JOM FOLLOW

Monday 8 September 2014

Andai Dia Jodohku [cerpen]



DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI.




Seperti kebiasaannya, Razi akan memulakan kerja tepat jam 7 pagi. Seawal itu dia datang ke bengkel baiki kereta yang terletak di Jalan Mulia itu. Di situlah Razi mencari rezeki selama hampir 3 tahun. Dari seorang mekanik motosikal, dia kini mula memperbaiki pekerjaannya lebih baik dengan menjadi mekanik kereta yang gajinya dua kali lebih banyak.

“Assalamualaikum, Razi. Dah sarapan ke belum? Kalau belum jomlah pak cik belanja.” Sapaan dari Pak Cik Omar dibalas oleh senyuman mesra oleh Razi. Dia yang sedang sibuk memunggah barang-barang mekaniknya, segera meninggalkan itu semua lalu berdepan dengan Pak cik Omar.

“Waalaikumussalam, pak cik. Alhamdulillah saya dah sarapan kat rumah tadi. Kalau pak cik nak belanja, bolehlah belanja saya makan tengah hari ni.” Bahu Pak Cik Omar ditepuk-tepuk mesra. Bermulanya Razi bekerja sebagai mekanik di sini, dia sudah mengenali Pak cik Omar yang merupakan pelanggan tetap di bengkel milik sahabat baik Razi sendiri iaitu Hanif.

“Kalau tengah hari nanti, pak cik ada kerja sikit. Tapi kalau…” Tidak sempat Pak cik Omar menghabiskan ayatnya, dengan sopan Razi bersuara.

“Pak cik ni saya gurau ajelah. Tak payahlah susah-susah. Lagipun, tengah hari ni saya dah janji dengan Lan nak makan sama.” Pak cik Omar tersenyum sambil angguk kepala.

“Apa salahnya kalau pak cik nak belanja kamu pun. Insya-Allah esok lusa pak cik belanja kamu makan tengah hari kat warung Pak Isa tu. Okeylah pak cik pun dah lambat ni. Nak pergi gunting rambut kejap. Tengah hari nanti nak pergi kenduri kahwin pulak. Pak cik pergi dulu ya.” Razi menghadiahkan senyumannya. Tangan Pak cik Omar disalami penuh hormat.

“Okey pak cik. Jalan elok-elok. Assalamualaikum…”

“Waalaikumussalam warahmatullah…” Melihat kelibat Pak cik Omar makin menjauh dari pandangan matanya, Razi kembali menyambung kerjanya.Itulah rutin hariannya. Rasa-rasanya tiap pagi dia pasti akan ditegur oleh Pak cik Omar yang masih sihat walaupun usianya sudah hampir mencecah 70 tahun. Alhamdulillah.

Sebelum menyambung kerjanya, Razi sempat memalingkan kepalanya menoleh ke belakang. Perhentian bas yang terletak di hadapan bengkelnya ditatap lama.Bukan perhentian bas itu yang menjadi santapan matanya namun si penumpang yang sedang berdiri menunggu bas di perhentian bas itu yang menjadi perhatian Razi.

Seminggu berlalu. Gadis bertudung litup yang selalu menunggu bas di situ kian menjadi pemerhatian Razi. Dia sendiri tidak tahu apa yang sebenarnya menarik minatnya untuk melihat gadis itu. Razi tahu berdosa baginya untuk melihat berkali-kali pada seorang wanita yang bukan muhrim. Namun, dalam hatinya bagai ada sesuatu yang sedang melanda. Sukakah dia pada gadis itu? Adakah itu bermakna jodohnya sudah sampai?

Razi tak sanggup untuk berfikir lebih jauh. Mungkin itu hanyalah perasaannya semata. Mungkin saja perempuan itu isteri orang, tunangan orang ataupun kekasih orang.

“Assalamualaikum…. Saya Razi… Awak?” Razi tersenyum seorang diri. Soalan itu ingin sekali ditujukan pada gadis itu.Mungkinkah dia berpeluang untuk menyatakan itu semua?

