaikan gaya Ultraman. Tergelak lagi Izzah dibuatnya.

“Dah, dah, dah! Bukan itu yang aku nak tahu. Sekarang cepat bagitau aku siapa lelaki tu. Sejak bila kau bercinta dengan dia. Kalau dia serius, jumpa aku dulu sebelum jumpa mak bapak kau. Biar aku jurikan dia dulu.” Sarah makin hilang sabar dengan Izzah. Perkara sebesar macam ni perempuan tu boleh buat main-main.

Terkejut beruk dia apabila Izzah, rakan serumah merangkap sahabat karibnya yang baru datang dari kampung itu tiba-tiba saja malam ini berkata dia sudah jatuh cinta. Baru empat bulan kat sini dah pandai main cinta. Sebagai penjaga yang telah diamanahkan oleh mak bapak Izzah untuk menjaga dan memperhatikan Izzah di sini, Sarah bimbang kalau-kalau Izzah tersalah langkah. Orang lelaki mana boleh percaya sangat! Tambah lagi Izzah sendiri spesies gadis yang sopan lagi naif. Lagi senanglah kena goreng dengan lelaki!

“Eh cepatlah cakap! Eee budak ni.  Dah tangkap cintan sangat ke sampai dah pandai berangan macam ni.”
Izzah mencemik. Ayam goreng dalam pinggan dicapainya rakus. Lalu tanpa sebarang signal, dingap peha ayam Upin dan Ipin itu dengan lahapnya. Mahu tertonjol biji mata Sarah.

“Hoi! Itu ayam akulah!” Sarah dah bengang. Namun tidaklah sampai dia sanggup merampas semula ayam yang sudah ditokak oleh Izzah itu. Buang karan aje.

Izzah sengih. “Sebab ayam kaulah aku berani makan. Heee…”

“Kau ni memang dah sah jatuh cinta. Cepat cakap dengan siapa. Esok kasi aku jumpa dengan dia.”

Mendengar arahan Sarah itu Izzah hanya menggeleng. Sarah terus jegilkan mata. Tangannya mula memiat telinga Izzah agak kuat. Menjerit sakit Izzah saat itu.

“Ouch! Sakitlah weh!”

“Haa tahu pun sakit. Ini baru piatan manja dari aku. Nanti kalau mak bapak kau tahu kau bercinta kat KL ni, apa agaknya dorang nak buat kat kau. Padan muka!”

Izzah menunduk. Ayam goreng diletak perlahan dalam pinggan.

“Kau ni langsung tak bagi aku peluang nak berdrama. Aku main-main ajelah. Serius gila kau bila aku cakap aku dah jatuh cinta.”

Pengakuan itu hampir-hampir membuat Sarah mencekik leher budak bertuah bernama Izzah ini. Main-main rupanya!

“Ugh, sengal! Kau nikan… nasib baik kau ni kawan aku. Kalau tak…” Sarah dah malas nak melayan. Ceh rupa-rupanya dia terkena! Tulah pelik juga bila Izzah tiba-tiba cakap dah jatuh cinta. Budak tu bukan gedik sangat orangnya. Tapi seorang gadis yang sangat sopan. Jaga pergaulan. Solehahlah senang cerita. Takkanlah mudah sangat jatuh cinta a.k.a bermain api cinta sebelum menikah.

“Tapi kan Sarah…” Izzah pandang muka masam Sarah yang tengah enak menggigit ayam dengan pandangan takut-takut. Sebenarnya ada pengakuan yang harus diberitahunya pada Sarah. Pengakuan besar!

“Apa lagi. Kau nak cakap kau nak kahwin pulak ke? Meh aku pergi pinangkan mamat bertuah tu.” Bidas Sarah sengaja menyindir.

Tak menyempat Izzah terus menampar kuat bahu Sarah. Berani kau sindir aku!

“Dah tu? Apa? Nak kenakan aku lagi ke?” Sarah tersenyum sinis.

“Sebenarnya… sebenarnya aku memang dah jatuh cinta. Dan cinta aku tu suci. Kau tak boleh halang!” Izzah terus bangun. Dia melangkah keluar dari dapur tanpa memandang wajah Sarah lagi. Dalam diam, dia tersenyum. Hehe… sekali lagi Sarah pasti terkono!

