JOM FOLLOW

Monday 15 September 2014

Selamat Tinggal Cinta [cerpen]




DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI.


“Kau rasa apa patut aku buat?”

“Lupakan dia.”

“Semudah tu?”

“Ya, semudah tu.”

“Kau tak faham, Fiq. Kau tak faham!” Suaraku yang seketika tadi tenang, mula berubah tegang apabila Rafiq berkata seakan-akan tidak menyokong. Terlalu mudah sahabat baiknya itu melontarkan jalan penyelesaian bagi masalahnya ini. Tak semudah tu, kawan!

“Hmm… ya aku memang tak faham. Tak faham dengan sikap kau, perangai kau yang sekarang makin mengada-ngada macam perempuan!” Pedas kata-kata yang Rafiq lemparkan pada aku. Aku pandang wajahnya penuh kelat. Sempat pula dia senyum sinis.

“Kau dah jadi lemah macam awek sekarang, Qayyum. Malu tahu tak!” Aku makin sentap. Apasal Rafiq macam nak marah aku aje ni.

Sambil gelengkan kepala, Rafiq menyambung kata. Kopiah putih di kepala ditanggalkan lalu diletak perlahan atas katil. Kami berdua duduk santai di atas lantai sambil menyandarkan pada katil. Inilah kegemaran kami berdua apabila berada di asrama setiap kali hujung minggu menyapa. Lepak dan borak sambil makan mee segera.

“Aku tahu kau dah besar, kau dah akil baligh boleh kahwin dah pun.” Erk. Aku diam saja.

“Tapi dalam keadaan kau sekarang yang berstatuskan pelajar Form 5 yang bakal menduduki SPM lagi enam bulan, semua ni tak patut berlaku, Yum! Kau kena kawal perasaan tu. Cinta memang tak salah. Tapi ia akan jadi salah bila kau ‘memperjudikan’ masa depan kau demi cinta.”

Serius wajah Rafiq memandangku. Al-maklumlah si jejaka yang mesra dikenali sebagai ‘Abang Ustaz’ ini pernah merasai apa itu cinta. Dan yang lebih menyakitkan, Rafiq pernah dikecewakan oleh cinta. Mungkin kerana itu Rafiq menegah keras perasaan yang makin menular dalam jiwa aku sekarang ini. Perasaan sayangku pada gadis yang bernama Anis Anisa.

“Tapi Fiq… aku tak adalah sampai nak perjudikan masa depan aku. Aku cuma… aku suka dia. Salah ke? Salah ke kalau aku simpan perasaan ni?” Aku terima separuh apa yang Rafiq nasihatkan. Separuh lagi aku masih tetap menentang. Hati bila dah suka, memang jadi degil!

Rafiq mengeluh panjang. Dia menggeleng lemah.

“Kau cakap kau simpan? Habis tu yang kau sibuk cari dia dekat kelas, sengaja buat-buat bertembung dengan dia dekat kaki lima, sengaja cari meja makan yang boleh menghadap muka dia dekat kantin… itu kau cakap kau simpan perasaan kau? Kau dah angau, Yum! Kau tak boleh terus macam ni. Lupakanlah aje budak tu. Biar kecewa sekarang…”

Sukar untuk aku menerima bulat-bulat saranan Rafiq. Entah-entah si Rafiq menghalang kerana dia juga ada hati dengan Anis Anisa. Benarkah?

“Kau pun suka dia ke?” Soalan itu meluncur laju dari bibir. Wajah Rafiq aku pandang tajam.

“Apa?” Rafiq bersuara terkejut. Kepalanya digaru-garu bagaikan hilang punca mendengar soalan aku tadi.

“Ya, kau mesti suka Anis Anisa jugak. Sebab tu kau cuba halang aku. Iya, kan?”

Kami berdua mula duduk bersila, berhadapan antara satu sama lain. Wajah masing-masing mulai tegang.

“Kau sanggup tuduh aku macam tu, Yum? Kau ingat aku kemaruk sangat ke nak bercinta lagi?” Dalam tegang, Rafiq cuba mengawal suaranya. Aku menghela nafas lega dalam diam. Baguslah kalau Rafiq sudah cakap macam tu. Aku percaya dia.

“Kalau macam tu, kau sokonglah aku. Kau teman aku jumpa dengan Anis Anisa. Aku nak berterus terang dengan dia, Fiq. Aku betul-betul suka dia. Fiq, tolong aku. Sekali ni aje…” rayuku pada Rafiq sambil memaut tangannya.