*******

“Assalamualaikum Lan…” Sebaik saja tiba di restoran yang dijanjikan, Razi terus mencari kelibat sahabat baiknya Razlan. Razlan atau lebih mesra dipanggil Lan merupakan seorang kerani bank. Dan Lan juga banyak membantu Razi untuk meneruskan kehidupannya di ibu kota metropolitan ini. Lan dan Razi bagai adik beradik kandung.

“Waalaikumussalam. Lambat hari ni. Kenapa? Ada apa-apa yang berlaku ke?” soal Lan ambil berat. Biasanya Razi jarang datang lambat bila berjanji.

Razi duduk ke kerusi.Senyuman dihadiahkan mesra untuk Lan.

“Banyak kereta tadi. Kesian aku kat seorang aunty tu. Dia nak aku baiki cepat-cepat kereta dia. Katanya urgent. Aku tolonglah dulu. Maaf dah buat kau menunggu.” Rasa bersalah pula Razi pada Lan. Kerana kelambatannya mungkin saja telah membuat waktu rehat Lan jadi terganggu.

“Hisy,kau ni. Tak payahlah nak minta maaf.Dah order dulu makanan. Aku ada sesuatu nak bincangkan dengan kau.” Wajah Lan yang serius buat hati Razi dilanda tanda tanya. Kenapa muka Lan serius pulak hari ni? Dia nak bincang apa ya? Omel Razi dalam hati.

Selesai memesan makanan, Lan mula membuka bicaranya. Satu soalan ditujukan pada Razi. Dan soalan itu benar-benar buat Razi terkejut.

“Kau dah ready nak kahwin?” tanya Lan sambil pandang tepat ke muka Razi. Buat seketika Razi terpana dengan soalan itu. Sesaat kemudian,dia tersengih memandang Lan.

“Apasal kau tanya aku soalan macam tu?” Tidak menjawab soalan Lan, Razi sebaliknya mengembalikan soalan itu dengan soalan.

Lan juga tersenyum.   “Kau mesti terkejut, kan?Aku lagi terkejut. Ada orang pinang kau.” Hampir tersedak Razi mendengar ucapan Lan.

“Kau jangan main-main, Lan.” Mahu tergelak Razi saat itu. Ada ke perempuan nak pinang dia? Biasanya lelaki yang masuk meminang perempuan.

“Kali ni aku tak main-main. Ija cakap ada seorang perempuan ni berkenan dengan kau. Dan aku rasa dia cukup berani kerana meluahkan perasaanya pada Ija. Itu bermakna dia benar-benar berharap dapat kau jadi suami dia.”

Razi cuba bertenang. Melihat muka Lan,dia yakin Lan tak main-main. Apa lagi apabila nama Ija disebut-sebut. Ija,isteri kepada Lan cukup Razi kenal dengan sikap tidak suka cakap bohongnya. Jadi, memang benar ada seorang perempuan ingin melamarnya? Razi terkedu.

“Tapi kenapa aku?” Soalan itu terpancul keluar dari bibir Razi.

“Mungkin dah sampai jodoh kau.” Jawab Lan penuh yakin.

Kepala digaru-garu perlahan. Razi hanya mampu tersengih sambil gelengkan kepala. Jodoh aku? Benarkah jodoh aku sudah sampai? Hatinya mula tertanya-tanya.

“Tapi macam mana perempuan tu boleh kenal aku? Apa aku kenal dia ke? Aku pernah jumpa dengan dia ke selama ni?” Memang itu menjadi kemusykilan Razi. Andai benar perempuan yang ingin menyuntingnya itu mengenali Ija, sudah pasti perempuan itu sudah lama memperhatikannya.Tapi siapa?

Tak sempat Lan menjawab soalan Razi, pelayan tiba membawa hidangan. Lan dan Razi memberi peluang kepada pelayan itu menghidangkan juadah. Sebaik saja pelayan itu pergi, segera Razi meneguk jus tembikai yang dipesannya tadi. Rasa panas pulak badan ni.Rasa segan pun ada. Ada ke patutnya dirinya dilamar oleh seorang perempuan. Melalui sahabat baiknya sendiri pulak tu.