Berkelip-kelip mata Sarah memandang ayam goreng di hadapannya. Dia cuba menghadam apa yang baru saja Izzah sampaikan tadi. Cinta suci? Tak boleh halang? Sah! Memang budak tu betul-betul dah jatuh cinta tapi takut nak mengaku!

“Nurul Izzah binti Affendiiiiiiii! Aku cakap kat mak ayah kau!!! Tunggulah kau!” Dalam tidak mahu percaya, Sarah sekali lagi terkena. Dia yakin, kali ini Izzah tidak main-main. Entah lelaki mana yang pandai-pandai rosakkan fikiran Izzah tu. Aku kena bertindak! Sarah pasang tekad.


++++++

“Izzah! Izzah! Bukak pintu ni! Jangan sampai aku pecahkan pintu ni!” Jeritan Sarah dari luar bilik didengari dengan jelas oleh Izzah. Dia tersengih lalu tergelak. Kesian Sarah. Hampir darah tinggi dah tu.

“Tak nak! Aku nak bersendirian!” Sengaja dia memberikan jawapan itu.

“Hoi! Kau jangan buat dramalah! Kau tu mana reti bersendirian! Cepat bukak pintu ni. Jangan degillah!”

“Tak nak! Aku tak nak!”

Di luar bilik, Sarah berdiri sambil bercekak pinggan di hadapan pintu bilik Izzah. Tombol pintu dipulas-pulasnya. Kalaulah dia punya kunci pendua, dah lama dia bukak pintu ni. Tapi kunci pendua Izzah yang pegang. Dua-dua kunci dengan minah tu. Sabar ajelah!

“Kau ni kenapa degil sangat hah sekarang. Dah pandai bercinta pulak tu. Kau jangan main api, Izzah. Aku tak nak kau kecewa. Kita mana boleh senang sangat jatuh cinta dengan lelaki. Kau kena tunjukkan dulu mamat tu kat aku. Manalah tahu aku kenal dia ke. Boleh aku bagitau kau perangai sebenar dia. Sama ada dia serius atau nak main-mainkan kau. Kau dengar ke tak ni?!”

Dalam bilik, Izzah menutup mulut menahan tawanya. Kesiannya Sarah. Ya Allah berdosa aku layan dia macam ni. Hati kecilnya mengomel. Sememangnya sedari tadi dia berdiri di hadapan pintu. Tidak mahu mempermainkan Sarah lagi, pintu bilik dibuka. Daun pintu dikuak dari dalam.

“Aku tak marah. Aku sanggup slow talk dengan kau. Jom kita bincang.” Sarah bersuara lebih lembut dari tadi. Dia cuba tersenyum. Wajahnya yang sudah merah padam dengan telinganya yang dah macam keluar asap, diperhatikan saja oleh Izzah dengan pandangan sengaja diredupkan.

“Hmm… okey kita slow talk. Kau kena buat aku milo suam. Aku tunggu kau kat ruang tamu. Aku akan ceritakan semuanya pada kau.” Izzah melintas di hadapan Sarah. Dia menapak ke ruang tamu.

Sarah cuba menahan sabar. Okey, sabar Sarah. Demi Izzah, kau kena sabar. Budak tu budak mentah. Cinta ni mesti cinta monyet. Entah budak lelaki mana yang dah rosakkan fikiran suci Izzah. Aku jumpa nanti siap dia! Sarah dah menyingsing lengan baju.

Langkah turut diatur menuju ke tingkat bawah. Lebih dulu dia ke dapur menyiapkan milo suam untuk Izzah. Untuknya dia hanya sediakan ais kosong. Kot-kotlah dia meletup dengar cerita Izzah nanti. Senang siram terus dengan ais tu kasi sejuk. Ugh!


+++++++

“Thanks,” ucap Izzah sebaik saja Sarah menghulurkannya muk yang berisi milo suam kegemarannya. Milo suam Sarah memang terbaik! Sengaja dia mintak perempuan tu buatkan. Hehe… nak bermanja sikit.

“Dah cepat cakap.” Sarah berkuasa keras. Izzah berdecit, pura-pura geram.

