JOM FOLLOW

Sunday 21 June 2015

Penatnya Lahai Puasa! [cerpen]




DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

|PENATNYA LAHAI PUASA!|


“Syikin… Syikin bangun. Syikin bangunlah dah lewat ni. Bangunlah weh.”

Suara nyaring yang berkumandang di cuping telinganya membuatkan lena Syikin sedikit terganggu. Namun tetap saja kelopak matanya masih terpejam rapat. Makin ditarik kain gebar menutupi seluruh badannya.

“Syikin!” Anisah menggeleng lemah. Disambar kain gebar warna biru jalur putih itu dengan agak kasar.

“Bangunlah weh. Semua budak dah gerak pergi dewan makanlah. Bangunlah karang tak sempat sahur, kau jugak yang cakap takde tenagalah nak puasa esok. Takde moodlah nak belajar. Itulah inilah. Macam-macam lagilah. Kalau aku tak kejutkan kau, kau cakap aku lupa kawan. Sekarang aku kejutkan kau, kau boleh sedap-sedap tidur. Aku kalau tak mengenangkan kau tu sahabat aku, takdenya aku nak bertenggek kat sini. Nak pujuk bagai. Sebab aku ni saha…”

Pap!

Telapak tangan Syikin melekap kemas ke mulut Anisah. Dia mendengus.

“Kalau tak mengenangkan kau ni sahabat aku, dah lama aku salotep mulut kau tahu tak Anis. Ugh! Yalah aku bangunlah ni.”

Anisah menahan senyum. Tangan Syikin dilurutkan.

“Ha tahu pun nak bangun. Ingat dah tak tahu cara. Dah cepat bangun. Nah pakai tudung ni. Dah dekat nak waktu Imsak ni. Karang tak sempat sahur kau…”

Zappp!

Tudung auning warna hitam dari tangan Anisah pantas disambar Syikin. Sepantas kilat dia meloncat turun dari katil. Tak kuasa weh nak dengar ‘mak tiri jadian’ membebel di pagi yang penuh barakah ini.

“Weh tunggulah aku!” Melihat Syikin sudah menonong meninggalkannya, tergopoh-gapah Anisah bangun dan berlari mendapatkan sahabat karibnya itu. Mereka berdua pantas mengatur tapak menuju ke dewan makan. Sebelum tu, sempat Syikin ajak Anisah singgah dekat tandas untuk cuci muka. Muka bersepah dengan air liur basi kot! Malu weh kalau orang tengok.

++++

“Terima kasih, Pak Usop. Jumpa tengah hari nanti ya.” Syikin melambai tangan sambil menutup pintu van warna oren yang dinaikinya. Dia dan Anisah merupakan pelajar terakhir yang turun dari van milik Pak Usop ini.

“Yalah. Kamu berdua belajar baik-baik. Jangan ponteng puasa pulak.” Pak Usop tersengih. Anisah dan Syikin juga menyengih sama. Mereka saling berbalas lambaian tangan. Sebaik saja van Pak Usop hilang dari pandangan mata, Anisah dan Syikin bergerak menuju ke kelas mereka di tingkat dua bangunan blok A. Kelas tingkatan 4A1. Kelas paling hadapan.

“Anis…”

“Hmm…”

“Tengok tu. Eee sakit pulak mata aku ni. Pagi-pagi dah kurangkan pahala puasa aku. Sabar ajelah.” Jelingan maut Syikin mula kelihatan. Dek geram dengan apa yang menjadi santapan matanya, laju ditarik lengan Anisah untuk bergerak cepat meninggalkan kaki lima itu. Diheret Anisah hingga tercungap-cungap gadis itu mendaki anak tangga menuju ke tingkat dua.

“Weh penatlah. Kau dah kenapa?” Lengannya ditarik. Anisah cuba merungkai pegangan kemas Syikin. Diseka laju rintik peluh yang menghiasi dahinya. Tak pasal-pasal pagi-pagi dah kena bermandi peluh. Baru nak wangi-wangi sikit. Hisy!

“Kau tak nampak ke tadi. Macam belangkas! Ugh! Menunjuklah tu. Macamlah elok sangat berdating time bulan puasa ni. Tak takut Tuhan betul!” Suara Syikin mula sedikit menjerit. Tak semena ditampar kuat dinding koridor di hadapannya.

Anisah garu kepala. Wajah merah padam Syikin ditatapnya penuh bingung.