“Ija cakap perempuan tu jiran kita. Tapi serius aku tak kenal dengan perempuan tu. Ija pun terkejut bila perempuan tu tiba-tiba datang dan cakap nak lamar kau.” Hampir tersembur air yang disedut Razi. Berani betul perempuan ni.

“Kalau dia jiran kita, maknanya kita mesti pernah jumpa dia.Tapi ini kau tak kenal,Ija tak kenal.Aku lagilah tak kenal. Hisy, tak berani aku.” Misteri pula perempuan yang diceritakan oleh Lan ini. Kenapa dia nak melamar aku? Dia dah kenal aku lama ke? Soalan itu bermain di minda Razi. Selera untuk makan mula menghilang entah ke mana.

“Itu aku tak tahu. Kalau kau nak tahu siapa perempuan tu, pergilah jumpa dia. Perkara senang tak perlu disusahkan. Tapi bukan senang nak ada kes macam kau sekarang ni. Perempuan melamar lelaki.Itu bererti lelaki itu benar-benar seorang yang baik dan soleh. Razi, aku nampak semua tu pada diri kau. Kau lelaki baik, mungkin ini yang dinamakan jodoh.” Bahu Razi  ditepuk-tepuk oleh Lan. Dia cuba meyakinkan Razi dengan penjodohan ini.

Razi pandang Lan tanpa kata. Jumpa dengan perempuan tu? Mampukah dia berdepan dengan perempuan yang sudah menyuntingnya itu?

*******

Malam itu pulang saja dari masjid, Razi singgah dulu ke rumah Lan. Masih ada benda yang ingin ditanyakan pada Lan. Mungkin saja pada Ija. Kerana Ija lebih dulu berdepan dengan perempuan misteri yang telah menyuntingnya itu.

“Assalamualaikum… Assalamualaikum…” Salam dilaung dua kali. Seminit menunggu, muncul Ija sambil mendukung anak bongsunya, Muhsin.

“Waalaikumussalam… Razi? Masuklah. Abang Lan ada kat dalam. Tengah tengok bola. Masuk-masuk.” Ija tersenyum sambil sempat mengemaskan tudung yang tersarung di kepalanya. Razi membalas senyuman Ija seadanya. Muhsin yang berusia satu tahun itu diagah-agah mesra.

Melangkah masuk ke dalam rumah, Razi terpandang Lan yang sedang berbaring di ruang tamu bersama-sama anak lelaki sulungnya, Muhammad. Kusyuk benar mereka menonton siaran langsung bola sepak di tv1 itu.

“Lan…” Razi turut duduk ke lantai. Tidak selesa pula bila tuan rumah duduk di bawah dia duduk di atas.

“Hah, Razi. Baru balik dari masjid ke?” Lan bertanya sambil bangun. Muhammad yang sudah mula mengantuk itu ditepuk-tepuk perlahan. 7  tahun perkahwinannya dengan Ija, inilah rezeki yang Allah berikan padanya. Dua-dua lelaki. Seorang berusia 6 tahun. Seorang lagi satu tahun.

“Baru balik, Lan. Aku cari jugak kau kat masjid tadi tapi  tak jumpa.” Sempat Razi memandang ke arah kaca televisyen. Perlawanan bola sepak antara Terengganu menentang Perak. Masih lagi seri kosong-kosong. Bukan Razi tak minat bola, tapi setakat bola yang bukan team kegemarannya, baik tak payah tengokpun tak apa. Pergi masjid lagi berfaedah.

“Aku layan bola ni, Zi. Sebab tu tak pergi. Eh, kau datang sini ada apa? Nak bincang pasal hal tadi ke?” Baru saja Razi ingin lupakan perkara itu, ia kembali muncul apabila mendengar Lan bersuara. Memang itulah tujuannya.

“Aku nak tanya Ija sesuatu. Boleh ke Lan?” Ija yang baru muncul sambil mendulang air minuman, hanya tersenyum memandang Razi. Dia duduk sambil menghidangkan minuman kepada tetamu.

“Ija, tu si bakal pengantin kita nak tanya tu.”  Lan bercanda mesra. Sikit pun Razi tak marah dengan guraun Lan. Bakal pengantinlah sangat. Pengantin perempuanpun belum tengok lagi.