“Tadi cakap nak slow talk. Ini belum apa-apa dah marahkan aku. Tak naklah cerita macam ni.” Izzah pura-pura lagi nak bangun. Pantas tangannya dipegang oleh Sarah.

“Jangan nak mengada. Okey-okey. Aku minta maaf. Okey, sekarang cerita kat aku apa yang sebenarnya terjadi. Kau dah jatuh cinta dengan siapa? Betul kau dah jatuh cinta?” Terus serius Sarah bertanya.

Izzah juga sudah tidak sampai hati nak mainkan sahabat karibnya itu. Akhirnya dia membuka cerita setelah mencicip sedikit milo suam buatan Sarah itu.

“Sebelum aku beritahu kau perkara sebenar, aku nak minta maaf. Sebab aku dah main-mainkan kau tadi. Sorry, Sarah. Aku bergurau aje.”

Sarah kerut dahi. Tak faham dia dengan maksud sebenar Izzah.

“Kejap-kejap. Part yang mana kau bergurau ni? Yang kat dapur tadi tu ke atau…”

“Kat dapur, kat dalam bilik… aku berlakon aje. Nak manja-manja dengan kau.”

Sarah yang memang terkenal dengan sifat mudah naik hantu, terus menepuk meja dengan agak kuat. Tersentak Izzah dibuatnya.

“Izzah! Kau ni dah kenapa? Kau nak masuk rancangan realiti jadi pelakon ke apa?! Ugh! Kau kan…!” Tangannya sudah terangkat mahu mencekik leher Izzah. Namun tidak sempat tangan itu sampai ke leher Izzah, Izzah lebih dulu menjauh ke hujung sofa. Dia menggeleng ketakutan.

“Janganlah. Aku minta maaf dah kan. Sorrylah.”

“Sorry-sorry. Banyaklah kau. Dahlah, cepatlah cakap kau ni jatuh cinta ke tak. Over run dah cerita pendek ni. Karang pembaca boring pulak.” Erk… Sarah dan Izzah sama-sama terdiam. Krik krik krik…

“Okey-okey. Macam ni sebenarnya cerita dia…” Izzah kembali duduk dekat dengan Sarah. Dia menguntum senyuman pada kawannya itu. Sarah buat muka serius.

“Aku memang dah jatuh cinta. Tapi…” Kening Sarah terangkat ala-ala Kak Ziana Zain. Izzah cepat-cepat menjelaskan perkara sebenar sebelum telinga Sarah benar-benar keluar asap.

“Tapi bukan dengan lelaki.”


Izzah & Sarah


Rahang Sarah jatuh. Dia tergamam.

“Dah tu? Dengan perem…”

“Hoi! Astaghfirullahaladzhim! Bukanlah! Aku normallah!”

Sarah mengangguk lega.

“Teruskan-teruskan…” Dia sudah bersila sambil tegakkan badan menghadap Izzah.

Kali ini Izzah pula yang naik hot. Ada ke patut ke situ imaginasi Sarah. Suka perempuan? Cinta? Berkasih sayang? Oh, tidak! Kena sumpah jadi batu aku nanti. Wal ‘iyazubillah!

“Aku dah jatuh hati, jatuh cinta dengan al-Quran, Sarah. Maksud aku… aku jatuh cinta tahap aku nak mendalami lebih mendalam tentang al-Quran. Sebab tu aku rasa… aku nak belajar lebih detail pasal al-Quran. Aku masuk kelas.”

Terdiam lama Sarah detik itu. Tiada kata yang keluar dari bibirnya. Wajah tenang Izzah menuturkan semua itu ditatapnya penuh dalam. Tak semena-mena dia tertunduk lantas mengeluh.

“Hmm…” Panjang keluhannya.

Izzah naik bingung. Adakah Sarah menganggapnya bergurau lagi?

“Sarah aku serius. Aku tak main-main dah.”

“Aku tahu. Aku nampak dari sinar mata kau.”

“Dah tu kenapa kau diam? Mengeluh panjang pulak tu. Kau tak nak support aku ke?”

Sarah akhirnya angkat muka. Tebal terasa mukanya saat itu. Tangan Izzah digamit kemas.