Rafiq pegun di situ. Bulat matanya memandangku. Mungkin tak percaya dengan tekad yang baru aku pasang.

“Qayyum, kau tahu kan bercouple tu haram. Banyak mudarat dari manfaat. Contoh yang boleh aku bagi, tiga perkara.”

Aku peluk tubuh. Cebikan halus kulemparkan pada Rafiq yang sudah bersiap sedia dengan tazkirahnya.

“Pertama, pasangan yang bercouple biasanya tidak mempunyai niat yang baik. Kenapa aku cakap macam tu? Sebab kau bercouple bukan atas niat nak kahwin tapi sekadar nak seronok-seronok.”

Pergh! Pedas gila ayat Rafiq. Makan dalam kut!

“Kedua, bercouple kebiasaannya akan mendorong kita ke arah melanggar syariat agama. Contoh… bila dah couple mesti keluar dating. Makanlah, shoppinglah. Itu belum berbalas SMS hingga ke pagi!”

Aku belum pun bercouple, Rafiq dah bidas aku dengan tazkirah macam ni. Sabar wahai hati…

“Ketiga ni yang paling penting. Bila bercouple maruah seorang wanita boleh merudum sahamnya. Kenapa? Sebab bila bercouple, orang sekeliling akan lebih cenderung mempertikaikan para gadis. Masyarakat akan bertanya kenapa mudah benar perempuan tu membiarkan dirinya diperlakukan sewenang-wenangnya. Mudah benar dengar pujuk rayu lelaki. Kau sebagai lelaki sepatutnya melindungi dan menyanjung tinggi maruah seorang perempuan.  Bukan merosakkan mereka, Yum.”

“Cukup!”

Aku menjerit lantang. Nafas sudah turun naik. Rafiq terdiam memandangku tanpa berkelip mata.

“Aku belum pun nak bercouple. Aku just cakap aku suka dia! Bukan aku nak couple dengan dia!”

Lambat-lambat Rafiq geleng kepala. Mungkin kecewa dengan sikap aku yang masih sukar hendak menerima tegurannya.

“Kau memang tak faham apa yang aku maksudkan. Dahlah… aku tak nak masuk campur dalam urusan cinta kau tu. Kalau kau suka dia dan kalau kau bersedia nak kena reject, silakan kau beritahu dia. Aku yakin, Anis Anisa takkan balas cinta kau!”

Keyakinan dari Rafiq buat aku sakit hati. Dia doakan Anis Anisa takkan terima cinta aku? Sanggup dia!

“Kenapa? Kenapa kau cakap macam tu? Kau yakin? Takdir aku ada dalam genggaman kau ke?!” Aku mula panas punggung. Pantas aku berdiri. Tidak betah aku duduk berdepan dengan Rafiq yang sememangnya dari mula tidak memberi sokongan padu pada aku dalam bab cinta ini.

“Memang takdir kau bukan dalam genggaman aku. Tapi aku nilai dari kaca mata aku yang pernah faham apa itu cinta. Anis Anisa bukan calang-calang gadis, Yum. Dia gadis berakhlak mulia. Lihat saja dari pakaiannya. Lihat saja dari pergaulannya. Kau rasa, dia nak ke bercinta dengan kau? Bagi perempuan macam dia… cinta itu halal apabila lepas dah sah kahwin aje. Percayalah cakap aku!”

Aku mendengus mendengar penjelasan penuh yakin dari Rafiq. Seakan-akan lelaki itu telah membuat penyiasatan peribadi ke atas Anis Anisa. Benarkah Rafiq tidak punya perasaan pada Anis Anisa? Ah!

Namun walau perit untuk aku terima, sebahagian dari kata-kata Rafiq ada benarnya juga.

Anis Anisa bukan seperti pelajar perempuan lain. Walaupun sekolah mereka ini bukan dikategorikan sebagai sekolah agama, Anis Anisa sangat menjaga maruahnya sebagai seorang Muslimah. Jelas, sangat jelas.

Bertudung labuh, terlalu menjaga pergaulan dengan lelaki dan dia sememangnya gadis yang sopan. Mahal. Ya, itu istilah yang paling tepat untuk menggambarkan tentang diri gadis bernama Anis Anisa itu.