“Kau marahkan siapa ni, beb?” soalnya sambil memandang sekeliling. Kutlah ada budak lelaki yang paling Syikin seteru ada dekat-dekat dengan mereka.

“Siapa lagi. Kau dah boleh agak kut siapa yang boleh buat aku bengang pagi-pagi ni.”

Jawapan penuh sentap dari Syikin buat Anisah termenung sejenak.

Beberapa saat berlalu, tak semena-mena jarinya dipetik kuat.

“Oh! Dia ke? Mana-mana? Aku tak perasan pun. Kat ceruk mana dia duduk?”

“Ada tadi. Dekat bawah. Tepi pokok dekat dengan kolam ikan.”

Anisah angguk. Kepala terjengah-jengah ke bawah. Kotlah boleh nampak kelibat si dia yang sangat diseterui oleh Nurul Asyikin binti Abdillah ni.

“Tapi kejap… dah kenapa kau nak geram sangat. Ni bulan puasa kot. Lantak dialah nak buat apa.”

Jawapan dari Anisah buat mood Syikin kembali menyinga. Tudung yang senget sempat dikemaskan sebelum dibidas kata-kata Anisah itu.

“Aku geram sebab mamat tu nak menunjuk-nunjuk. Konon dah ada makwe. Tak sedar agaknya yang couple tu haram. Dahlah bulan puasa lagi nak dating tepi pokok. Bongok!”

“Astaghfirullahaladzhim…” Anisah beristighfar panjang. Tak semena tangannya laju memukul bibir Syikin.

Tersentak Syikin dengan tindakan sahabatnya itu. Nasib tak pukul kuat kalau tak memang dah isytihar perang dingin mereka berdua karang.

“Kau dah kenapa tampar mulut aku, Anis! Hisy!” Mata Syikin mencerlun.

“Kaulah. Mulut kau tu jahat sangat.” Anisah bersuara dengan wajah serius.

“Hah?” Syikin garu kepala. Amboi straight to the point giler si Anisah ni. Mulut aku jahat? Sentap hati mak!
“Penat tau tak kalau puasa tapi mulut tak jaga. Mengutuk sana sini. Mengumpat tak kira masa. Itu belum masuk bab puasa tapi tak solat, tak tutup aurat, tak jaga pandangan mata. Kau lupa apa yang ustaz pesan semalam. Bulan Ramadan nilah kita nak berubah jadi baik. Turning point kita nak berubah. Memang tak mudah tapi kalau kita sendiri tak nak cuba sampai bila-bila pun Allah tak bantu.”

Gulp. Tak semena-mena Syikin pegang mulut sendiri. Dia tunduk pandang lantai.

“Kau umpat si Johan tu bercouplelah apalah. Entah-entah minah tu adik dia ke, kakak dia ke. Mana kita tahu. Kita bukan kenal dia sangat pun. Tak pasal-pasal kau dah fitnah dia.”

Gulp. Gulp. Syikin telan air liur dua kali. Johan si budak lelaki yang suka ganggu dia dekat sekolah ni ada adik atau kakak ke? Kalau ada, memang dah jatuh aku fitnah dia tadi. Ya Allah, berdosanya aku. Hati Syikin bermonolog kesal.

“Samalah jugak dalam media social. Kalau kau duk smash orang sana sini, menyakitkan hati orang dengan komen-komen pedas kau, jaja cerita orang tu orang ni… semua tu pun buat kau penat aje puasa seharian suntuk. Kita puasa nak dapat pahala bukannya dosa.”

Gulp. Gulp. Gulp. Makin kelu lidah Syikin. Dia baru berniat nak smash komen rakan dekat FBnya yang semalam tiba-tiba aje naik sentap dengan status yang dia buat sebelum ni. Kalau macam ni, tak jadi aku nak smash. Insaf!

“Aku bukan nak berlagak alim, Syikin. Tapi sebab aku sayang kau, sebab tu aku nasihatkan kau. Semua ni peringatan untuk aku jugak. Kau tak marahkan aku cakap semua ni?” Tangan Anisah usap lembut bahu Syikin. Dia juga ralat nak senyum. Entah aura ustazah mana yang merasuk dia tadi. Tiba-tiba pulak dengan yakinnya dia bagi tazkirah. Huhu.

Syikin senyum tawar. Dia geleng lemah.

“Aku tak marah, Anis. Aku cuma… sentap sikit aje.”