“Ada apa, Razi? Kalau boleh Ija bantu, InsyaAllah Ija tolong.” Ija duduk di sebelah Lan. Muhsin dibiarkan dipangku oleh Lan.

Razi leka buat seketika melihat kebahagian Lan dan Ija. Kalaulah dia juga berkahwin nanti, ingin sekali dia memiliki keluarga yang bahagia seperti Lan. Mempunyai seorang isteri yang solehah. Pandai menjaga hati dan menjaga makan pakainya dengan baik. Mungkinkah perempuan misteri itu bakal menjadi zaujahnya?

“Ija, saya nak tahu betul ke ada seorang perempuan lamar saya? Saya macam tak percaya aje.” Razi tersenyum malu.Ija pandang Lan.Lan juga tersenyum.

“Betul.Takkan Ija nak berbohong pulak. Dua hari yang lalu, dia datang. Dia cakap dia bawa hajat yang besar.Datang nak melamar seseorang. Terkejut Ija masa tu, Razi. Ingatkan datang nak melamar Abang Lan.” Ija tertawa kecil. Lan dan Razi ikut tergelak sama.

“Tapi dia cakap dia berkenan untuk menyunting seorang lelaki yang selalu datang ke rumah ni. Bekerja sebagai mekanik kereta. Suka tersenyum. Ija mula fikir siapa lelaki yang dia maksudkan. Tapi bila dia cakap lelaki tu kawan baik Abang Lan, terus Ija teringatkan Razi. Dan dia mengaku, memang Razi yang dia maksudkan.”

Terasa merah padam muka Razi menahan rasa segannya. Sungguh dia tidak menyangka ada seorang perempuan memerhatikan dirinya selama ini. Makin tak sabar untuk mengenali dengan wanita itu.

“Tapi kenapa saya? Apa lagi yang dia tahu pasal saya?” Mungkinkah perempuan itu mengetahui banyak maklumat mengenai dirinya? Razi tertanya-tanya lagi.

“Dia jiran kita. Rumah dia beberapa meter aje dari sini. Dia cakap, dia selalu perhatikan Razi pergi kerja,balik kerja. Razi selalu lalu depan rumah dia. Hati dia tertarik melihat Razi. Melihat Razi selalu pergi ke masjid,lagi buat dia jatuh suka pada Razi.”

Allahuakbar. Razi makin teruja pula untuk bertemu dengan wanita itu. Tiba-tiba dia rasa bahagia apabila ada wanita memperhatikannya sampai begitu sekali. Pasti wanita itu juga seorang yang istimewa.

“Apa nama dia,Ija?” Soalan itu muncul di bibir Razi. Ingin sekali dia mengetahui nama si pemilik gadis yang telah melamarnya itu.

Ija pandang Lan. Lan anggukkan kepala bagai memberika keizinan untuk Ija teruskan kata.

“Nama dia… Nur Qasif. Tapi Ija tak tahulah muka dia macam mana. Orangnya berpurdah, Razi. Tapi bila Ija tengok sinar mata dia, tenang rasa hati ni.” ujar Ija seakan-akan mengenang kembali perwatakan gadis  bernama Nur Qasif itu.

Razi terdiam lama. Nama Nur Qasif mula meniti di hatinya. Siapakah agaknya Nur Qasif ini? Perlukah dia menemui gadis itu? Tapi bukankah gadis itu melamarnya. Sepatutnya gadis itu sendiri yang menemuinya.

Dan mampukah dia memberi perasaan sayangnya pada Nur Qasif sedangkan hatinya sudah mula terpaut pada gadis yang selalu dilihatnya di perhentian bas itu. Tiba-tiba Razi dalam dilemma. Andai dia menemui gadis berpurdah itu,itu mungkin membuatkan gadis itu menganggap dia sudah bersetuju untuk meneruskan hubungan mereka yang belum terjalin. Dan gadis yang selalu dilihatnya di perhentian bas itu seharusnya ditegur olehnya terlebih dahulu sebelum terlambat. Pada siapa yang harus Razi tuju terlebih dahulu?