Mungkinkah gadis seperti itu akan menerima cinta dari seorang lelaki sepertiku? Jawapannya sudah pasti TIDAK. Ya, benar kata Rafiq. Sudah terang lagi bersuluh, Anis Anisa bukan jenis gadis-gadis yang mudah cair dengan cinta dari seorang lelaki.

Ya Allah, apa yang perlu aku buat sekarang? Adakah benar aku harus melupakan saja perasaanku ini terhadap Anis Anisa?  Atau patutkah aku meluahkan isi hatiku ini? Bagaimana andai dia menolak? Sanggupkah aku menghadapi kekecewaannya nanti?

Hatiku berbisik keresahan. Buntu memikirkan jalan cinta yang belum pun bermula ini.

Dengan kepala yang sudah sesak dengan pelbagai persoalan, aku mula menapak pergi meninggalkan Rafiq sendirian di situ. Dalam kepala aku sekarang berselirat dengan pelbagai perasaan. Rasa takut mendominasi. Takut-takut cintaku ditolak!

Bagaimana perasaanku terhadap Anis Anisa boleh bercambah ke tahap yang kronik ini?

Semuanya bermula pada satu petang yang agak kalut bagi aku. Masih aku ingat, ketika itu aku terburu-buru mahu ke perpustakaan yang terletak di Blok C. Pantas kakiku mendaki anak tangga dan berlari ke perpustakaan sekolah yang terletak di tingkat dua itu.

Ada buku yang perlu aku pinjam. Buku rujukan yang penting untuk menyiapkan kerja kursus subjek Kimia. Tanpa buku rujukan itu mungkin agak sukar untuk aku siapkan kerja kursus itu nanti.

Kerana itulah walaupun sudah agak lewat petang, waktu itu mungkin hampir jam tiga petang, laju aku berlari naik ke perpustakaan semata-mata hendak mendapatkan buku rujukan yang sangat penting itu. Habis sahaja kelas tambahan matapelajaran Sejarah, berdesup aku keluar dari kelas.

“Tunggguuuu!” Aku menjerit agak lantang sehinggakan memberi gema pada kaki lima koridor tingkat dua itu.

“Jangan tutup dulu! Sa… sa… saya nak pinjam buku,” ujarku dengan nafas tercungap-cungap pada seorang pelajar perempuan berpangkat pengawas perpustakaan yang sedang ‘kaget’ berdiri memandangku.

“Tapi dah lewat. Saya dah nak balik,” balas pengawas itu tanpa berlama-lama memandangku. Ditundukkan wajahnya memandang ke bawah.

Sebelah tanganku mula menolak daun pintu yang belum dikunci oleh gadis itu. Biar dia tahu aku langsung tidak kisah dengan apa yang dia katakan tadi. Yang aku tahu, aku nak masuk dalam perpustakaan dan cari buku tu sampai jumpa. Titik!

Takde-takde. Bagi saya masuk. Saya perlukan buku rujukan tu. Tolonglah awak. Saya tak main-main ni.” Aku tolak lebih kuat pintu yang tombolnya dipegang kemas oleh pengawas berjilbab labuh itu.

Berkerut-kerut mukanya. Tapi masih tetap tidak mahu pandang muka aku. Aku tahulah muka aku buruk. Tak handsome macam hero novel.

“Saya minta maaf. Tapi cikgu amanahkan saya untuk tutup pintu library ni tepat jam tiga petang. Sekarang dah jam tiga lima minit. Saya harap awak faham.” Tetap dengan pendiriannya, gadis itu langsung tidak mahu berkompromi.

Aku mula naik hot. Sudahlah penat berlari ke sini. Lapar tak payah cakap. Semua pelajar asrama mesti tengah seronok menjamu selera di dewan makan sekarang. Tapi demi buku rujukan itu, aku terpaksa juga bertahan lapar. Tamat saja kelas tambahan, ke sini dulu aku tuju. Nampak tak betapa terdesaknya aku. Apa pengawas bertudung labuh ni tahu!

“Tolonglah awak. Saya cakap elok-elok ni. Saya bukan nak mencuri pun. Saya cuma nak pinjam buku. Kalau awak tak percaya, awak boleh masuk sama dan tengok sendiri buku apa yang saya cari. Dah tepi saya nak masuk.” Malas nak bertekak, aku tolak pintu. Namun gadis yang mempunyai badge bernama Anis Anisa itu berkeras memegang tombol.

Aku ketap bibir. Hai… nak kena ni.