“Hah? Err… sorrylah. Aku…” Anisah dah serba-salah.

“Tapi takpe. Bila kita sentap dengan nasihat seseorang tu maknanya hati kita masih hidup lagi kan. Tanda kita memang salah dan kita kena berubah. Terima kasihlah Anis sebab kau sudi nasihatkan aku. Aku memang dah pasang niat, Ramadan tahun ni kalau boleh aku nak jadi lebih baik. Jadikan Ramadan tahun ni lebih baik dari tahun yang lepas-lepas.”

Anisah angguk berkali-kali. Dia senyum ikhlas pada Syikin.

“Aku pun sama jugak, Syikin. Ramadan tahun ni aku nak buat betul-betul. Aku tak nak sia-siakan peluang yang Allah bagi kat aku. Tak semua orang dapat jumpa dengan Ramadan kan. Bermakna tak semua dapat berkah dari bulan mulia ni.”

Syikin juga angguk. Ya Allah aku bertaubat padaMu. Aku berdosa cakap bukan-bukan pasal Johan tadi. Aku harap lepas ni aku mampu jaga mulut aku ni, ya Allah. Seorang diri Syikin bercakap dalam hati.

Saat matanya terpandang ke arah tangga, dalam beberapa orang budak lelaki yang turut sama mendaki anak tangga itu. Kelihatan wajah Johan terselit di antara mereka. Syikin mula cemas. Nak minta maaf ke tak eh.

Anisah yang turut perasan Johan di situ, mula menjeling Syikin. Dia senyum sambil memberi isyarat mata.

“Aku rasa… Ramadan tahun ni elok kau dan Johan berbaik-baik. Cukup-cukuplah bergaduh macam kucing dengan anjing. Karang ada jodoh baru tahu.” Anisah tergelak lepas.

Syikin terus jengilkan mata.

“Tak kuasa aku nak kahwin dengan mamat macam Johan tu, Anis. Aku kalau…”

Pap! Sekali lagi mulut Syikin ditampar lembut oleh Anisah. Syikin yang mula tersedar terus beristighfar. Dia tersengih sumbing.

“Aku TER…”

“Ter-ter jugak. Minta maaf wajib tau tak.”

“Hmm aku malulah, Anis.”

“Biar malu sekarang. Jangan karang dekat Mahsyar penat kau nak cari si Johan ni sebab nak mintak maaf.”

Gulp gup gulp gulp gulp! Kering air liur aku Anis oi! Sentap weh!

“Hmmmm… yalah-yalah. Aku cuba. Tapi bukan hari ni. Aku kena kumpul kekuatan dulu,” ujar Syikin sambil matanya menjeling seketika ke arah Johan. Lelaki yang selalu mengganggunya dalam kelas itu makin mendekat. Syikin mula kalut tarik lengan Anisah pergi dari situ. Baik guna tangga satu lagi.

“Syikin!”

Baru Syikin dan Anisah menapak beberapa langkah, suara Johan kedengaran nyaring memanggil.

Langkah Anisah terhenti namun Syikin aje yang tetap nak pergi dari situ.

“Tunggulah weh. Nak pergi mana cepat-cepat ni. Cikgu pun baru sampai kot.” Tegur Johan dari belakang.
Anisah berpaling dan tersenyum.

“Iya, Encik Johan. Nak apa?” soalnya dengan nada lembut.

Johan tersengih. Dia garu kepala. Tak berani kot nak balas pandangan mata Anisah si ustazah jelmaan ni. Karang kena tazkirah naya.

“Aku…aku sebenarnya…”

“Sebenarnya?” Anisah bersuara. Syikin diam saja tak berkata apa.

“Aku nak minta maaflah weh dengan kau, Syikin.”

Kali ini Syikin mula angkat muka. Dia macam tak percaya dengan apa yang dia dengar. Johan bin Sa’ari minta maaf dengan dia? Serius?

“Aku tahu aku banyak kacau kau dalam kelas. Suka sakitkan hati kau. Buat kau meluat. Sorrylah. Aku memang budak nakal.”

Anisah cuma senyum. Alhamdulillah nampaknya dua-dua sahabatnya ini sudah mahu berbaik-baik. Semua ini pasti berkat di bulan yang mulia ini. Mesti dia orang berdua ni tersentap lagi tersentak dengan tazkirah Ustaz Hafiz lepas terawih semalam.