*********

Pagi itu, Razi nekad untuk menegur gadis yang selalu diperhatikan olehnya di perhentian bas itu. Seminggu dia berfikir mengenai hal ini. Setelah melakukan solat sunat Istikharah, Razi yakin Allah telah memberi jawapannya. Dalam mimpinya, dia ternampak seorang gadis bertudung sedang menunggunya di perhentian bas. Tapi sayangnya wajah gadis itu kabur-kabur. Mungkin kabur kerana selama ini pun Razi tak pernah melihat gadis yang sudah disukainya itu dekat-dekat. Hanya tengok dari jauh. Hari ini baru berani untuk tengok lebih dekat.

Razi sudah rujuk perkara ini dengan imam masjid. Kata imam, kalau kita dah sukakan seseorang itu, jangan malu untuk meluahkannya. Kerana Nabi Muhammad pernah menasihati seorang pemuda ketika di zaman baginda dahulu.

Ada seorang pemuda yang sudah jatuh hati pada seorang gadis. Lalu, pemuda itu datang menemui Baginda meminta pendapat baginda. Nabi SAW bertanya, adakah gadis itu tahu isi hatinya. Pemuda menjawab, tidak,Ya Rasulullah.Rasulullah berkata lagi, kenapa kamu tidak meluahkannya? Tidak salah meluahkan perasaan. Kalau suka, katakan suka. Lalu pemuda itu segera mengikut saranan Rasululllah.

Razi juga ingin mengikut nasihat Rasulullah SAW. Meluahkan perasaan itu tidak salah. Selagi tidak diluahkan,selagi itulah Razi takkan tahu sama ada sayangnya pada gadis itu berbalas atau tidak.

Andai gadis itu sudi untuk menerima cintanya, Razi akan segera menikahi gadis itu. Dan pada gadis yang telah menyuntingnya, Razi akan bertemu dengan gadis itu dan menyatakan bahawa hatinya sudah dimiliki.Akan ditolak secara sopan lamaran gadis misteri bernama Nur Qasif itu.

Tapi andai gadis impiannya menolak cintanya, adakah itu bermakna dia harus membuka hatinya untuk Nur Qasif? Mampukah dia menyayangi Nur Qasif? Ah…. Yang penting sekarang, jumpa dengan gadis tu dulu Razi. Luahkan perasaan kau. Hatinya berbisik memujuk.

Jam dipergelangan tangan kanannya ditilik perlahan. Sudah masuk jam 7.15 pagi. Biasanya gadis itu sudah terpacak menunggu bas di sini. Ke manakah gadis itu? Razi jadi resah. Adakah mereka tiada rezeki untuk bertemu hari ini?

‘Ya Allah, pertemukanlah aku dengan dia. Aku ingin mencintainya secara halal. Permudahkan jalanku, ya Allah…’ Doa diaminkan penuh berharap. Matanya bergerak ke kiri dan kanan mencari kelibat gadis impiannya.

Hampir setengah jam menunggu akhirnya, orang yang ditunggu-tunggu munculkan diri. Dari kejauhan Razi dapat lihat langkah seorang gadis bertudung litup sedang berjalan menuju ke perhentian bas. Senyuman mula terlakar di wajahnya. Hati Razi mula berdebar-debar.

Namun, Razi berasa agak hampa apabila gadis itu menghentikan langkahnya agak jauh dari perhentian bas. Dia berdiri di situ bagaikan sedang menunggu seseorang. Adakah gadis itu menunggu suaminya? Atau tunangnya? Tiba-tiba Razi hilang semangat untuk meluahkan perasaannya.

‘Kau kena mulakan dulu, Razi. Luahkan. Luahkan. Luahkan perasaan kau.’ Suara hati Razi berbisik lagi. Dalam terpaksa dan rela, Razi akhirnya akur untuk meluahkan perasaannya. Mungkin ini adalah peluang terakhirnya.

“Assalamualaikum, saudari…” Akhirnya, berjaya juga Razi menegur gadis impiannya. Gadis itu kelihatan malu-malu untuk memandang wajah Razi.Dia hanya memandang sekilas lalu menjawab salam Razi perlahan.

Razi terleka seketika menatap wajah gadis impiannya dari dekat.Subhanallah. Bidadarikah yang menjelma di depannya sekarang? Tidak melampau kecantikannya namun wajah itu mampu buat Razi jatuh cinta.

