JOM FOLLOW

Thursday 28 May 2015

Kelas Fardhu Ain VS Fardhu Ain




Bismillah....


Kelas Fardhu Ain VS. Fardhu Ain

X : Beb, boleh aku cakap sikit?
Y : Mestilah boleh. Ada ape?

X : Dah lebih tiga, empat kali aku perhatikan kau solat. Kau solat ada tomakninah kan?
Y : Hisy, kau ni. Mestilah adalah. Benda tu rukun solat kot. Kalau tak buat batal solat aku. Apasal kau tanya ni?

X : Ada ya? Kalau ada, tak apalah. Aku tanya aje. *senyum*
Y : Kau nak cakap apa sebenarnya ni? Ni mesti nak share something. *cukup faham dengan sikap X*

X : Macam faham-faham je kau ni kan…
Y : Meme ahhh… Dah tiga tahun kau jadik house-mate aku merangkap bff aku kot…

X : *sengih* Takdelah. Macam ni… Aku selalu fikir, selama ni aku solat, aku dah buat yang Islam ajar ke atau yang cikgu kelas fardhu ain time sekolah rendah dulu yang ajar.
Y : Mohon pencerahan,beb…

X : Maksud aku… Bila dah baligh sampailah ke sekarang, kita buat amalan fardhu ikut yang cikgu sekolah ajar time kecik2 dulu ke atau kita buat dengan ilmu yang betul2 kita cari dan faham.
Y : *terdiam me-loading kata2 si X*

X : Time kecik2 dulu mungkin kita tersalah faham dengan ajaran cikgu. Cikgu dah ajar betul dah. Kita yang salah ambik ilmu tu. Jadi, sampai ke sekarang kita buat amalan contohnya solat dengan cara yang salah. Takbir yang betul macam mana. Rukuk dan tomakninah macam mana. Salam macam mana. Kita langsung tak bukak buku, google kat internet atau tanya kepada orang yang lebih tahu. Kita guna ilmu time kecik-kecik dulu. Sepatutnya, ilmu fardhu ain kena gali dan terus gali sampai kita masuk dalam kubur. Setuju tak beb?
Y : *mengangguk lemah. Mula terkenang amalan fardhu yang dilakukan. Ternyata kebanyakannya ia bersandar pada ilmu masa zaman kelas fardhu ain dulu* Hmm… TQ beb sudi share benda ni dengan aku.

X : Jom kita g usrah minggu depan. *senyum*



1 comment:

  1. Highlight *refresh ilmu & muhasabah*

    1) Ssungguhnya solat akan mencegah fahsya' dan mungkar (surah al-Ankabut: 45)

    2) doa iftitah yang selalu kita baca 'ssungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanya lah untuk Allah, Tuhan seluruh alam' (Surah Al-An'am-162)

    ReplyDelete