JOM FOLLOW

Sunday 21 September 2014

Terlewatkah Cinta Kita? [BAB 11]




DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI.


BAB 11


Hujan turun dengan lebat. Dayang resah menunggu di muka pintu. Dia berharap benar hujan cepat-cepat berhenti. Ada perkara penting yang harus dilakukannya. Sesuatu yang tidak mampu Dayang hindarkan lagi.

Keputusannya sudah bulat. Apa sahaja yang berlaku selepas ini InsyaAllah dia mampu menerima dengan hati yang redha. Yang paling utama kini, pengakuan harus dibuatnya di hadapan Tuah.

Ya, dia akan menerima cinta lelaki itu. Menerima lelaki itu dalam hidupnya dengan menyembunyikan masa silamnya. Itu yang paling terbaik. Biarlah ia menjadi rahsia. Tiada siapa yang tahu apa yang berlaku kepadanya dulu. Allah pasti merahmatinya.

Semoga apa yang dia lakukan ini mendapat redha dari Ilahi.
Tiba-tiba terlihat di penglihatannya sebuah kereta dipandu masuk ke halaman rumah. Dayang lantas tersenyum. Rasanya dia tahu si gerangan pemilik kereta itu.

Cepat-cepat Dayang turun menuju ke kaki tangga. Andai hari tidak hujan, mungkin dia sudah berlari mendapatkan lelaki yang sememangnya sudah mencuri hatinya itu.

Tuah mengepal penumbuknya kemas. Samar-samar saja wajah Dayang kelihatan dari cermin. Tidak menunggu lama, dia terus melangkah keluar dari kereta. Hujan diredah dengan perasaan benci yang menggunung.

“Tuan…” Dayang menyapa Tuah yang sudah berdiri di hadapannya. Melihat lelaki itu berdiri jauh darinya sehingga dibasahi hujan, Dayang jadi risau. Tangannya terus mencapai sekaki paying lalu dihulurkan pada lelaki itu.

“Tuan ambil payung ni.” Dayang mengukir senyuman. Dihulurkan payung kepada Tuah.

Dengan rengusan, Tuah menepis payung dari tangan Dayang. Dayang tersentak.

“T-tuan? Kenapa ni?” Sungguh Dayang terperanjat dengan penolakan Tuah. Mengapa sikap Tuah berlainan?

“Sekarang baru aku tahu kenapa kau cakap kau tak layak untuk aku. Ya, kau memang tak layak untuk aku, Dayang Zulaikha!” Terpampan Dayang mendengar bahasa yang digunakan oleh Tuah. Sejak bila lelaki itu pandai ber-aku ber-engkau dengannya. Kenapa dengan Tuah ni…

“Aku tak sangka kau sehina tu. Kau… kau sanggup jual tubuh kau untuk kemewahan? Kau jijik. Kau pelacur!” Bagai disimbah dengan air mata, muka Dayang terasa membayang. Tak berkelip matanya merenung mata Tuah. Ya Allah, macam mana Tuah boleh tahu…

“Kau tak payah cakap apa-apa, Dayang…” Melihat Dayang ingin bersuara, Tuah segera mencelah.

Air hujan yang makin lebat mencurah tidak langsung membuat Tuah ingin berginjak dari situ. Masih ada banyak perkara yang ingin dia luahkan pada Dayang. Yang pasti bukan tentang perasaannya. Tapi mengenai kekecewaan dan kebenciannya pada gadis itu! Gadis? Mungkin Dayang bukan si perawan lagi. Perempuan itu sudah hilang kesuciannya!

“Aku tak tahu aku orang yang berapa dah tertawan dengan kau. Mesti dah ramai kan. Dan mesti dah ramai juga lelaki yang dah kau layan!” Dayang tidak mampu pandang muka Tuah lagi. Kakinya laju saja mendaki anak tangga. Sungguh dia malu untuk berdepan dengan Tuah. Ya Allah, bagaimana Tuah boleh tahu mengenai masa lalunya. Siapa yang beritahu lelaki itu? Siapa?!