“Aku gerunlah dengar apa yang Ustaz Hafiz cakap semalam. Dia cakap kalau kita selalu aniaya orang dan selalu sakitkan hati orang, tak mustahil akan datang kita akan dapat lebih teruk dari apa yang kita buat. Maafkan aku eh, Syikin. Aku insaf. Aku tak nak hidup aku jadi susah. Jiwa aku sebenarnya pun tak tenang buat macam ni.”

Johan tunduk penuh kekesalan. Semalam dia terbangun dari tidur dalam jam 3 pagi. Terbangun bila Ustaz Hafiz warden asrama mengejutkan budak-budak bangun qiam. Entah kenapa semalam Johan rasa macam rajin aje nak solat tahajud. Rasa macam nak jadi baik aje untuk bulan Ramadan tahun ni. Dah tak nak lagi puasa penat-penat tapi langsung tak dapat apa-apa. Dahlah kurang amalan, lagi nak tambah dosa. Hebat sangat ke kita ni…

“Weh Syikin apasal kau diam. Cakaplah sesuatu yang boleh mententeramkan hati aku ni.” Johan mula bersuara dengan nada agak keras.

Syikin pandang Anisah. Anisah hanya angguk.

“Hmm…. aku pun sebenarnya tadi nak minta maaf dengan kau, Johan. Geram punya pasal, aku dah kutuk kau. Aku… aku mungkin dah fitnah kau dengan perempuan yang duduk sebelah kau tadi. Maafkan aku weh. Aku tak sengaja.”

Johan garu kening. Budak perempuan yang duduk sebelah dia tadi?

Johan tepuk dahi.

“Laa tu adik akulah. Dia baru pindah dari MRSM. Nak belajar dekat sekolah ni pulak ikut aku.”

Syikin gigit hujung bibir. Anisah dah jungkit bahu. Itulah kan aku dah kata jaga mulut tu.

“Tapi takpelah. Kau bukan sengaja kan. Kau tak tahu. Lupakan ajelah.” Johan senyum.

Syikin dah serba salah nak senyum.

“Kita saling bermaafanlah ya. Kosong-kosong?”

Dengan lambat-lambat Syikin angguk kepala.

“Kosong-kosong. Maaf zahir dan batin ya, Johan. Selamat hari raya. Eh silap…” Mulut ditutup. Syikin tunduk malu. Adoi apasal cakap selamat hari raya ni.

Johan gelak kuat. Lucu jugak si Syikin ni.

“Hah kenapa tak masuk kelas lagi ni?”

Ketiga-tiga mereka berpaling serentak ke belakang. Berdiri di situ Cikgu Kamsiah sambil menjinjit banyak buku latihan.

“Assalamualaikum, cikgu. Banyak buku. Meh saya bawak.” Johan menawarkan diri. Dia memang nakal tapi dia juga budak yang sangat rajin membantu. Tak kira cikgu atau siapa-siapa.

“Hah eloklah awak tawarkan diri. Nanti dah sampai dekat kelas agihkan buku ni.” Buku dihulurkan pada Johan. Johan menyambutnya dengan senang hati. Sempat dia tersenyum pada Anisah dan Syikin sebelum memulakan langkah. Pada Syikin dia berkata sesuatu.

“Kosong-kosong tau. Jangan lupa.”

Syikin senyum sambil angguk. Cikgu Kamsiah yang melihat keadaan itu bertanya penuh minat.

“Kosong-kosong? Dah berdamai ke kawan kamu berdua ni, Anis?” soalnya pada Anisah.

Anisah tersengih lebar. Dia menggangguk.Cikgu Kamsiah juga senyum.

“Alhamdulillah. Eloklah korang berbaik. Nikan bulan mulia. Tapi jangan lepas bulan puasa ni korang bergaduh lagi. Pening cikgu nanti.”

Mereka berempat tergelak berjemaah.

Sebenarnya semua orang dalam kelas 4A1 cukup tahu perang dingin antara Johan dan Syikin. Termasuklah cikgu-cikgu. Dan Cikgu Kamsiah merupakan cikgu yang paling rapat dengan pelajar dalam kelas itu. Cikgu feveret katanya.

“InsyaAllah cikgu. Kali ni dorang tak bertegang urat lagi. Tengok tu buku pun bawak separuh sorang.” Anisah tergelak lagi. Syikin dan Johan dah mendaki beberapa anak tangga dari mereka berdua.

