JOM FOLLOW

Tuesday 26 May 2015

Mencari Si Pelengkap Hati [BAB 22&23]


DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI.


BAB 22

Langkahku mati berdiri di hadapan Aunty Izzah yang sedang duduk termenung di atas kerusi batu di bawah gazebo kayu. Ingin aku menyelami perasaan yang melanda hati wanita tua itu.

Setelah anak menantu dan cucu-cucunya pulang ke rumah masing-masing awal pagi tadi, wajah Aunty Izzah berubah mendung. Entah apa yang menyebabkan perkara itu terjadi. Adakah kerana wanita itu berasa sedih dengan kepulangan anak menantu serta cucu-cucunya? Tapi menurut Kak Inas, kakak sulung Cikgu Ihsan yang ramah lagi mesra tu, sebulan sekali mereka akan pulang ke sini. Cuma kalau terlalu sibuk saja mereka akan jarang pulang. Jadi, kalau anak-anak dah pulang selalu, kenapa wajah Aunty Izzah seperti bersedih saja.

Aku tidak tahu sama ada perlu meneruskan langkahku mendekatinya atau masuk ke dalam bilik termenung mengenangkan nasibku berada dalam keluarga asing ini. Sesekali, penat juga otak ini memikirkan masalah yang tak pernah hilang dari hidup.

Sepatutnya aku campak dekat tepi seketika masalah yang belambak tu. Ambik peluang yang ada untuk bahagiakan orang lain pula. Moga-moga dengan cara itu kita turut merasa bahagia. Orang cakap diri kita ni kalau tak mampu jadi pensel yang menulis kebahagiaan, cukup jadi pemadam yang mampu hapuskan kesedihan. Tak kisah sama ada kesedihan sendiri atau orang lain.

“Mama mesti boring tu.”

Aku pantas paling ke kiri.

“Kalau boleh dia tak nak anak menantu dan cucu-cucu dia tinggal jauh. Hmm…” Cikgu Ihsan dah berdiri di sebelah aku.

“Nuha borak-boraklah dengan mama. Dia sunyi tu. Tapi macam biasalah, mama suka pendam sorang-sorang kesunyian dia.” Cikgu Ihsan terus bersuara. Aku pula hanya memasang telinga.

Jadi benarlah Aunty Izzah sedang kesunyian. Seperti aku. Hmm… Nuha faham perasaan auntie. Tapi auntie beruntung. Auntie masih ada keluarga. Nuha? Nuha tak ada siapa-siapa lagi, auntie. Suara hatiku berbisik… sayu. Ada ibu saudara pun… sudah tidak dianggap aku seperti anak saudaranya. Aku boleh dikategorikan sebatang kara.

“Nuha masih nak teruskan niat Nuha untuk tinggal di luar bila Nuha masuk kolej nanti?” soal Cikgu Ihsan sambil pandang aku. Pandangannya tidak lagi terarah pada Aunty Izzah yang duduk jauh dari tempat kami berdua berdiri.

Berat mulut ni nak menjawab soalan Cikgu Ihsan. Masih berkeraskah aku dengan keinginanku itu? Setelah melihat kesunyian Aunty Izzah ini, makin berat pula aku nak teruskan tekad di dada.

Kalau aku tinggal di luar, apalah maknanya kehadiran aku dalam keluarga ini. Bukankah Kak Inas sudah memberi amanah padaku sebelum dia balik tadi. Dia ada meminta aku tengok-tengokkan Auntie Izzah, Uncle Is dan Nek Som. Dia mengharap pada aku untuk sama-sama membantu Cikgu Ihsan.

Tapi… kalau aku berkeras tinggal di luar, makin bertambah kerisauan Auntie Izzah memikirkan keselamatan aku nanti. Dari nak ringankan beban dia, aku dah tambahkan kerisauan dia. Aku bukan manusia yang kejam untuk lakukan semua itu pada orang yang sudi tumpangkan aku berteduh kasih di rumah ini.

“Saya… saya tak sampai hati nak teruskan niat saya tu. Hmm…” ucapku sebaris setelah berjeda lama.

“Maksud Nuha, Nuha tak jadi duduk luar?” Ada nada ceria dari suara Cikgu Ihsan.

Dari ekor mataku dapat aku lihat bibirnya terherot mengukir senyuman.

Tanpa kata, aku hanya angguk kepala sekali. Cukuplah anggukanku itu menjawab soalannya.

“Alhamdulillah. Ya Allah, lega abang dengar.” Suara Cikgu Ihsan makin kedengaran teruja. Bibirnya makin lebar tersengih. Terlalu gembirakah dia dengan keputusanku ini?

“Terima kasih Nuha sebab sudi tinggal di sini. Abang bukan apa, keputusan Nuha nak tinggal dekat luar memang takkan mama restukan. Papa pun sama. Abang yakin.”

Restu? Seakan-akan aku ini benar-benar anak mereka saja.

“Dengan adanya Nuha di sini, abang boleh harapkan Nuha tengok-tengokkan mama, papa dan Nek Som. Yalah abang pun tak bermalam dekat sini. Nuha ada dekat sini, tak manis abang tinggal sebumbung.”

Kata-kata Cikgu Ihsan itu buat aku kalihkan muka memandangnya. Apa maksud Cikgu Ihsan ni. Kalau dia tak tinggal dekat sini, dekat mana pulak dia tinggal?

Seperti mengerti apa yang bermain di fikiranku, spontan saja Cikgu Ihsan menjawab. Memberi penjelasan di mana dia akan menetap selepas ini.

“Abang akan tinggal dekat kondo kami. Kondo tu sebelum ni ada penyewa. Tapi sekarang dah kosong. So, better abang duduk dekat sana.” Sambil bercerita, Cikgu Ihsan tersenyum padaku. Aku terus alihkan muka daripada terus memandangnya.

Jadi Cikgu Ihsan takkan tinggal sebumbung dengan aku di rumah ni. Syukurlah. Tak adalah aku rimas dengan keberadaan di sini. Wah… bongkaknya aku. Seakan-akan Auntie Izzah dan Uncle Is adalah ibu bapa aku. Dan rumah banglo ini pula adalah rumah aku. Hmm… jangan lupa diri, Nuha!

“Erm… cikgu…” Aku cuba untuk menukar topik.

“Ya…”

“Bila saya boleh masuk kolej?” Tak berselindung, aku bertanya.

Cikgu Ihsan dengan tenang menguntum senyuman. Tangannya didakap ke tubuh memeluk tubuhnya yang tidak terlalu tegap itu. Cikgu Ihsan kurus tinggi orangnya.

“Ingatkan Nuha dah lupa nak tanya pasal tu,” ucap dia dalam nada tawa.

Aku kerutkan dahi. Adakah Cikgu Ihsan sengaja menunggu aku bertanyakan soalan itu padanya? Mungkin dia nak tengok sejauh mana aku serius untuk sambung belajar. Hmm mungkin…

“Abang akan bantu Nuha apply course yang Nuha minat. Minggu depan Nuha ikut abang ke UniKL. Dekat sanalah Nuha akan sambung belajar. Harap Nuha dapat belajar dengan tekun. Jangan fikir apa-apa lagi masalah. Fokus belajar aje. Okey?”

Tak terkata aku saat itu. Kata-kata itu bagaikan satu azimat untuk aku meneruskan langkah di bumi asing ini.


********

“Nuha nak masak apa ni? Wah… hari ni nampak gayanya auntie dengan Nek Som boleh goyang kakilah.” Auntie Izzah tertawa riang. Aku yang sibuk mengupas bawang sempat tersenyum pada wanita yang sangat penyayang itu.

“Masak yang simple-simple aje, auntie. Nuha bukan pandai masak sangat pun,” ujarku tidak mahu berbangga diri.

Sebetulnya, menurut arwah ibu, bakat memasakku makin hari makin terserlah. Sekali ibu ajar, terus aku dapat buat dengan cemerlang. Lihat saja Mak Su Kinah sekeluarga. Apabila aku masakkan mereka lauk-pauk, jarang mereka mengadu masakanku tidak sedap. Tapi, pernah jugalah Mak Su Kinah dan Pak Su Azam sengaja memberi komen yang tak munasabah tentang masakanku. Cakap aku masak tak cukup garamlah, tak cukup gulalah. Pernah aku masak tom yam tapi mereka komen tom yam aku tak cukup masin. Tom yam yang seharusnya masam manis perlukah dimasak terlalu masin? Hmm…nampak sangat mereka sengaja!

“Ini mesti dekat kampung Nuha selalu tolong ibu masak. Untungnya ada anak dara macam Nuha. Tak gitu, Nek Som?” Ucapan Aunty Izzah buat aku senyum makin lebar. Tak habis-habis auntie memuji aku.

“Ha’ah. Lagi untung kalau Ihsan yang dapat Nuha. Eh… silap pulak.” Nek Som tutup mulut. Dia tersengih sambil kerut dahi.

Aku diam saja dengan usikan itu. Ah… malas nak fikir. Buat masa sekarang tak sudi aku nak menyemakkan kepala otak dengan memikirkan tentang cinta dan perkahwinan. Aku muda lagilah.

“Erm… Nek Som nak pergi sidai kain dululah. Terlupa pulak ada kain belum dijemur. Pergi dulu ya.” Nek Som senyum pada aku. Dia segera meminta diri.

Kini tinggallah aku berdua saja dengan Aunty Izzah di ruang dapur yang sederhana besar ini. Uncle Is awal-awal lagi sudah keluar ke pejabat. Cikgu Ihsan pula baru sebentar tadi keluar. Katanya nak pergi jumpa kawan.

“Seronoknya auntie Nuha ada dekat sini. Bertambah sorang lagi anak auntie. Anak bongsu auntie...” Aunty Izzah usap belakang aku. Tak mampu aku bersuara saat itu. Yang mampu aku buat hanya satu. Senyum padanya bagi meraikan kegembiraannya itu memiliki aku sebagai anaknya.

“Minggu depan Nuha akan daftar ke UniKL, kan?” soalnya.

Aku angguk.

“Nuha nak ambil kos apa? Apa yang Nuha minat?” tanya Aunty Izzah lagi. Saat itu, dapat aku rasa bahawa wanita itu cuba untuk membuat aku berbual dengannya. Mungkin dia ingin mewujudkan kemesraan antara kami.

“Nuha minat animasi. Kalau boleh, Nuha nak ambil course multimedia dan animasi. Boleh ke, auntie?” Kuhentikan kerja buatku. Aku tertunduk saja memandang ke bawah. Sungguh aku merasa segan dengan Aunty Izzah sekeluarga. Sudah diberi tempat tinggal, makan pakai, sekali lagi aku diberi pilihan untuk sambung belajar dalam jurusan yang aku minat. Sudahlah belajar di kolej swasta, pasti kosnya lebih tinggi. Moga-moga suatu hari nanti dapat aku lunaskan hutang-hutang ini semua. Aamiin.

“Kenapa Nuha tanya boleh ke tak pulak. Mestilah boleh, sayang. Itu pilihan Nuha. Masa depan Nuha terletak di tangan Nuha sendiri. Pokok pangkalnya, diri Nuha sendiri yang nak berjaya. Iya, kan?”

Aku angguk lagi. Sebak pula dada ini mendengarkan kata-kata Aunty Izzah itu. Sungguh aku sangat bertuah dipertemukan dengan hamba-hamba Allah ini.

“Dahlah jom kita masak. Tengah hari biasanya uncle dan Ihsan memang akan makan dekat rumah. Nuha masak sedap-sedap tau. Nak tengok berapa kali dia orang tambah nasi. Kalau auntie masak, tak adanya uncle tu nak tambah nasi. Maklumlah katanya auntie ni tak terer masak. Huh, uncle tu memang macam tu.” Luahan Aunty Izzah buat aku tertawa kecil. Manja pula suara auntie merengek macam tu.

Tidak berlengah, aku meneruskan kerja buatku. Kata-kata azimat dari Aunty Izzah akan aku sematkan di dada. Sepertimana setiap nasihat arwah ibu aku sentiasa pegang dan jadikan azimat.



>>>>>>>MSPH<<<<<<<< 


  

BAB 23

Kutatap wajahku di hadapan cermin kaca. Senyuman cuba aku hulurkan pada sendiri. Penampilan di tubuh aku tilik dari atas ke bawah. Selesa berbaju kurung dan bertudung shawl labuh menutupi dada, itulah pakaian pertama yang aku pakai di hari pertama aku di kolej.

Alhamdulillah, beberapa hari yang lepas, aku telah selamat mendaftarkan diri sebagai seorang pelajar di Universiti Kuala Lumpur dalam jurusan Diploma Multimedia. Dengan bantuan Cikgu Ihsan, aku maju lagi setapak untuk melangkah mencapai cita-citaku. Lelaki itu dan keluarganya tidak lekang memberi aku kata-kata semangat dan bantuan berbentuk kewangan yang amat-amat aku perlukan.

Aku benar-benar bergantung pada mereka. Walaupun perasaan segan menyapa hebat ke tangkai hati, aku terpaksa tebalkan muka. InsyaAllah, suatu hari nanti akan aku balas jasa dan budi mereka itu. Aku janji!

Sekali lagi aku menilik wajahku di cermin. Senyuman kuukir manis. Wajah arwah ibu bermain-main di fikiran. Ibu tersenyum memandangku. Aku tersenyum pula pada ibu.

Apa yang bakal aku lalui selepas ini, adalah semata-mata demi ibu. Ibu terlalu ingin melihat aku berjaya menjadi seorang yang berguna. Begitu juga aku. Aku juga ingin membantu diri sendiri menjadi orang yang cemerlang dan dipandang dengan maruah.

Cukuplah maruahku dipijak-pijak sewaktu di kampung dulu. Mak Su Kinah dan Pak Su Azam pasti tidak menyangka aku kini sudah bergelar seorang mahasiswi. Berbanggakah mereka andai mereka tahu aku kini sudah belajar di universiti? Pasti jawapannya tidak.
Nuha, aku harap kau dapat mulakan hidup kau yang baru. Jangan menoleh ke belakang lagi! Kau kena kuat! Kau kena semangat! Kesedihan akan berlalu. Kau pasti akan bahagia dan berjaya! Bagi pada diri kau sendiri satu peluang. Peluang untuk berjaya dan bahagia!” Kata-kata itu luahkan di hadapan cermin.

Dan satu pesan dari arwah ibu yang sentiasa aku pegang adalah… andai aku letakkan Allah di dalam hati, campaklah aku ke mana saja, InsyaAllah aku akan baik-baik saja!

Ya Allah, aku belajar keranaMu. Bismillah…

Beg sandang aku capai dari meja. Sebuah fail berwarna biru turut aku capai lalu aku kepitkan ke bawah lengan. Setelah memeriksa segala keperluan sudah selamat aku siapkan, langkah mula kuatur menuju ke luar bilik.

Baru saja aku ingin memulas tombol pintu, tiba-tiba telefon bimbitku bergetar menandakan ada SMS baru masuk. Segera aku mengambilnya keluar dari beg. SMS itu aku baca.

Dari Cikgu Ihsan rupanya.

> Nuha abang kat bawah ni. Nuha dah sedia? :)

Aku turut senyum sambil angguk sekali.

Bagi tidak menghampakan perasaan lelaki yang sudah banyak membantuku itu, SMSnya aku balas ringkas.

> InsyaAllah saya dah bersedia, cikgu. :)

Tidak menunggu balasan dari Cikgu Ihsan, aku terus melangkah turun ke tingkat bawah. Beberapa tapak lagi untuk menjejak ke lantai, mataku terpandang pada jasad Cikgu Ihsan yang sedang berdiri menungguku di kaki tangga. Dia yang kemas mengenakan t-shirt polo dan berseluar slack hitam, mula tersenyum lebar apabila memandangku. Di situ juga berdirinya Aunty Izzah. Dia menyambut aku dengan senyuman mesranya.

“Sayang dah ready?” soal Aunty Izzah seperti mana Cikgu Ihsan tanyakan padaku tadi.

Bibir kuukir dengan sebuah senyuman penuh yakin. Aku menapak lagi mendekati kedua-dua beranak itu. Tangan Aunty Izzah aku capai lalu aku kucup penuh hormat. Sebagai balasan, dahiku dikucup lama olehnya.

“Uncle Is kirim salam pada Nuha. Dia cakap, Nuha jangan pandang belakang lagi. Teruskan… teruskan sehingga Nuha berjaya!” Pesanan dari Uncle Is itu sambut dengan senyuman. InsyaAllah, uncle…

Walaupun Uncle Is sekarang berada di Johor Bahru atas urusan kerja, masih lagi dia sudi menitipkan kata-kata semangat itu. Terima kasih, uncle.

“Kalau Nuha ada apa-apa masalah dekat U nanti, jangan segan-segan share dengan auntie. Anything… just share with me. Kalau auntie boleh tolong, InsyaAllah auntie tolong. Kalau segan nak cakap dekat auntie, cakap dekat Ihsan.” Tak mampu aku pandang Cikgu Ihsan tika itu. Bukan aku tak perasan yang sedari tadi lelaki itu curi-curi memandangku. Pelik sangat ke aku pakai baju kurung? Atau ada motif lain dia pandang aku.

“Kita orang pergi dulu ya, mama. Karang terperangkap dalam jam cair mekup Nuha tu.” Dia tergelak seraya menyalami tangan mamanya.

Erk. Sampai hati dia cakap macam tu!

“Hisy, Ihsan ni. Pagi-pagi dah nak mengusik.” Bahu Cikgu Ihsan ditampar lembut oleh Auntie Izzah. Hmm patut tampar kuat-kuat lagi.

Cikgu Ihsan jungkit kening. Masih dengan sisa gelaknya dia mula minta diri menapak keluar.

Aku sekali lagi bersalaman dengan Aunty Izzah. Dan sekali lagi dahi dan pipiku dikucup-kucup olehnya. Sungguh detik itu aku bagaikan merasa arwah ibu yang mengucupku. Rindunya aku pada ibu…

Drive elok-elok ya, Ihsan. Petang nanti jangan lupa pulak ambil Nuha. Kalau Ihsan sibuk, biar mama aje yang pergi ambil Nuha,” pesan Aunty Izzah pada Cikgu Ihsan.

“Eh tak payahlah, ma. Ihsan tak busy mana pun,” balas Cikgu Ihsan pula.

Aku diam saja menjadi pendengar di tengah-tengah mereka. Sebetulnya saat ini aku tak mampu berkata-kata. Debar di dada makin memuncak pula. Entah macam manalah keadaan aku di universiti nanti. Mampukah aku menghabiskan 3 tahun pengajianku di sana nanti dengan jayanya? Bagaimana kalau aku tak mampu teruskan semua ni. Adakah aku akan ‘dibuang’ dari keluarga Cikgu Ihsan?

Ya Allah, hilangkanlah kegelisahan hatiku. Aku mohon padaMu agar Engkau permudahkan urusanku di universiti nanti. Aamiin.

“Kita orang gerak dulu, ma. Assalamu’alaikum…” Cikgu Ihsan melangkah menuju ke kereta. Bukan ke bahagian pemandu yang dia tuju namun ke pintu tempat duduk hadapan. Pintu kereta dibuka. Dia mempersilakan aku masuk.

Tidak dapat tidak, senyuman terlakar nipis di bibirku. Aku masuk ke dalam kereta lalu aku duduk diam setelah memakai tali pinggang keledar.

Sedikit masa lagi aku akan melangkah ke ‘dunia baru’. Dunia yang penuh dengan cabaran. Aku takkan berundur lagi. Kerana aku… aku ingin berjaya!


********

Kupandang kiri, kupandang kanan. Akhirnya, pandanganku tertumpah pada air kotak perisa mangga yang sedari tadi aku sedut bagi hilangkan dahaga.

Riuh rendah suasana kafe ini. Mahasiswa mahasiswi sibuk dengan aktiviti mereka. Macam-macam ragam, macam-macam keadaan. Terasa diriku sangat terasing dari mereka semua. Aku terlalu pasif dan mereka terlalu aktif.

“Hai….” Sedang aku mengelamun jauh, muncul satu suara menegurku. Segera aku angkat muka. Terpandang aku pada seorang gadis bertubuh agak gempal yang kelihatan kemas berbaju kurung dan bertudung sedang berdiri di hadapanku. Dia senyum. Lantas aku senyum sama. Dalam hati tertanya-tanya siapakah gerangan gadis ini.

“Boleh orang duduk sini?” soalnya.

Aku angguk saja. Duduklah. Bukan kerusi ni milik aku pun.

Akhirnya si gadis itu duduk bertentangan denganku. Tak lekang bibirnya menguntum senyuman. Manis orangnya.

“Hai saya Gee. Fauziah binti Firdaus. Awak Nuha Huda, kan?” Eh, macam mana dia tahu nama aku? Siapa perempuan ni?

Gee tersengih lebar.

“Mesti awak tertanya-tanya macam mana orang boleh tahu nama awak, kan?” Ragu-ragu aku nak mengangguk.

“Awak mesti tak perasaan tadi. Orang sekelas dengan awaklah. Orang duduk belakang awak tadi. Hisy, kecik hati ni tau awak tak ingat orang.” Gee merengek macam budak-budak manja.

Aku mula garu kepala. Otak sedang bekerja keras mengingati kembali imej-imej wajah yang berada dalam bilik kuliah tadi.

Tapi wajah Gee memang tak ada dalam memori. Mungkin kerana aku langsung tak angkat muka pandang kiri, kanan dan belakang. Terlalu nervous sampaikan aku hampir tersadung kaki di hadapan semua pelajar dalam bilik kuliah tadi.

“Err… maaf. Tapi saya…” Aku cuba ringankan mulut untuk buat-buat ramah. Tak sampai hati nak mengaku yang aku memang tak ingat langsung pada gadis bernama Gee ini.

Gee mencebik kecil. Bibirnya muncung sebelum dia bersuara. Alahai manjanya suara budak debab ni.

Takpe orang okey aje. Erm, orang nak panggil awak apa ni? Nuha ke Huda?”

“Panggil aje Nuha. Semua orang panggil saya Nuha.” Aku senyum. Entah kenapa keramahan Gee menegurku buat aku merasa senang berbual dengannya.

“Orang nak jadi kawan awak boleh tak?” soal Gee tiba-tiba.

Aku terkedu. Terharu pun ada. Ya Allah, ini kali pertama ada orang bertanyakan soalan macam ni pada aku.

“Orang pun budak baru macam awak. Baru masuk semalam. Tapi semalam orang cuba jugak dekat-dekat dengan budak-budak baru, tapi dorang macam tak sudi aje. Mungkin sebab orang ni chubby dan tak cantik macam dorang semua.” Gee mengeluh perlahan. Bibirnya muncung lagi.

Aku juga ketap bibir. Serba salah aku jadinya. Nak cakap apa ni eh. Nak kena pujuk Gee ke? Dia macam sedih aje.

“Erm, tak baik awak cakap macam tu, Gee. Kita tak bolehlah berburuk sangka dengan orang kan? Saya sebenarnya bersyukur sangat sebab ada yang sudi tegur saya. Nak jadi kawan pulak tu. Terima kasih…” ujarku malu-malu. Sememangnya aku tak pernah mengalami keadaan ini. Di sekolah pun dari tingkatan satu lagi aku selalu bersendirian. Kawan rapat? Manalah aku pernah ada. Yang aku ada hanyalah ibu.

“Kalau macam tu awak sudi kawan dengan orang, kan?” Lambat-lambat aku angguk. Aku senyum pada Gee. Sejujurnya aku juga mahu berteman di sini.

“Wah, sukanya orang! Terima kasih, Nuha!” Tanganku tak semena dicapai Gee. Lebar kembali senyumannya.

Senyuman lebih mesra aku hadiahkan untuknya. Alhamdulillah tak sangka dapat kawan baru hari ni. Ini semua tak pernah terlintas dalam fikiran aku. Aku bayangkan hari pertama aku di universiti sama seperti hari pertama aku di sekolah dulu. Tiada siapa yang sudi menegurku apatah lagi menjadikan aku sahabat mereka.

“Nuha, awak lapar tak? Orang laparlah. Jom kita makan.” Gee usap perut sambil sengih sumbing. Keramahannya dan kemanjaannya mula terserlah.

Tidak mahu aku mengecewakannya, aku anggukkan saja kepala. Dengan menemani Gee makan, mungkin akan lebih dapat mengeratkan lagi persahabatan yang baru terjalin ini. InsyaAllah…

“Jomlah. Saya temankan awak,” ujarku padanya. Gee segera bangun lalu heret tangan aku mengikutnya. Kami beratur di dalam barisan untuk membeli makanan. Sambil beratur tu, Gee tak penat bercerita tentang dirinya dan bertanya tentang diri aku. Semampu yang aku jawab, aku berikannya jawapan. Soalan yang terlalu peribadi aku hanya jawab dengan senyuman. Dan syukurlah Gee faham.

Rancak perbualanku dengan Gee berlangsung. Macam dah kenal lama pulak kami berdua.

Saat itu, timbul satu persoalan di benakku. Andai Gee tahu aku ni anak yang tak sah taraf, adakah persahabatan ini akan berpanjangan? Hmm…

BERSAMBUNG>>>>>>



5 comments:

  1. Alhamdulillah.. Nuha makin terbuka utk menerima.. kecian kat nuha dlu kat sek xda sorang pun nk kwn dgn dia.. hidupkan umpama roda..
    nk lg cik zu ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umpama roda brada di atas dan dibawah..bahagia atau derita pada akhirnya kebahagiaan akan menjadi miliknya.cewahh

      Delete
  2. Cerita ni makin best, dunia baru buat Nuha tp kita suka if Ihsan tu jd dgn Nuha, he is so sweet!! Teruskan pls cik writer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mekasih khalijah. Alhamdulillah.. ^^
      Ihsan sweet ke? jejaka sweeet versi sopan dia tu.hehe.insyaAllah akan terus ssambung,,,

      Delete
  3. How to build your own titanium astroneer, astroneer and asteven
    Make an even stronger titanium by combining microtouch titanium trim walmart the iron elements of the titanium bolt core. Once gaggia titanium the pieces are fused, the man titanium bracelet titanium pieces can be titanium iv chloride

    ReplyDelete