“Izzah, aku malu…” Izzah naik bingung. Malu? Kenapa pulak dah.

“Aku malu dengan kau. Kau tiga tahun muda dari aku. Tapi perangai kau, sikap kau, akhlak kau… aku malu dengan kau, Izzah.”

Kali ini Izzah mulai faham. Sedikit faham.

“Kenapa kau nak malu? Aku yang sepatutnya malu dengan kau sebab kau lagi tua dari aku tapi aku panggil kau Sarah aje. Cakap pun aku-kau. Aku tak hormat kat kau kan.” Sengaja dia memberikan jawapan seperti itu.

“Aku tak kisahlah pasal tu. Lagipun kita kawan dah lama.”

“Dah tu kau malu pasal apa pulak?” Izzah bertanya dungu.

“Aku malu sebab… aku malu sebab aku…” Sarah berjeda lagi. Sukar untuk dia mengaku. Pengakuan yang tak pernah dilafazkan pada sesiapa. Kenyataan yang sering dia cuba untuk hindarkan selama ini.

Izzah setia menanti Sarah berterus terang. Dia tidak akan mendesak. Difikirkan isu tentang keinginannya masuk ke kelas mengaji yang akan menjadi perhatian Sarah. Tak sangka pula Sarah yang buat isu sendiri. Hmm… mungkin ada hikmah perbincangan mereka malam ini.

“Malu sebab aku tak sebaik kau. Tak sesolehah kau.” Akhirnya terluah juga ayat itu.



Erti Sahabat


Izzah terdiam. Lama.

“Kenapa kau perlu malu dengan aku, Sarah. Aku tak ada apa-apa pun. Sarah, aku pun malu dengan kau sebenarnya.”

Mereka saling berbalas renungan. “Malu? Apasal pulak.” Soal Sarah.

Izzah senyum kelat. Dia pula yang tertunduk.

“Kau cakap aku ni baik, solehah, berakhlak… tapi aku gagal untuk menarik kau sama-sama jadi macam tu. Kau sahabat aku, tapi aku tak pernah nasihatkan kau. Jarang… sangat jarang. Maafkan aku, Sarah. Aku bukan kawan yang baik,” ucap Izzah sepenuh hati.

Kali ini Sarah pula yang terdiam. Ruang tamu itu tiba-tiba jadi sunyi. Masing-masing melayan jiwa.

“Kau kawan yang paling baik pernah aku jumpa, Izzah. Orang cakap, kawan yang mengingatkan kita pada akhirat, itulah kawan yang paling baik. Kau sebenarnya banyak menyedarkan aku. Bila aku tengok kau mengaji, kau solat, kau tutup aurat… aku nak jadi macam kau. Tapi aku tak kuat, Izzah. Aku lemah, iman aku lagi lemah.”

Pelupuk mata Sarah mula memberat menakung air mata. Jiwanya yang keras menjadi lembut malam ini. Hatinya meronta-ronta untuk berkongsi segala rasa ini dengan seseorang. Sudah tidak mampu untuk dipendam lagi. Kerana Sarah sedar, semakin lama ‘penyakit hati keras’ ini makin membunuhnya. Dia tak sanggup nak mati sebelum betul-betul mati dijemput Malaikat Maut. Hati mati lebih teruk dari mati jasad. Kerana apabila hati mati, jasad bagaikan mayat hidup! Tak bernilai! Mati sebelum bertaubat, mati dalam keadaan ingkar pada perintah Allah… bertambah-tambah sengsaranya di akhirat nanti. Allah… tak sanggup.

“Kita boleh sama-sama cuba, Sarah. Iman aku pun turun naik. Aku pun kadang-kadang terperangkap dengan nafsu. Terjerat dengan perangkap syaitan. Belum terlambat untuk kita berubah, Sarah. Kita sama-sama jadi baik jom. Kau, aku… hmm?”

Tangan Izzah dan Sarah sudah berpegangan erat.

Melihat ada air jernih yang menitik ke pipi Sarah menimbulkan getaran di hati kecil Izzah. Jauh di lubuk hatinya, dia mengucap syukur kepada Ilahi. Mungkin inilah air mata hidayah. Alhamdulillah!

“Kau bantulah aku. Aku jahil, Izzah. Aku dah jauh menyimpang. Solat pun aku banyak tinggal. Time puasa bukan main aku gagah puasa. Tapi aurat aku tak terjaga, mulut aku cakap benda tak baik, perangai aku kasar… banyaknya dosa aku, Izzah. Allah sudi ke ampunkan aku…”

Tak dapat lagi Izzah menahan sebak di dadanya, tubuh Sarah didakapnya kemas. Belakang perempuan itu diusap-usapnya dengan penuh kasih sayang.

“Tiada siapa dalam dunia yang lebih bersifat pengampun selain dari Allah, Sarah. Kau kena yakin, kau kena percaya… Allah itu benar-benar Maha Pengampun. Kita berharap, kita takut pada Dia… moga-moga Dia ampunkan dosa kita.”

Sungguh semua ini tidak pernah terlintas di benak Izzah. Tak sangka lakonannya yang bermula di dapur tadi, berakhir dengan drama air mata seperti ini. Sudah lama dia tidak melihat Sarah menangis seperti ini. Allah telah memilih detik dan saat ini untuk mengurniakan Siti Sarah binti Aman sebuah hidayah yang sangat-sangat berharga nilainya ini!

Hidayah… hadirnya amat didambakan. Amat diperlukan. Sepertimana manusia memerlukan cahaya apabila berada dalam kegelapan, hati dan iman terlebih lagi memerlukan suluhan cahaya hidayah. Cahaya hidayah itu menyuluh kepada kebaikan dan menghalang diri dari terus lemas dalam kemungkaran!

Bagi yang lalai, bagi yang sudah ‘terbabas’ jauh dari landasan utama, hidayah Allah amat-amat ditunggu-tunggu dan diperlukan untuk kembali semula ke jalan yang diredhai. Alhamdulillah, Sarah dipilih dan terpilih.

“Aku nak belajar semula solat, mengaji, ambil air sembahyang dengan kau, Izzah. Dan pasal kau nak mendalami al-Quran, aku nak ikut. Aku pun nak faham al-Quran… aku pun… aku pun nak jatuh cinta dengan al-Quran, Izzah!” Izzah menatap wajah sembab Sarah. Dia menggangguk laju. Senyuman tulus dihulurkan untuk sahabatnya itu.

“Ya, kita sama-sama akan belajar balik. Kita akan sama-sama masuk kelas mengaji tu. Dan kita akan sama-sama jatuh cinta dengan al-Quran. Jatuh cinta dengan Allah. Jatuh cinta dengan Rasulullah. Kita berubah ya, Sarah. Kita pelihara iman kita. Kita dah takde banyak masa, kan?”

Sarah angguk dan terus mengangguk. Hanya air matanya saja yang berbicara.



Izzah dan Sarah.  Walau suka gaduh tapi persahabatan mereka Lillahitaala.


Izzah tak berhenti memanjat rasa syukur pada Ilahi. Apa yang terjadi malam ini merupakan moment terindah dalam hidupnya.

Walaupun sebelum ini dia tidak berjaya untuk menasihati Sarah dengan kata-kata, namun syukur Alhamdulillah Allah menggerakkan hati Sarah kerana melihat akhlaknya. Sejujurnya, itu saja modal Izzah untuk berdakwah. Sungguh dia tidak punya kekuatan untuk menasihati Sarah menggunakan kuasa. Yang mampu digunakan hanya dengan hatinya. Sentiasa mendoakan agar Sarah memperoleh hidayah dan menjadi Muslimah yang lebih baik. Selain doa, senjata ampuhnya untuk berdakwah adalah dengan menunjukkan akhlak yang baik. Moga-moga akhlak Islam yang cuba ditonjolkan olehnya itu berjaya menjentik hati seseorang untuk berubah menjadi lebih dari apa yang telah ditonjolkan oleh dirinya itu. Itulah dakwah kecil dari gadis bernama Nurul Izzah binti Affendi. Dengan izin Allah, tiada yang mustahil.

“Aku sayang kau, Sarah. Aku sayang kau…” Sekali lagi Sarah mendakap erat tubuh Sarah. Dan Sarah membalas pelukan ukhuwah fillah dari Izzah dengan air mata yang masih bergenang.

“Aku pun sayang kau, Izzah. Terima kasih sebab sudi jadi kawan aku…”

Sebaik-baik sahabat adalah sahabat yang dapat membawa kita ke Syurga Ilahi. Bukan sahabat yang tegar membawa kita ke neraka. Sahabat neraka senang dicari… tetapi sahabat ke Syurga  sukar ditemui.

Sahabat yang baik, apabila dipandang wajahnya, membawa mengingati Allah, mendengarkan kata-katanya menambahkan ilmu, terlihat gerak gerinya meninggikan takut kepada Allah, berkawan dengannya berjuang ke jalan Allah.

Akhir kata…

Kawan sejati ambil berat macam seorang ibu, marah macam seorang ayah, bergurau macam adik-beradik dan menyayangi lebih daripada seorang kekasih.

-TAMAT-

PENGAJARAN

1. Sikap Sarah perlu dicontohi oleh kita semua. Sebagai sahabat, kita perlu menasihati rakan-rakan kita yang mula nak terjebak dalam percintaan (ber-pakwe ber-makwe). Kerana percintaan yang tidak serius mampu memberi kesan yang sangat serius pada jiwa seseorang kelak.

2. Sifat amanah yang Sarah miliki juga perlu dicontohi. Sarah memegang erat amanah yang telah ibubapa Izzah berikan padanya. 

3. Akhlak yang baik mampu menjentik hati seseorang untuk berubah. InsyaAllah.

4. Jatuh cinta dengan al-Quran merupakan moment terindah dalam hidup seseorang. Mengapa agaknya Izzah mampu jatuh cinta dengan al-Quran? Mungkin inilah salah satu sebabnya.


Sabda Nabi yang bermaksud : “Bacalah oleh kalian Al-Qur`an. Kerana ia (Al-Qur`an) akan datang pada Hari Kiamat kelak sebagai pemberi syafa’at bagi orang-orang yang rajin membacanya.” [HR. Muslim 804]


“Sebaik-baik kalian adalah yang mempelajari Al-Qur`an dan mengajarkannya.” [Al-Bukhari 5027]

“Yang membaca Al-Qur`an dan dia mahir membacanya, dia bersama para malaikat yang mulia. Sedangkan yang membaca Al-Qur`an namun dia tidak tepat dalam membacanya dan mengalami kesulitan, maka baginya dua pahala.” [Al-Bukhari4937, Muslim 244]

#Subhanallah. Tidakkah tergerak hati kalian untuk jatuh cinta dengan al-Quran?






10 comments:

  1. Bunga Zu.. Nice story.. Sahabat yg baik seperti penjual minyak wangi.. Dia akan menjadikan sahabatnya juga wangi.... Keep writing dear..

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ Bunga Zara. Yup jadikan kita wangi dan tidak dihinggapi lalat2.hehe..
      InsyaAllah selagi Dia mengizinkan. Thanks sbb sudi tinggalkan komen zara. You r my SDA..hehe

      Delete
    2. You too my dear my SDA...

      Delete
  2. simple tp mendalam maknanya. suka dgn crita ini. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah. semoga ape yg cuba disampaikan sampai ke hati semua yg membacanya..aamiin2.. thanks nik sudi komen.. :)

      Delete
  3. Bismillah..

    Well done Cik Zu~ Ringkas dan padat isi cerpen ni. Suka&menarik~ tema cinta pd Al-quran & prshbtn ukhuwah fillah, bshbt kerana Allah. Gaya Zu mengolah crita mmg x menghampakan. Teruskan berkarya ya ukhti fillah <3 <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih liz.. alhamdulillah kalau liz dapat tangkap maksud sebenar cerpen ni ditulis.hehe.. yup! tema nye cinta pada al-Quran dan ukhuwah fillah.. insyaAllah, ukhti. Awok pun teruskan berkarya. fightingg! <3

      Delete
  4. Sebuah cerpen yang ada isi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 kita ambil isi tu kak.InsyaAllah :)

      Delete
  5. MasyaAllah,,, bnyk pengajaran n nilai murni blh di ambk...
    Taniah kpd cik penulis ;)

    ReplyDelete