Tanganku mula bertindak mahu memegang tangannya. Sengaja aku pura-pura mahu memegang tangannya. Pantas Anis Anisa melarikan tangannya. Dia mula menjauh beberapa langkah dari aku.
Aku tersenyum menang.

“Awak tunggu sini, okey? Tak eloklah kan kalau berdua-dua dekat dalam sana. Nanti saya bagi buku tu suruh awak cop. Saya masuk dulu ya…” Aku tersengih kambing. Gadis itu tetap tundukkan wajah. Namun ada dengusan halus aku dengar terbit dari bibirnya. Aku hanya tergelak. Pantas aku meluru masuk ke dalam perpustakaan.

Beberapa minit mencari, akhirnya aku berjaya menemui buku yang aku mahukan. Terus aku mencari kelibat Anis Anisa. Pengawas bertudung labuh itu masih setia menungguku di luar. Yalahkan dah tugas dia nak cop buku rujukan ini nanti.

“Ehem-ehem.” Aku berdeham perlahan, menegur. Namun Anis Anisa langsung tidak memandangku. Aku cuba panjangkan leher untuk melihat apa yang sebenarnya gadis itu sedang lakukan sehingga begitu kusyuk sekali.

Subhanallah. Tidak semena-mena perkataan itu muncul dari bibir. 

Aku jadi malu dengan diri aku sendiri apabila melihat kekusyukan Anis Anisa sedang mengalunkan ayat-ayat suci al-Quran. Mungkin gadis itu sedang menghafaz ayat-ayat al-Quran.

“Awak…” Aku terpaksa juga memanggilnya. Sedar dengan panggilanku, dia pantas berpaling. Al-Quran kecil di tangannya segera disembunyikan di sebalik tudung. Aku tersenyum kelat.

“Err… ini bukunya. Tolong cop eh,” ucapku bernada tidak lagi menyakat. Kali ini aku tidak lagi berani memandang tepat ke anak matanya. Aku segan. Sungguh, aku segan.

“Kad?” Dia bertanya sepatah.

Kalut aku mencari kad dalam poket seluar. Dihulurkan kad berwarna hijau dan buku rujukan Kimia itu kepada Anis Anisa. Gadis itu menapak masuk ke dalam perpustakaan.

Aku yang mahu membuntutinya masuk tiba-tiba ditegah olehnya dengan ‘mengecopy-paste’ kata-kata aku sebelum ini.

“Awak tunggu sini, okey? Tak eloklah kan kalau berdua-dua dekat dalam sana. Biar saya cop dulu buku ni. Saya masuk dulu…” Dia terus melangkah masuk. Mukaku teras pijar dek menahan malu. Ceh, kuat menyindir rupa-rupanya pengawas bertudung labuh ni.

Itulah al-kisahnya.

Kerana pertemuan yang tidak disangka-sangkakan itulah yang membuatkan aku mula jatuh hati pada Anis Anisa. Aku mula jadi spy untuk mencari maklumat dirinya. Hari-hari aku sengaja pergi ke perpustakaan semata-mata untuk menemuinya. Dan sekarang, perasaan itu makin merebak. Semakin parah. Bagaikan kanser. Cepat benar merebak.

Sungguh… sungguh aku suka dia.


*******

Aku menunggu dengan penuh debar. Nota kecil yang terselit pada buku rujukan Sejarah aku kemaskan kedudukannya. Mahukan kesempurnaan. Moga-moga Anis Anisa dapat mengecam dengan pantas nota kecil yang terselit pada buku itu. Nota kecil yang terisi dengan luahan hatiku padanya.

Aku nekad. Imanku yang senipis kulit bawang membuatkan aku nekad untuk bertindak seperti ini. Walau sudah Rafiq tegah dan nasihat, aku tetap dengan pendirianku.

Akan aku luahkan perasaanku pada Anis Anisa. Itu keputusan bulatku!

Biar apa saja jawapan gadis itu, akan aku kuat menghadapinya. Aku yakin dengan perasaan aku ini. Aku memang suka dia. Dan sampai satu tahap, aku sudah tidak kisah sama ada dia akan membalas cinta aku itu atau tidak. Aku hanya suka dia.

“Nanti kita buat study group dekat dorm eh. Kalau tak pun kita buat dekat taman. Okey tak?” Suara Anis Anisa kedengaran dari celah pintu. Aku menantinya di balik pintu.