“Tunggu dulu! Aku belum habis cakap lagi, Dayang!” Jerkahan Tuah menghentikan langkah Dayang. Namun, dia langsung tidak berpaling memandang lelaki itu. Air mata mula lebat menitis ke pipi. Selebat air hujan yang sedang membasahi bumi.

“Aku ingat aku yang tak layak untuk kau. Untuk memiliki seorang gadis baik dan sopan macam kau. Tapi aku silap. Aku memang tak tahu apa-apa. Kau cuba sembunyikan rahsia kau dari aku. Kalau Zachry tak beritahu aku apa-apa, mungkin saat ni aku masih lagi merayu untuk kau terima aku!”

Pantas Dayang berpaling ke arah Tuah. Adakah dia tersilap dengar atau memang nama Zachry yang disebut oleh Tuah tadi?

Rayyan Zachry bin Dato’ Adam? Dia?

“Mulai dari hari ni, aku akan ajar hati aku untuk lupakan kau. Lupakan bekas pelacur macam kau! Aku mampu dapatkan yang lebih baik dari kau, Dayang. Lebih baik!” Bagai tertampar kuat muka Dayang detik itu. Sakit. Pedih. Ya Allah, hina sangatkah dia di pandangan Tuah kini?

Wajah Dayang ditatap buat kali yang terakhir oleh Tuah. Dengan jelingan maha tajam, dia terus pergi dari situ.

Enjin kereta dihidupkan. Kereta dipandu laju meninggalkan perkarangan rumah gadis yang pernah mencuri hatinya itu. Tapi sekarang, hanya kekecewaan dan benci yang ada untuk gadis yang pernah menjadi pelacur itu!

Dayang pandang kepergian Tuah dengan linangan air mata. Sungguh hatinya sangat sakit sekarang. Penghinaan Tuah merobek cinta yang sudah mula menular dalam hati Dayang untuk lelaki itu.

Mengapa perkara ini berlaku sekali lagi dalam hidupnya. Mengapa di saat dia sudah mula ingin menerima dan mampu membalas cinta lelaki itu, Allah mentakdirkan Tuah mengetahui semua ini. Kenapa, ya Allah… Tidak layakkah aku untuk mengecap kebahagiaan? Hati Dayang menangis.
Dia terduduk di situ pasrah.


++++++

Tok. Tok. Tok. Tok.

Zachry mula hilang sabar. Sudah berkali-kali dia mengetuk pintu rumah Dayang namun masih tiada yang membukanya.

“Mana dia ni. Dia dah tahu ke aku datang cari dia… Huh!” Sebatang rokok akhirnya dikeluarkan dari poket bajunya. Belum sempat dia menyalakan putung rokok dengan nyalaan api mancis, tiba-tiba pintu di hadapannya terbuka.
Terpampang muka Dayang di situ.

Mata Zachry bagai dipukau saat itu. Sungguh dia tidak percaya dengan apa yang dilihatnya. Seorang perempuan bertudung litup dan berbaju kurung sedang berdiri tegak di hadapannya. Dayang Zulaikhakah ini?

“Dayang Zulaikha. Akhirnya kita jumpa lagi.” Mendepa luas tangan Zachry ingin memeluk tubuh Dayang. Rindunya tiba-tiba jadi membuak-buak.

Namun, tindakan drastic Dayang hanya satu. Menepis tangan lelaki itu sekuat hatinya. Benci dia melihat muka lelaki yang pernah menjadi mimpi ngerinya itu!

“Oh, dah pandai melawan ya. What ever, sayang. Boleh aku masuk? Ibu kau ada?” Dengan selamba Zachry menanggalkan kasut lalu dia melangkah masuk ke ruang tamu. Walaupun penerimaan Dayang dingin, hatinya tetap merasa gembira kerana sudah berjaya menemui gadis yang pernah menjadi kekasih gelapnya ini.

Dayang menggigit bibirnya geram. Sudah masak benar dia dengan perangai Rayyan Zachry. Orang seperti Zachry jangan dipaksa untuk pergi. Tapi cuba untuk bertahan mendengar kata-kata meluat dan keji yang bakal keluar dari bibirnya. Kerana selepas meluahkan perasaannya, lelaki itu pasti akan pergi dengan sendirinya!

“Kenapa pakai tudung tu. Tak panas ke? Come on, Dayang Zulaikha tak macam nilah dulu.” Sinis kata-kata yang diucap dari bibir Zachry itu. Dayang tetap berdiri pegun di muka pintu.

Lelaki itu duduk di atas kerusi sambil menyilang kaki. Matanya melilau meninjau keadaan sekeliling.

“Kau nak apa?” soal Dayang sepatah. Sikit pun dia tidak pandang muka Zachry.

Zachry sengih lagi. Digosok-gosok dagunya sebelum menjawab soalan cepumas dari Dayang itu.

“Dah lama tak jumpa, bukan kau nak tanya khabar kat aku. Aku sihat. Aku rindu pada kau. Rindu nak kau belai aku, rindu nak kau ‘layan’ aku… malam-malam…” Zachry tergelak jahat.

Dayang cuba menelan kata-kata itu. Mengapa lelaki ini hadir semula dalam hidupnya!

Jadi benarlah Zachry yang disebut oleh Tuah semalam merupakan Rayyan Zachry yang pernah menjadi teman lelakinya suatu ketika dahulu.

Anak Datuk yang menjadi tulang belakang untuk Dayang hidup mewah. Rayyan Zachry adalah lelaki terakhir yang menjadi pelanggannya sebelum dia nekad untuk berubah.

Untuk apa lelaki itu muncul lagi? Seingat Dayang tiada hutang antara mereka berdua. Menyangka Zachry benar-benar sayang padanya, Dayang cuba memberitahu lelaki itu niatnya untuk berubah. Tapi apa yang dia dapat? Lelaki itu mentertawakannya. Kaat Zachry, maruah dan kesucian seorang wanita tidak akan kembali lagi walaupun dia sudah bertaubat. Pelacur tetap akan dianggap pelacur seumur hidupnya!

Sungguh Dayang merasa sangat kecewa. Lantas, tanpa mahu memikirkan lelaki durjana itu lagi Dayang pergi membawa diri jauh dari Zachry. Dia nekad tidak akan berpaling pada lelaki tak guna itu lagi!

Tapi sekarang setelah 10 tahun berlalu, lelaki itu muncul? Kenapa? Kenapa?!

“Kau rindu aku tak?” Dayang tersentak kuat tatkala merasa pipinya diusap lembut oleh satu tangan.

Pantas dia menepis tangan itu.

“Lepaskan aku!” Dayang menjauh. Jangan Zachry ingat dia mampu mengawal dirinya lagi!

“Kau makin cantik. Makin… gebu. Erm, aku dah tak sabar nak kahwin dengan kau.” Zachry kembali duduk ke kerusi. Dia menanti reaksi Dayang. Satu, dua… tiga…!

“Apa kau cakap tadi? Kahwin dengan kau?” Dayang renung muka Zachry tanpa berkelip. Benarkah lelaki itu berkata ingin mengahwininya? Sudah gilakah lelaki itu!

“Yup! Kahwin dengan kau. Kenapa kau tak sudi kahwin dengan aku? Hmm?”

“Memang! Memang aku tak sudi!” Masih cuba dikawal suaranya dari menjerit tinggi pada Zachry. Bukan kerana hormat pada lelaki tak guna tu tapi Dayang tidak mahu Ibu Orked terjaga dari lenanya. Ibu Orked pasti terkejut andai melihat Zachry berada di sini.

“Why not? Bukan ke aku ni lelaki yang terakhir tidur dengan kau. Informer aku cakap, kau belum kahwin lagi. Kau masih anak dara yang sudah tiada dara.” Sekali lagi Zachry mentertawakan Dayang. Hatinya senang dapat membuat gadis itu marah.

Dayang sudah hilang sabar dengan sikap Zachry. Makin lama, makin menjadi-jadi mulut lelaki itu mengeluarkan kata-kata kesat!

“Kau boleh pergi dari rumah aku. Mati hidup balik pun aku takkan kahwin dengan lelaki macam kau! Kau pergi! Pergi!” Tangan Dayang sudah mengarah ke arah pintu. Andai dia mampu, mahu saja dia menarik lelaki itu keluar dari rumahnya. Kerana mulut jahat lelaki inilah menyebabkan Tuah kini membencinya!

Zachry tidak menyangka begini penerimaan Dayang terhadapnya. Benarkah perempuan ini benar-benar sudah berubah? Atau ini hanya lakonan semata?

Lambat-lambat Zachry bangun dari kerusi. Matanya menilik seluruh tubuh Dayang dari atas ke bawah. Dia menelan liur.

“A-apa kau nak buat ni, Zach!” Dayang tak buta untuk menilai pandangan kotor Zachry padanya. Melihat senyuman lelaki itu yang cukup mencurigakan sudah membuat jantung Dayang hampir meloncat keluar.

“What? Salah ke kalau aku nak kau layan aku sekarang? Bukan kau tak biasa pun kan?” Tangan Zachry mengacah-acah untuk menyentuh tubuh Dayang.

Saat itu hanya satu yang bermain di benak Dayang. Berlari masuk ke dalam biliknya!

Namun, langkahnya yang sedikit lambat membuatkan Zachry mampu menarik pinggangnya. Mereka berdua mula bergelut.

“Lepaskan aku, Zach! Lepaskan aku! Ibu! Ibu tolong Dayang, bu!” Tubuh Dayang ditolak ke lantai. Zachry sudah mula dikuasai oleh hawa nafsu yang mencengkam hebat.

Mungkin hanya dengan cara ini saja yang mampu dia lakukan untuk menyebabkan Dayang bersetuju bernikah dengannya.

Bukan kerana cinta Zachry kembali mencari Dayang. Bukan kerana rindukan gadis itu dia kembali. Namun, hanya ada satu sebab mengapa dia terpaksa mencari Dayang.

Semuanya kerana wasiat arwah papanya. Dalam wasiat tu, Zachry terpaksa berkahwin dengan wanita pertama yang menjadi kekasih gelapnya. Sungguh dia tidak menyangka arwah papanya bakal membuat wasiat bodoh seperti itu.

Siapa lagi wanita pertama yang menjadi kekasih gelapnya kalau bukan Dayang Zulaikha.

Dayang dikenalinya di kelab malam. Melihat wajah cantik Dayang, membuatkan Zachry jatuh cinta pandang pertama.

Namun, setelah sekian lama mereka terpisah. Tiada lagi cinta untuk perempuan itu dalam hatinya. Yang ada hanya ingin mempergunakan Dayang untuk memperoleh hartanya. Kerana itu walau apa yang terjadi Dayang perlu menjadi isterinya!

“Aku ajak kau kahwin baik-baik kau tak nak. Sekarang kau ‘layan’ aku dulu, lepas tu baru kita kahwin ya.” Zachry tergelak kuat. Air mata Dayang tidak langsung memberi kesan di hatinya.

Melihat pintu rumah terbuka luas, dia bergerak untuk menutup pintu itu. Barulah ada privasi sikit.

Namun, sayangnya belum sempat pintu itu dikunci dari dalam, daun pintu dirempuh kuat dari luar. Dan ada satu benda tegap yang meluru laju ke arahnya.

“Kau memang tak guna!” Tuah menolak tubuh Zachry hingga ke dinding bilik. Tidak memikirkan apa-apa lagi, tangannya bertubi-tubi menumbuk muka dan tubuh Zachry.

Dayang yang melihat keadaan itu hanya mampu mengengsot ke tepi. Sungguh dia masih berasa takut dengan apa yang terjadi. Andai Tuah tidak muncul tadi, sudah pasti dia kini sudah menjadi mangsa kerakusan nafsu Zachry!

“Kau jangan ganggu Dayang lagi! Kau boleh berambus dari kampung ni! Berambus!” Ditarik tubuh Zachry yang sudah lembik dibelasahnya ke muka tangga.

Dihumban lelaki itu ke tanah. Saat itu Zachry sudah tidak mampu untuk melawan. Tubuhnya sudah benar-benar longlai dibelasah teruk oleh Tuah.

“Kau… kau akan menyesal dengan apa yang kau buat pada aku! Kau akan menyesal!” Dengan susah payah Zachry cuba berdiri. Kepalanya mula terasa pening.

Wajah Tuah sudah berbalam-balam di penglihatannya. Dengan rengusan keras, dia terus pergi dari situ.

Apa yang Tuah lakukan padanya hari ini tidak mungkin akan dia lupakan! Pasti akan dibalasnya satu hari nanti!

Melihat Zachry sudah pergi jauh dari pandangannya, Tuah kembali berpaling ke belakang. Lambat kakinya menapak mendapatkan Dayang yang duduk tercorot di tepi dinding.

Air mata dan tangisan gadis itu menikam jiwanya. Benarkah air mata itu mengalir kerana takutkan Zachry atau air mata itu air mata palsu yang sengaja dibuat-buat oleh Dayang untuk meraih simpati?

“Aku tak tahu apa yang dah berlaku pada kau dan Zachry sebelum aku tiba tadi. Tapi yang aku tahu, aku tak nak tengok muka dia kat kampung ni lagi. Kau tolong beritahu dia supaya dia berambus dari kampung ni. Kalau kau nak ikut dia sekali, terserah kau. Aku tak nak masuk campur lagi!” Dayang tersentak. Hatinya makin sedih dengan kata-kata yang terluah dari bibir Tuah itu. Masih bencikah lelaki itu padanya?

Tuah melangkah laju keluar dari ruang itu. Hatinya sekali lagi telah membawa dia ke sini. Merasakan ada sesuatu yang tidak kena, pantas dia ke sini. Dan ternyata benar kebimbangannya itu. Dayang sedang dalam bahaya. Zachry memang bukan seorang lelaki yang baik. Entah sebenarnya hubungan antara Zachry dan Dayang. Benarkah lelaki itu pernah menjadi cinta hati Dayang?

Walau sesiapa pun Zachry, Tuah tetap masih lagi kecewa dengan Dayang. Masa lalu Dayang masih tidak mampu diterimanya. Hati ini benar-benar sukar untuk percaya Dayang Zulaikha yang kelihatan sopan dan solehah ini pernah menjadi sehina-hina manusia dulu!

*bersambung*


Disebalik AIR MATA, pasti akan datang SENYUMAN,
Disebalik LUKA, pasti akan datang PENYEMBUH,
Disebali KESABARAN, pasti akan datang KEBAHAGIAN,
Disebalik KESULITAN, pasti akan datang KEMUDAHAN,
Disebalik KEBENCIAN, pasti akan datang KASIH SAYANG...




3 comments:

  1. Replies
    1. InsyaAllah akan smbung mlm ni pulak ^^
      tQ sudi tinggalkan komen sisi ^^

      Delete
  2. KOMEN DARI PEMBACA DI PAGE FARISHA IMANI

    Norziati Mad Dam > Cian dayang... Akk pasti cahaya cinta akn menerangi dayang... Cinta Allah yg pasti...

    Fadhilah JaRohani > Da.... tuahhhhh... nseb sempat dtg..hiuuuu.. alahai...ujian dayang...

    Hani Sue > cerita ni abis dlm blog ke kak??

    ReplyDelete