“Maafkan saya kalau buat saudari takut dengan teguran saya ni. Saya Ahmad Razi. Saya kerja kat depan tu. Sebagai mekanik kereta.” Razi cuba mengumpul kekuatan untuk meneruskan katanya. Adakah ini saat paling tepat dia meluahkan isi hatinya?

Gadis itu kelihatan agak cuak. Dia hanya mampu tersenyum kelat namun dia masih berdiri di situ menanti Razi menyambung katanya.

“Saya… saya…” Tersekat suara Razi. Malunya dia rasa saat ini.

“Andai awak masih belum menjadi milik orang, sudikah awak menerima cinta saya? Saya… saya rasa saya sukakan awak.Saya nak lamar jadi isteri saya yang sah.” Lega.Itulah yang Razi rasa saat ini. Akhirnya dia meluahkan juga perasaannya.

Gadis itu kelihatan agak terkejut. Kepalanya tergeleng perlahan. Sungguh Razi tidak faham maksud gelengan itu. Adakah gelengan itu menandakan gadis itu benar-benar tidak berpunya? Atau gelengan itu menandakan dia tidak boleh menerima lamarannya tadi.

“Maafkan saya. Hati saya dah berpunya.” Agak malu-malu juga gadis itu bersuara.

Saat itu betapa Razi berasa cukup malu. Namun, apabila memikirkan caranya ini diajar oleh Rasulullah, perasaan itu hilang buat seketika.Sekurang-kurangnya dia sudah meluahkan perasaan cintanya. Sekarang, dia harus belajar untuk redha andai gadis itu bukan miliknya.

“Takpe. Sekurang-kurangnya saya dah lakukan apa yang sepatutnya saya lakukan dari dulu lagi.  Maafkan saya sebab dah kejutkan awak dengan lamaran saya ni. Apa-apa pun gembira dapat cakap dengan awak hari ni.Saya pergi dulu.Assalamualaikum…”

Dengan langkah agak hampa, Razi akhirnya pergi dari situ. Melihat tiada kenderaan lalu lalang di tengah jalan, dia segera melintas. Sikitpun Razi tidak berpaling ke belakang.Cintanya bukan ditolak.Cuma, cintanya masih belum bertemu dengan si empunya diri yang sebenar-benarnya.

Sekarang… sudah selesai satu babak.Tinggal satu babak lagi. Pertemuan antara dia dan Nur Qasif. Mungkinkah Nur Qasif masih setia dengan lamarannya? Andai gadis itu sudah punya calon suami yang lain, adakah bermakna cintanya masih tidak kesampaian?

*******

Setelah diberi alamat oleh Ija, Razi mula menjalankan misi keduanya iaitu bertentang empat mata dengan Nur Qasif. Seminggu sudah berlalu sejak lamaran gadis itu. Masihkah gadis itu setia dengan lamarannya? Razi rasa agak takut untuk bertemu dengan Nur Qasif. Entah bagaimana cara untuk dia berkata-kata nanti.

Namun yang pasti, Razi ingin bertemu dengan gadis itu hanya atas satu tujuan. Lamaran gadis itu ingin ditolaknya secara berhemah. Buat masa sekarang, dia tidak mampu untuk memberi hatinya pada wanita lain. Dia hanya manusia biasa yang punya hati perasaan. Rasa kecewa dek kerana cinta tidak kesampaian bersama gadis impiannya, buat Razi tidak mahu menerima cinta buat masa ini. Biarlah dia mencari dan terus mencari. Bukan bermakna Razi menolak kehadiran jodohnya, namun belum tiba masanya lagi. Harap Nur Qasif tidak kecewa.

“Assalamualaikum….” Salam dihulurkan. Rumah teres dua tingkat yang terletak dua blok dari rumah teresnya dipandang lama. Hatinya makin berdebar-debar menanti kehadiran si penghuni rumah.

“Waalaikumussalam.” Razi angkat muka memandang ke arah suara yang menjawab salamnya. Alangkah terkejutnya dia apabila melihat Pakcik Omar berdiri di hadapannya sambil tersenyum senang menyambut kehadirannya di situ.

“Pak cik? Pak cik buat apa kat sini?” soal Razi sambil mencium hormat tangan Pak cik Omar.

Pak cik Omar hanya tersengih.  “Jom kita masuk dulu. Minum-minum dulu ke.” Razi kaget dengan pelawaan Pakcik Omar. Seakan-akan rumah ini adalah rumahnya saja. Jangan-jangan Pak cik Omar ini ayah kepada Nur Qasif. Tapi… tak mungkinlah. Pak cik Omar kata dia tak pernah berkahwin.

Razi akur mengikut Pakcik Omar masuk ke dalam rumah. Duduk saja di sofa,Pak cik Omar mula membuka cerita.

“Kamu mesti terkejut tengok pak cik kat sini kan. Jangan terkejut, Razi. Anggaplah ini jodoh kita.” Pak cik Omar tertawa ceria. Razi yang cuak terpaksa juga tersenyum kelat. Matanya meliar memandang ke sekeliling. Dimanakah gadis yang bernama Nur Qasif itu. Mahu sekali dia menemui gadis itu. Apa hubungan Nur Qasif dan Pak cik Omar?

“Saya… saya tak fahamlah. Ini rumah pak cik ke? Tapi setahu saya, pak cik bukan tinggal kat sini kan?”
“Memanglah pak cik tak tinggal kat sini. Tapi anak buah pak cik tinggal kat sini. Kejap-kejap. Biar pakcik panggil dia.”

Hati Razi makin kuat berdegup. Ya Allah, sudah tibakah masanya pertemuannya dengan gadis berpurdah itu?

“Nur… Oh Nur…Sini kejap.Orang yang kamu tunggu-tunggu ni dah sampai.” Ya Allah kecil betul dunia ni.Tak sangka Nur Qasif anak saudara pada Pak cik Omar yang amat dikenalinya. Inilah yang dinamakan takdir.

Beberapa saat berlalu, muncul seseorang dari ruang dapur. Dengan berbaju kurung dan berjilbab labuh dan berpurdah warna senada, gadis itu duduk ke sofa berdepan dengan Razi. Pandangannya tertunduk. Adakah ini Nur Qasif yang telah melamarnya?

“Inilah anak saudara kesayangan pak cik. Nur Qasif namanya. Baru pulang dari Mesir. Pulang-pulang aje dah terpikat dengan kesolehan Razi.” Sekali lagi Pak cik Omar bercanda. Razi naik segan.

Tidak mahu melepaskan peluang yang ada, Razi mencuri pandang pada Nur Qasif. Agaknya bagaimanakah wajah Nur Qasif yang sebenarnya ya?

“Nur, cakaplah apa yang kamu nak cakap. Pak cik ada ni. Jangan risau.” Makin tak sabar pula Razi ingin mendengar suara Nur. Merdukah suaranya?

Tanpa mengangkat pandangannya, Nur mula bersuara. Dan Razi terpana mendengar suara itu.

“Saya tahu, awak mesti terkejut dengan lamaran saya hari tu. Tapi saya rasa tak salah andai seorang perempuan melamar seorang lelaki. Kerana perkara itu pernah dilakukan oleh Saidatina Khadijah. Beliau melamar baginda Rasulullah kerana tertarik dengan sifat mulia yang ada dalam diri Rasulullah. Saya nampak sifat mulia dalam diri awak, Ahmad Razi. Saya yakin, andai awak adalah jodoh saya, Allah pasti akan permudahkan jalan saya. Buktinya sekarang awak berada di sini.”

Suasana sepi dan bisu. Razi cuba mengingatkan kembali suara yang sama pernah didengari olehnya seperti suara milik Nur ini. Tapi suara siapa?

“Adakah awak sudi menerima lamaran saya?” Pertanyaan Nur dibiar lama oleh Razi. Dia cuba pandang ke anak mata Nur mencari satu jawapan.

“Sebelum tu, izinkan saya lihat wajah awak.” Ujar Razi dengan suara cukup serius. Pak cik Omar dan Nur saling berpandangan. Mungkin mereka tidak menyangka Razi akan seberani ini.

“Saya rasa saya kenal awak siapa.” Razi makin yakin dengan perasaannya apabila melihat kegelisahan mula melanda Nur. Pak cik Omar juga sama.

“Awak gadis yang selalu saya perhatikan kat perhentian bas tu kan? Gadis yang saya lamar hari tu?” Senyuman Razi makin lebar. Dia semakin yakin. Ya Allah… adakah ini dinamakan jodoh?

“Nur… nampaknya Razi dan kamu memang ada jodoh. Cukup dia kenal dengan kamu.” Pak cik Omar gelengkan kepala. Dia tersenyum memikirkan idea anak buahnya itu. Ini semua idea Nur Qasif.

Seperti sudah tidak mampu melarikan diri lagi, akhirnya Nur menyingkap purdah yang dipakainya. Ditanggalkan purdah itu dan dia membenarkan Razi melihat wajah sebenarnya.

Alangkah gembiranya Razi berasa saat itu. Nur Qasif adalah gadis impiannya. Subhanallah. Adakah itu bermakna mereka selama ini saling memendam rasa?

“Dua bulan yang lepas saya pulang dari Mesir. Hari-hari saya nampak awak bawa motor lalu di hadapan rumah saya. Malam-malam pula saya selalu nampak awak di masjid. Saya bertanya pada Pak Omar siapakah gerangan lelaki itu. Tak sangka Pak Omar cukup kenal dengan awak. Dan Pak Omar setuju andai saya pilih awak sebagai calon suami saya. Tidak mahu melepaskan lelaki sebaik awak,saya beranikan diri untuk melamar awak pada Ija. Dan lamaran awak di perhentian bas hari tu,buat saya yakin bahawa cinta saya sudah berbalas.”

Razi terdiam mendengar penjelasan Nur. Jadi Nur Qasif sudah lama perhatikan dirinya? Kenapa selama ini dia tidak menyedari kehadiran gadis itu?

“Pertama kali saya lihat awak,hati saya dah sukakan awak. Walaupun dari jauh, saya akur untuk sukakan awak. Tapi… hari tu awak cakap hati awak dah berpunya.”

Harap-harap Nur tidak menipu. Razi tidak ingin memiliki seorang isteri yang kuat menipu.Walaupun terpaksa, jangan sesekali menipu. Tidak berkat hubungan mereka nanti.

“Hati saya memang dah dimiliki. Dimiliki oleh awak….” Nur tersenyum manis. Dia akhirnya meminta diri masuk ke ruang dapur.

“Cepat-cepatlah masuk meminang. Perkara yang baik wajib dipercepatkan.” Pak cik Omar bersuara gembira. Razi lebih lagi gembira. Hatinya kini merasa cukup bahagia. Hampir-hampir saja dia kecewa dengan takdir Allah. Hakikatnya, tiada siapa yang tahu takdir seseorang itu bagaimana. Mungkin hari ini kita berasa kecewa dengan pemberian Allah, sedangkan esok lusa pemberian Allah itulah yang mampu buat kita tersenyum dan merasa cukup bersyukur.

Segala yang baik datang dari Allah. Yang buruk datang dari kelemahan kita sendiri. Berbaik sangkalah pada Allah. Kerana Dia tidak pernah menganiaya hambaNya.

Bak kata bijakpandai juga, walau digenggam kuat andai ia bukan milik kita, ia terlepas jua. Kalau ditolak ke tepi  andai ia untuk kita, ia mendatang juga. Itulah yang dinamakan jodoh. Razi benar-benar berharap Nur Qasif menjadi jodoh yang sudah tercatat untuknya sejak di Loh Mahfuz lagi. Dia tidak akan sesekali mensia-siakan gadis yang telah berjaya mencuri hatinya itu. Andai dia jodohku, aku terima ya Allah… Bisik hati kecil Razi cukup bahagia.

TAMAT.

#Jodoh ditentukan oleh Allah sewaktu kita berumur 4 bulan di dalam kandungan ibu kita. Malaikat akan tulis nama kita, rezeki, kahwin dengan siapa, cerai atau tidak, anak berapa dan semuanya tentang diri. - Ustaz Azhar Idrus.




No comments:

Post a Comment