“Eh…” Terkejut dengan kehadiran aku di situ, Anis Anisa mula menjauhkan diri dari daun pintu. Dua orang kawannya hanya tersenyum padaku. Tidak menghiraukan aku di situ, mereka bergerak ke rak kasut mencari kasut masing-masing.

Aku tarik nafas. Aku masih menanti di situ. Akan aku tunggu waktu yang paling sesuai.

“Aku laparlah. Jom kita pergi kantin dulu.” Salah seorang kawan Anis Anisa bersuara. Mereka bertiga sudah siap menyarung kasut.

Dua kawan Anis Anisa mula berjalan melintasiku dan Anis Anisa berada di belakang mereka. Inilah satu-satunya saat yang aku ada untuk menyerahkan buku ini pada gadis yang telah mencuri hatiku ini.

Ya Allah, aku berserah pada-Mu.

“Untuk awak.” Sepantas kilat aku menghulurkan buku rujukan itu pada Anis Anisa. Dek tergamam dengan tindakanku, bagaikan orang dungu dia menerima saja pemberianku.

Pantas aku melarikan diri darinya. Aku berjalan tanpa memandang ke belakang lagi. Moga-moga Anis Anisa membaca nota kecil itu.


******

-Maaf saya tak mampu nak balas sayang awak. Bukan masa yang sesuai untuk kita menyemai rasa saat ini. Sesungguhnya… bercinta dengan Allah lebih indah, awak.

Aku baca berulangkali nota yang Anis Anisa berikan pada aku setelah seminggu luahan hatiku padanya itu.

Kecewa, sedih dan malu… itu yang aku rasa. Ya Allah, Anis Anisa siap berdakwah pada aku di akhir katanya itu. Bercinta dengan Allah lebih indah, awak. Sampai ke jantung kata-kata itu menusuk.

Ternyata benar kata Rafiq… Anis Anisa menolak cintaku.

Patutkah aku merayu padanya agar dia menimbal-balik perasaanku ini? Sememangnya mukaku sudah cukup tebal menahan malu. Cukuplah sekali luahan cinta monyetku padanya tempoh hari ditolaknya dengan jawapan penuh tarbiah. Cukup sekali!

“Banyakkan baca al-Quran, Yum. InsyaAllah ketenangan akan muncul.” Rafiq bersuara dari katil sebelah. Kami berdua baru sahaja selesai mengulangkaji pelajaran.

“Sakitnya hati ni bila ditolak kan, Fiq. Sekarang aku faham perasaan kau.”

Rafiq hanya senyum. Dia diam saja.

Aku pula melayan rasa seorang diri. Mengenang kembali kebodohan aku mengikut hawa nafsu dalam soal ‘percintaan’ ini.

Ya, kini aku mulai faham perasaan Rafiq yang cintanya telah ditolak oleh Najwa, pelajar dari sekolah sebelah. Rafiq juga seperti aku. Jatuh cinta pandang pertama. Terus nekad cuba tackle Najwa. Tapi yang Rafiq dapat hanya rasa kecewa dan malu. Najwa juga seperti Anis Anisa yang kuat jati dirinya. Setelah putus cinta, Rafiq banyak berubah.

Lelaki itu berubah secara drastik. Rafiq makin mendekatkan diri dengan Allah SWT. Selalu ke surau bantu-bantu ustaz. Kalau ada masa, tolong cikgu ajarkan junior dari Tingkatan 1 dan 2 dalam subjek Bahasa Melayu dan Bahasa Arab.

Penangan putus cinta. Kadang-kadang mampu membuat kita menjadi makin dekat dengan Allah dan kadang-kadang boleh menyebabkan kita makin jauh dari Allah. Pilihan sentiasa ada di tangan kita sendiri.

Dan aku kini menjadikan sepotong ayat dari surah al-Baqarah sebagai pemujuk rasa dan penasihat terbaik untuk aku redha dengan takdir dari Ilahi ini.

Allah SWT berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 216. Yang membawa maksud ;

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.”

Usah terlalu kecewa dengan penolakan cinta dari manusia. Namun, rasa gerunlah apabila cinta Allah tidak berpihak kepada kita. Allah SWT lebih penting dari segala-galanya, bukan? Dan seperti kata Anis Anisa, gadis yang pernah menjentik rasa hati ini.

Bercinta dengan Allah lebih indah.

Ya. Indah. Tenang. Bahagia. Itu pulangan yang kita dapat apabila mencintai Dia berbanding mencintai si dia.

Dan bagi melupakan kesedihan dan kekecewaanku ini, Rafiq menghadiahkan aku beberapa tips untuk merawat luka ini. Selain memperbanyakkan bacaan al-Quran, ini saranan ‘Abang Ustaz’ kepadaku. Dan mungkin juga untuk kalian-kalian yang sedang bercinta aka bercouple sebelum nikah.

Tips meninggalkan couple dan tips merawat kecewa setelah putus cinta.


1. Bertaubat.
- Menyesali kejahilan dahulu. Berazam tidak akan mengulanginya. Memperbanyakkan solat taubat siang dan malam.

2. Kuatkan hati.
- Putuskan hubungan tersebut serta jalan-jalan yang membolehkan kamu berdua berhubung. Salin nombor sahabat-sahabat dan tukar nombor telefon bimbit. Ada juga yang tidak mahu menukar nombor telefon dan berniat berhenti sms. Tetapi percayalah, cara itu kurang efektif kerana ada syaitan yang menggoda. Syaitan akan memujuk dan terus memujuk.

3. Elakkan kebosanan.
- Oleh kerana dah terbiasa sms, calling, chat. Tukarkan kepada menghadiri usrah, majlis keagamaan, tazkirah, kempen-kempen agama, riadah bersama keluarga dan sahabat fillah.

4. Membaca buku Tarbiyah.
- Contoh terbaik adalah buku motivasi cinta daripada Ustaz Pahrol Mohd Juoi bertajuk Tentang Cinta. Novel Islami daripada penulis tersohor Hilal Asyraf juga boleh dijadikan bahan bacaan.

5. Memperbaiki penampilan diri.
-Aurat dari atas kepala hingga hujung kaki ditutup dengan sempurna. Tidak ketat, tidak singkat, tidak terdedah, tidak nipis dan afdhal gunalah warna gelap setiap kali keluar rumah.

6. Jika masih belajar.
- Sibukkan diri dengan aktiviti persatuan yang bermanfaat untuk mental dan fizikal.

7. Padam lagu-lagu jiwang dalam telefon bimbit, laptop dan lain-lain.
- Tukarkan kepada nasyid, zikir, alunan qasidah, selawat yang mengingatkan kita pada Allah dan Rasul.

8. Selalu perbetulkan semua niat.
-Yakin dengan Qada Qadar. Jika ada jodoh, pasti bertemu jua.

9. Memperbanyakkan mengingati mati.
-Cukup kematian sebagai peringatan.

10. Allah berfirman. “Kamu menyangkanya perkara kecil, sedangkan di sisi Allah, ia adalah perkara yang besar dosanya.” (Surah an-Nur : 15)

Kita buat apa ALLAH suka, ALLAH beri apa kita suka.     

Akhir kata.
Allah berfirman dalam Surah Al-Israa’ayat 32.
“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.”

Selamat tinggal cintaku, Anis Anisa. Sekarang sememangnya bukan waktu yang paling tepat untuk kami berdua jatuh cinta. Satu yang aku pasti. Allah sedang merencanakan sesuatu yang lebih baik untukku di masa hadapan. Insya-Allah.

TAMAT.

*Moga bermanfaat* Please don't couple before nikah* Cinta lepas nikah lebih indah dan sweet*


5 comments:

  1. subhanallah kak! banyak sangat pengajaran dalam cite ni. timbulkan rase insaf and nota yang bagus untuk perbaiki diri. :) terima kasih tulis cerpen ni :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah... Sama2 kita cuba ambik pengajaran..
      Terima kasih jugak sbb awk sudi bc cerpen akak :)

      Delete
  2. KOMEN DARI PEMBACA DI PAGE FARISHA IMANI

    Schariedah Salus > Best ..;(
    Xda sambungan ka cite dorang ni ..heee

    ReplyDelete
  3. KOMEN DARI PEMBACA DI FB ZUBAIDAH IBRAHIM (messenger)

    Atin Fz >
    assalamualaikum kak
    hai hai :)
    baru aje baca cerpen selamat tinggal cinta.
    best .
    banyak pengajaran.
    say no to couple before nikah!
    insyaAllah.
    love this cerpen.
    <3

    ReplyDelete
  4. Couple memang indah tapi bercinta selepas nikah lebih indah...tapi bagaimana jika hati masih tidak tegar melupakan?adakah itu masih cinta atau lebih ke arah nafsu?

    ReplyDelete