Cikgu Kamsiah senyum saja. Inilah barakah dari bulan mulia ini. Yang bermusuh pun boleh jadi kawan baik. Yang berbalah boleh berteman semula. Kena rebut peluang yang terbentang di hadapan mata. Bulan Ramadan bulan untuk kumpul pahala. Bukannya menambahkan lagi dosa yang sudah sedia ada.

Penatnya lahai puasa kalau di bulan mulia ini kita masih lagi berada dalam takuk lama. Bimbang kalau-kalau tahun depan dah tak jumpa dengan bulan penuh barakah ini. Bimbang kalau inilah Ramadan terakhir bagi kita.

Allah masih memanjangkan usia kita sehingga ke hari ini adalah kerana untuk memberi kita peluang bertaubat. Jangan fikir dua kali lagi. Jangan berlengah lagi. Jangan beralasan lagi. Walau dosa kita sepenuh bumi dan langit, Allah Yang Maha Pengampun itu pasti akan mengampunkan dosa kita. Ini janji Allah sendiri dalam al-Quran.

10 Tips persediaan sebelum Ramadhan:
1. Berdoa 
Banyakkan berdoa supaya dapat ditemukan dengan bulan Ramadhan dan dikurniakan kesihatan yang baik untuk menjalani ibadah puasa dengan sempurna.
2. Ilmu 
Tingkatkan ilmu mengenai ibadah Puasa seperti hukum-hakam dan fadhilatnya. Jika ada kemusyikilan rujuklah Ustaz.
3. Amalan Sunat
Ambil tahu amalan-amalan sunat yang amat digalakkan di bulan Ramadan seperti membaca al-quran, Qiamulail, Qailulah, menghadiri majlis ilmu, bertahajud, berzikir, beriktikaf, bersedekah dan membantu golongan yang memerlukan.
4. Zakat 
Buatlah perancangan untuk membayar zakat di awal Ramadhan.
5. Persiapan harta
Perancangan awal perlu dilakukan untuk membelanjakan harta bagi menggandakan infaq di bulan Ramadhan.
6. Persiapan Aidilfitri. 
Persiapan Aidilfitri sepatutnya dilakukan sebelum Ramadhan supaya kita dapat fokus untuk beribadah di bulan Ramadhan. Jadikanlah 10 malam terakhir Ramadhan tahun ini lebih bermakna dengan sibuk beribadah dan bukannya sibuk membeli belah. Lakukan persiapan rumah lebih awal.
7. Eratkan hubungan silatulrahim.
Perkukuhkan hubungan silatulrahim dan bermaaf-maafanlah dengan kedua ibu bapa, suami/isteri, adik-beradik, sahabat handai dan mereka yang dimusuhi.
8. Fokus Ramadhan
Persiapkan diri dengan menjadikan Ramadhan kali ini sebagai fokus kita untuk meningkatkan amalan dan mendekatkan diri kepada Allah S.W.T dan berterusan sehingga diluar bulan Ramadhan.
9. Kesihatan
Menjaga kesihatan fizikal dan mental untuk menghadapi Ramadhan. Rawatan kesihatan dilakukan sebelum Ramadhan.
10. Taubat 
Sambutlah Ramadhan dengan membuka lembaran baru dan bertekad untuk meninggalkan dosa dan maksiat. Bertaubatlah dari segala dosa dan kesalahan. Bersihkan hati.
Semoga dengan persiapan ini, kita dikurniakan ganjaran yang besar di dalam bulan Ramadhan nanti.
Mari kita jadikan Ramadhan tahun ini lebih baik dan bermakna dari yang telah kita lalui sebelumnya!

“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan bagimu berpuasa, sebagaimana telah diwajibkan pada orang2 sebelum kamu. Mudah2an kamu bertakwa” (Surah Al -Baqarah:183)
Sabda Rasulullah s.a.w:
"Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan dalam keadaan penuh keimanan dan "ihtisab" , maka akan diampunkan baginya dosanya yang terdahulu, dan barangsiapa menghidupkan malam al Qadr (Lailatul Qadar) dalam keadaan penuh keimanan dan "ihtisab" , maka akan diampunkan baginya dosanya yang terdahulu." (Abu Dawud: 1372)
Sabda Rasulullah s.a.w :
"Barangsiapa berpuasa Ramadhan karena iman dan mengharapkan pahala, diampuni dosanya yang telah lalu.” (Hadits Riwayat Bukhari dan Muslim).

2 comments: