JOM FOLLOW

Thursday 21 May 2015

Mencari Si Pelengkap Hati [BAB 18&19]




DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI.


BAB 18


“Nuha… erm… Nuha…” Lidahku masih kelu. Pertanyaan dari Aunty Izzah aku biarkan sepi tanpa jawapan.

Hakikatnya aku sudah punya jawapan di atas pertanyaan dari Aunty Izzah itu. Namun aku tidak mampu melafazkannya dengan kata-kata. Aku takut akan ada hati yang bakal kecewa.

“Maafkan auntie sebab dah buat Nuha resah macam ni. Sebenarnya semua orang dalam rumah ni hanya tahu yang Ihsan bawa Nuha ke sini sebab dia bersimpati dengan nasib Nuha yang dah dibuang keluarga. Macam yang kak long cakap tadi, Ihsan tak mengaku perasaan sebenar dia pada orang selain dari auntie.”

Aku mula berani angkat muka pandang wajah Auntie Izzah. Jadi betul apa yang aku rasa tadi. Baik Kak Inas dan semua yang lain mereka belum tahu status hati Cikgu Ihsan yang sebenar-benarnya. Apatah lagi mereka tahu yang aku dah pun tolak cinta Ihsan Zuhri mentah-mentah.

“Sebetulnya auntie kecewa bila cinta anak bujang auntie ditolak…” Bulat mataku merenungi muka Auntie Izzah. Ya Allah… dia dah tahu ke yang aku…

“Sebenarnya Ihsan dah beritahu auntie yang Nuha suka dia hanya sebagai seorang cikgu. Tak lebih dari tu. Iya, kan?”

Aku tercengang lagi. Cikgu Ihsan cakap macam tu? Jadi maknanya Cikgu Ihsan tipu mama dia? Bukan itu alasan aku tolak cinta dia. Aku memang tak suka dia. Aku memang tak boleh terima dia dalam hati aku. Tapi andai Aunty Izzah sedia maklum dengan penolakan aku terhadap cinta anaknya, habis tu kenapa aku masih berada di sini? Mengapa keluarga ini masih sudi menerima aku menjadi sebahagian daripada mereka.

“Auntie faham kalau Nuha tak boleh terima Ihsan. Cinta tu bukan boleh dipaksa. Lagipun Nuha masih muda. Masih banyak yang Nuha nak capai dalam hidup Nuha, kan?”

Aku angguk berat.

“Nuha dengarkan apa yang Uncle Is cakap semalam. Berkasih sayanglah kerana Allah Taala. Andai kita lakukan sesuatu kerana Allah, insyaAllah kebahagiaan dan ketenangan itu akan hadir dalam hati kita. Auntie ikhlas terima Nuha menjadi sebahagian dari keluarga ni. Auntie ingin membahagiakan perempuan yang Ihsan sayang. Auntie sayang Nuha seperti anak auntie yang lain. Sudikah Nuha terima sayang auntie ni? Hmm?”

Saat itu aku dapat lihat dengan jelas mata Aunty Izzah berkaca. Sedang menahan rasakah dia detik ini.

Sejujurnya hati ini turut sebak dan pilu. Ya Allah, sungguh mulia hati Aunty Izzah. Tuhan telah menghadirkan perasaan sayang itu ke dalam hatinya. Siapa aku untuk menolak kasih sayang dari seorang ibu sepertinya. Kasih sayang yang tulus ikhlas.

Allah sangat tahu saat ini aku memerlukan kasih sayang dari seorang ibu. Allah tahu saat ini aku lemah dan hampir lemas dek hempasan ombak masalah. Maka, dengan sifat Ar-Rahman dan Ar-RahimNya, Dia hadirkan Aunty Izzah untukku. Inilah jalan takdir Ilahi. PerancanganNya maha sempurna.

“Terima kasih, auntie. Terima kasih sebab sayang Nuha. Nuha… Nuha bersyukur sangat sebab masih ada insan yang mampu Nuha menumpang kasih. Nuha… Nuha tak pernah terfikir semua ni akan jadi pada Nuha. Sebab Nuha tahu Nuha ni bukan siapa-siapa yang layak dapat kasih sayang macam ni.”

Tak semena-mena tubuh ini ringan saja mendakap tubuh Aunty Izzah.

“Allah yang berkehendak semua ni terjadi. Nuha ada dengan auntie sebab Allah nak Nuha hidup bahagia di samping kami semua. Nuha jangan sedih lagi. Nuha ada kami semua. Kami semua sayang Nuha…”

Kali ini aku pula yang membalas pelukannya. Erat.

Terima kasih, ya Allah. Aku bersyukur atas pemberian dari-Mu ini.


****


“Mama ada berita gembira nak beritahu kalian semua.” Aunty Izzah bersuara penuh ceria. Semua yang berada di meja makan mula menghentikan suapan masing-masing. Mereka memberi fokus kepada Aunty Izzah. Aku pula hanya tertunduk diam di sebelah Aunty Izzah tanpa berani memandang ke arah mereka semua.

“Nuha dah setuju nak tinggal dengan kita. Mula dari hari ni Nuha akan jadi sebahagian dari keluarga kita. Mama harap kau orang semua dapat terima Nuha dengan penuh kasih sayang. Dia sekarang dah jadi adik kalian…” Tanganku dipegang Aunty Izzah. Perlahan-lahan aku angkat muka dan memandang ke hadapan. Aku paksakan diri untuk tersenyum. Senyuman yang masih ragu-ragu.

Namun, senyuman ragu-raguku itu telah dibalas dengan senyuman yang cukup ceria oleh semua yang berada di situ. Seakan-akan mereka sangat gembira dengan berita ini. Seakan-akan mereka mengalu-alukan kehadiranku dalam keluarga ini sepenuh jiwa mereka.

Kukalih sekilas ke arah Cikgu Ihsan. Lelaki itu tersenyum dengan senyuman lebar yang tak pernah aku lihat sebelum ini. Terlalu gembirakah dia?

“Alhamdulillah. Lepas ni mama dengan Nek Som takdelah sunyi sangat dekat rumah ni. Ada juga teman bergossip. Kan, mama, Nek Som?” Suara Kak Inas mengalihkan fokusku dari terus memandang wajah Cikgu Ihsan.

“Betul tu, kak long. Nuha, kalau Nuha nak tahu kak long dengan kak ngah tak tinggal dekat sini. Kak long mengajar dekat Temerloh. Abang Kamal pulak buka kedai makan kat sana. Kak ngah pulak ikut cik abang kak ngah ni menetap kat Batu Pahat. Kalau ada cuti barulah kita orang dapat balik. Lepas ni Nuha dah ada, dapatlah Nuha tengok-tengokkan mama, papa dengan Nek Som.”

Penjelasan Kak Irine yang panjang lebar itu aku sambut dengan senyuman nipis. Jadi mereka semua tinggal jauh dari Kuala Lumpur. Kalau begitulah keadaannya, apa nasib syarat-syarat yang bakal aku kemukakan pada Cikgu Ihsan nanti. Ya Allah, adakah aku perlu lupakan saja syarat-syarat itu demi Aunty Izzah, Nek Som dan Uncle Is?

“Lepas ni dapatlah Nuha kenal lebih dekat dengan Cikgu Ihsan dia ni. Tak mustahil cinta akan berputik. Kan, ma?” Kak Inas tersenyum pada Aunty Izzah. Aunty Izzah hanya gelengkan kepalanya bagai meminta Kak Inas menghentikan kata-katanya itu.

“Dah-dah. Jom kita makan. Nanti sejuk pulak lauk ni.” Uncle Is mula menukar topik perbualan. Dia kembali menyambung santapannya.

Akhirnya semua yang berada di situ mengikut Uncle Is. Masing-masing menyambung makan sambil sesekali mereka berbual mesra.

Semua sedang asyik dengan santapan masing-masing. Tinggal aku sahaja yang masih bingung. Betulkah keputusan yang aku buat ini, ya Allah? Resah di hati kembali menjelma. Adakah istikharahku belum terjawab sepenuhnya?


*******

“Betul Nuha nak tinggal dekat sini?” Itu soalan yang keluar dari bibir Cikgu Ihsan setelah mengajak aku ke taman bunga di belakang rumah.

Aku angguk tanpa ada rasa yakin di hati. Masih lagi ada sedikit rasa ragu. Perasaan itu kembali menjelma. Sedangkan pagi tadi aku sangat bertekad dengan keputusanku.

“Jadi Nuha setuju dengan permintaan cikgu, kan? Terima kasih Nuha. Cikgu janji, cikgu akan bantu Nuha capai cita-cita Nuha. Nuha akan berjaya. Dan kejayaan Nuha ni akan menjadi kebanggaan arwah ibu Nuha. Dan Nuha akan dapat buktikan pada mak su Nuha yang Nuha juga mampu berjaya.” Bersemangat dan penuh keyakinan Cikgu Ihsan meluahkan kata-katanya. Tapi kenapa aku pula yang rasa tak yakin.

“Nuha okey ke?” soal Cikgu Ihsan sebaris.

“Saya dah fikir masak-masak, cikgu. Saya tak kisah kalau cikgu nak anggap saya ni tamak atau pentingkan diri sendiri. Atau saya ni mengambil kesempatan di atas kebaikan cikgu dan keluarga cikgu. Saya… saya terpaksa…” Muka Cikgu Ihsan aku pandang serius.

Lelaki itu yang tadinya sedang tersenyum lebar mula perlahan-lahan mematikan senyumannya.
“Apa yang Nuha cakap ni?” soalnya, tenang.

Aku tarik nafas. Lalu kuhembusnya panjang. Aku harus berterus-terang sekarang. Ayuh, Nuha!
“Saya setuju tinggal di rumah cikgu sebab saya memang dah tak sanggup nak berdepan dengan mak su. Dan saya juga setuju tinggal di sini sebab saya memang nak capai cita-cita saya. Dan saya rasa cikgu aje yang boleh tolong saya.”

Aku berjeda seketika. Lalu kusambung lagi apabila Cikgu Ihsan tidak bersuara. Aku yakin dia sedang mencari maksud sebenarku.

“Cikgu kena tanggung semua kos pengajian saya nanti. Sebab saya memang tak ada simpanan bank. Satu sen pun tak ada. Duit arwah ibu, semua dengan mak su. Jadi saya tak ada apa-apa. Bila saya dah dapat kerja tetap nanti, saya akan ganti balik duit cikgu. Saya janji!” Tangan aku angkat seakan berikrar.

Saat itu Cikgu Ihsan hanya tersenyum nipis. Aku pula yang kebingungan. Kenapa pula dia senyum? Dia tak percaya dengan janji aku ke?

“Lagi?” Dia bertanya. Aku kerut dahi. Lagi?

“Erm… dan saya harap suatu hari nanti saya takkan dipaksa untuk terima cinta cikgu semata-mata saya dah terhutang budi dengan cikgu.” Ketegasan ku bersuara buat wajah Cikgu Ihsan bertukar mendung. Dia cuma angguk perlahan tanpa mengeluarkan sepatah kata.

Aku buat bodoh saja. Malas nak fikir apa yang sedang bermain di hatinya. Bukan salah aku kalau aku tak mampu balas cinta dia. Setiap orang ada hak bukan? Hak untuk menolak cinta yang dihulurkan.

“Dan sebenarnya saya ada dua syarat untuk cikgu. Kalau cikgu boleh patuhi syarat tu, saya akan tinggal dengan keluarga ni selama mana cikgu mahu.”

“Syarat? Nuha pun ada syarat?” tanya Cikgu Ihsan dengan mimik muka agak terkejut.

Kepala kuangguk penuh yakin. Aku takkan tampak lemah di hadapannya.

“Syarat pertama, saya nak tinggal dekat luar bila dah masuk kolej nanti. Tapi saya tetap akan jenguk Aunty Izzah, Nek Som dan Uncle Is setiap hari. Saya cuma tak nak menyusahkan kau orang semua.” Aku pejam mata. Sangat berat untuk aku melafazkan kata-kata ini. Namun inilah yang aku inginkan. Aku tidak mahu terlalu termakan budi dengan mereka. Aku bimbang. Bimbang aku tidak mampu membalasnya suatu hari nanti.

Agak lama kebisuan melanda kami berdua. Cikgu Ihsan hanya membisu tanpa kata. Mungkinkah dia sedang berfikir?

“Cikgu tak boleh buat keputusan tu.” Dia menggelengkan kepala. Wajahnya serius.

“Kalau cikgu tak setuju, saya takkan….”

“Mama takkan izinkan Nuha tinggal jauh dari kami. Mama dah anggap Nuha macam anak dia. Nuha rasa dia akan bagi Nuha tinggal dekat luar? Ya, Nuha boleh jenguk mereka setiap hari. Tapi keselamatan Nuha ketika berada di luar, Nuha ingat mama tak fikir semua tu?”

Aku terdiam. Tegas Cikgu Ihsan berkata-kata. Langsung tiada senyuman terukir di wajahnya. Berjaya juga aku buat dia keluar dari mode ‘tenang’ dia tu.

“Tapi saya cuma nak...”

“Apa syarat kedua Nuha?” tanya lelaki itu dengan suara agak dingin.

Kutetap bibir perlahan. Adakah ini bermakna syarat pertamaku sudah ditolak mentah-mentah olehnya? Hmm… tak apa. Tapi jangan harap dia boleh tolak syarat kedua dari aku. Kalau dia tetap menolak, aku takkan teragak-agak keluar dari rumah ni hari ni jugak!

“Berhenti dari menyayangi saya. Saya tak mungkin jatuh cinta dengan cikgu saya sendiri.” Tegas suara ku menyatakan dua baris ayat itu. Gagal untuk aku memandangnya. Kerana saat itu air muka Cikgu Ihsan sangat jelas menampakkan bahawa dia sedang kecewa.

Lama aku menanti jawapan darinya, dia tetap membisu. Sukarkah untuk dia melepaskan perasaannya terhadapku?

“Kalau itu yang boleh buat Nuha terus tinggal dekat sini, cikgu setuju dengan syarat tu.”

Jantungku tak semena berdegup laju. Dia setuju? Semudah tu? Jadi tak susah baginya untuk melupakan aku? Betul ke dia benar-benar sukakan aku? Hmm…

“Kalau Nuha ada syarat, cikgu pun ada satu syarat untuk Nuha. Satu aje.” Kali ini mulut aku pula yang terkunci. Syarat? Dia juga mengenakan syarat? Syarat merepek lagikah?

Sambil senyum malu-malu, Cikgu Ihsan membentangkan syaratnya. Terasa pijar muka aku mendengar syaratnya yang memang sangat merepek-meraban.

“Cikgu nak Nuha panggil cikgu ‘abang’. Bukan lagi Cikgu Ihsan. Boleh?” Dia tersengih. Kedua-dua belah keningnya terangkat-angkat comel.

Dan aku…  habis meremang bulu roma seluruh badan. Panggil dia apa? Abang???



>>>>>>>>MSPH<<<<<<<<




BAB 19

“Ke-kenapa saya perlu panggil cikgu a-abang?” Tergagap-gagap aku bersuara. Panggil dia ‘abang’? Memang tak munasabah langsung. Dia bukan abang aku pun.

Senyuman nakal Cikgu Ihsan berterusan menyapaku. Tangannya masih bersilang di dada.

“Kenapa? Erm… sebab mulai dari hari ni, cikgu bukan cikgu Nuha lagi. Cikgu kan dah berhenti mengajar. So, Nuha tak boleh panggil cikgu ni cikgu. Faham?”

Ya, aku faham. Faham dia bukan lagi seorang cikgu. Tapi kenapa mesti aku panggil dia dengan panggilan keramat tu? Aku tak ada saudara lelaki yang aku panggil abang. Jauh sekali abang kandung. Ini tiba-tiba Cikgu Ihsan suruh aku panggil dia abang? Mengadanya.

“Saya… saya tak boleh.” Aku bersuara, menolak.

“Kenapa tak boleh?” soal Cikgu Ihsan sambil jungkit kening.

“Sebab… sebab…” Aku tercari-cari ayat yang sesuai. Patutkah aku berterus terang saja? Sebabnya adalah…

Aku rasa lain macam nak menyebut perkataan abang tu. Geli-gelamanlah!

“Sebab apa, Nuha? Cikgu dah ikut syarat-syarat Nuha. Kenapa Nuha tak boleh ikut syarat cikgu? Hmm?” Cikgu Ihsan menjatuhkan tangannya ke sisi. Ada keluhan berat terluah dari bibirnya.

Kepala yang tidak gatal aku garu tanpa tujuan. Kenapa suara dia lirih semacam. Kecewakah dia? Tapi kenapa dia beria-ia sangat ni. Perlu ke ber-abang bagai.

“Kalau Nuha tak boleh panggil cikgu abang takpelah. Cikgu tak nak paksa,” ujarnya setelah berjeda lama.

Kutatap wajahnya mencari kesungguhan di sebalik kata-katanya. Benarkah dia tidak memaksa? Kalau begitu, syukurlah!

“Tapi…” Cikgu Ihsan melangkah setapak ke arahku. Aku pegun di situ menanti ayat seterusnya keluar dari bibir merahnya itu. Bibir merah tanda orang tu tak hisap rokok kan? Hisy! Apasal aku fikir benda tak penting ni. Aduh…

“Tapi Nuha tak boleh halang cikgu dari membahasakan diri cikgu ‘abang’ bila dengan Nuha. Okey?” Cikgu Ihsan senyum leret. Aku pula ternganga kecil di situ. Kenapa lelaki ni degil sangat? Abang abang… tolonglah!

“Okey. Perbincangan kita dah tamat, kan? Ada apa-apa lagi yang Nuha nak cakap dengan abang?”

Gulp. Meremang habis bulu romaku. Cepatnya dia membahasakan dirinya abang. Dah lama praktis ke?

Lambat-lambat aku gelengkan kepala. Tiada apa lagi yang ingin aku suarakan. Saat ini aku benar-benar merasa aku sudah tewas. Ah! Benci! Rancanganku gagal sama sekali.

“Baik. Kalau Nuha tak ada apa-apa nak cakap. Biar abang yang cakap.” Nafasnya ditarik panjang.

Aku diam saja berdiri di hadapannya. Dia cakap apa? Nak suruh aku panggil dia sayang pulak ke? Mengarut!

“Demi Nuha terus tinggal di sini dengan kami semua, abang akan berhenti cintakan Nuha.”

Terkesima aku memandangnya. Mataku merenung tepat ke anak matanya buat sesaat. Apabila Cikgu Ihsan senyum padaku, aku pantas melarikan anak mataku dengan memandang ke bawah.

“Abang akan cuba, Nuha. Tapi satu aje abang nak beritahu Nuha. Abang tetap akan sayang Nuha seperti seorang abang menyayangi adiknya. Sebab sekarang Nuha di bawah tanggungjawab abang. Abang penjaga Nuha.”

Lama aku berjeda menghadam luahan hatinya. Baguslah kalau dia ingin melupakan perasaannya terhadapku. Aku takkan sesekali menerima cintanya.

Tapi tunggu dulu. Ayat terakhirnya itu buat aku mula teringat akan satu hakikat. Dalam kekalutan aku cuba menyesuaikan diri dalam keluarga ini. Dalam aku terleka menerima kasih sayang keluarga ini. Dalam aku kusut memikirkan luahan cinta dari Cikgu Ihsan. Ternyata aku sudah terlupa akan satu hakikat.

Bukankah aku punya rasa benci kecewa pada lelaki bernama Ihsan Zuhri ini atas apa yang dah dia lakukan pada aku. Ketidakjujurannya pada aku.

“Oh, saya lupa satu perkara rupanya.” Tanpa teragak-agak aku menghadiahkan Cikgu Ihsan senyuman sinis. Berubah terus air muka lelaki itu. Mati senyuman mesranya tadi.

“Saya lupa yang saya ni dah dibeli oleh cikgu dari Mak Su Kinah. Dibeli dengan harga 20 ribu ringgit. Kalau cikgu dah beli saya, kenapa cikgu masih pura-pura nak ikut syarat-syarat saya tu? Cikgu memang ‘berhak’ ke atas saya, bukan?” Jelingan tajam kuhadiahkan padanya lagi. Biarkan dia tahu bahawa aku masih tidak mampu melupakan perkara penting itu!

Benciku padanya kembali menyala. Bodohnya aku kerana yakin benar bahawa lelaki itu sudah menerima syaratku bulat-bulat. Bukankah dia memang berhak ke atas diriku setelah dia membeli aku dari Mak Su Kinah? Ah! Hampir aku terlupa. Ya, hampir-hampir aku terlupa.


******

Kedua-dua tangan kukepal kemas. Saat ini mahu saja aku menjerit sekuat hati. Sungguh perasaan benci dalam hati ni pada Cikgu Ihsan kembali membara.

Aku akui, aku sudah terlupa akan hakikat bahawa aku sudah dibeli oleh lelaki itu. Dan juga aku sudah diculik olehnya untuk ke sini. Aku dipaksa!

Andai saja aku mampu memberitahu semua ini pada Aunty Izzah dan Uncle Is, agaknya apa akan terjadi pada Cikgu Ihsan. Pasti kedua-dua ibu bapanya kecewa dengan tindakan bodoh anak bongsu mereka itu.

Dan aku juga sebenarnya hairan.  Mengapa Cikgu Ihsan bertindak untuk bersetuju dengan tawaran Mak Su Kinah. Kenapa dia perlu buat aku bencikan dia seperti ini.

Sehingga ke saat ini, lelaki itu masih belum memberi penjelasannya yang sebenar-benarnya terhadapku. Kenapa dia buat aku macam ni. Kenapa dia beli aku dari mak su. Benarkah dia ikhlas memberikan duit sejumlah 20 ribu ringgit itu kepada mak su tanpa ada niat membeliku? Tapi mengapa pula dia menculik aku dan membuat aku tidak sedarkan diri? Atas tiket dia sayang aku dan ingin membahagiakan aku, dia bertindak sebodoh ini? Oh jadi maksudnya cinta itu mampu buat orang waras jadi gilalah ya.

Diri Cikgu Ihsan tidak dapat aku kenali lagi. Sudahlah aku ini tidak mengetahui banyak perkara mengenai dirinya. Bagaimana agaknya dirinya yang sebenarnya? Kak Inas cakap dia penyayang. Penyayang apa kalau asyik menipu aje kerjanya.

Selepas ini apa yang harus aku buat lagi. Terus tinggal di sini atau larikan diri saja tanpa pengetahuan siapa-siapa?

Tetapi bagaimana pula dengan Aunty Izzah. Wanita itu pasti akan cukup kecewa andai aku pergi darinya. Bukankah aku sudah berjanji untuk menjadi anaknya.

“Ya Allah, apa yang perlu aku buat sekarang. Tunjukkan aku jalanMu, ya Allah. Bantu aku… bantu aku…” Aku duduk bersandar lemah di tepi katil. Saat ini aku benar-benar perlukan ‘malaikat penyelamat’ku.

“Ibu…” Mata mula berkaca. Sayu hati ini mengenangkan ibu.

“Nuha… Nuha…” Tiba-tiba ada suara memanggilku dari luar bilik.

Aku kaku di situ tanpa segera bangun. Air mata pantas aku seka.

Siapa pula di luar tu. Suara tu macam suara…

“Nuha…” Yakin itu Aunty Izzah, segera aku bangun.

Dengan lemah kupulas tombol pintu. Senyuman penuh keterpaksaan aku hadiahkan pada Aunty Izzah sebaik saja daun pintu dikuak.

“Ya, auntie…”

Aunty Izzah seperti biasa tersenyum saja kepadaku. “Jom ikut auntie keluar jalan-jalan. Kita pergi shopping. Uncle Is pun dah bagi green light tu. Shopping sakanlah kita hari ni.” Ada tawa kecil menyusul di hujung katanya. Tidak dapat tergelak sama, aku hanya melemparkan riak wajah blur. Keluar shopping? Hisy, aku mana ada duit.

“Tapi… tapi Nuha tak ada duit, auntie. Nuha…” Tergaru-garu aku saat itu. Nak cakap macam mana ya. Dalam dompet aku hanya ada sepuluh puluh ringgit aje.

“Nuha…” Tanganku Auntie Izzah capai. Ditepuk-tepuk tangan aku lembut.

“Nuha tak payah risau pasal duit. Bila auntie ajak Nuha keluar, itu bermakna auntie yang nak belanja Nuha shopping. Lagipun, Nuha first time datang KL kan? Tak sudi ke ronda-ronda dengan auntie. Teman auntie pergi shopping. Boring tau kalau terperuk aje dekat rumah.”

Serba salah aku jadinya. Perlukah aku bersetuju dengan permintaannya. Tapi mampukah aku menolaknya. Rasanya macam tak.

“Tapi auntie….” Aku masih cuba menolak.

“Dah. Jangan fikir lagi. Nuha pergi bersiap.  Ihsan dah tunggu dalam kereta tu. Auntie turun dulu ya, sayang. Kita jumpa dekat bawah.” Aunty Izzah melepaskan peganganku. Dia mula menapak meninggalkan aku yang masih tercengang-cengang di situ.

Cikgu Ihsan pun ikut sama??? Aku telan liur.


*******

Sungguh aku tidak senang dengan keadaan yang sedang aku alami sekarang. Berdua-duaan sahaja dengan ‘si dia’ dalam kereta. Kenapa Aunty Izzah perlu buat aku macam ni? Adakah dia sengaja ingin mendekatkan aku dengan anak bujangnya ini? Kenapa? Nak aku lebih kenal dengan Cikgu Ihsankah? Agar aku jatuh cinta pada lelaki itukah? Tak semudah tu, auntie!

“Mama mesti sengaja tak nak naik kereta dengan kita. Abang tahu sangat dengan perangai dia tu.” Cikgu Ihsan bersuara memecahkan kebisuan antara kami.

Sedari tadi hanya celoteh DJ di radio sahaja yang menghiasi ruang kereta ini. Baru sekarang Cikgu Ihsan keluarkan suara menegur aku.

“Abang ingat abang nak belikan Nuha handphone. Nuha belum ada handphone, kan?” Dari ekor mataku dapat aku lihat Cikgu Ihsan menoleh ke arahku. Aku masih pegun memandang ke depan.

Boleh dikatakan setiap kali Cikgu Ihsan membahasakan dirinya ‘abang’, setiap kali itulah jantung aku berdegup-degap tak sekata. Kalau aku cukup berani, dah lama aku haramkan dia teruskan bahasakan dirinya ‘abang’.

“Erm, diam maknanya yalah tu.” Suara Cikgu Ihsan kembali menyapa.

“Nuha suka handphone yang macam mana? Touch screen okey tak?” soalnya lagi.
Aku tetap diam.

“Kalau macam tu abang belikan Nuha touch screen ajelah. Sesuai dengan remaja macam Nuha kan.” Cikgu Ihsan terus bercakap seorang diri.

Sesekali aku memandang ke sisi tingkap. Pemandangan luar menjadi santapan mataku. Apa yang Cikgu Ihsan ucapkan masuk ke telinga kanan, keluar ke telinga kiri. Aku masih marah dengannya.

“Kenapa Nuha diam aje ni? Nuha marahkan abang?” Seperti dapat meneka apa yang ada dalam hatiku, lelaki itu bertanya.

Kepala kupalingkan kepadanya. Beberapa soalan terus bertubi-tubi muncul dari bibir.

“Saya nak cikgu terus terang dengan saya.  Kenapa cikgu beli saya dari mak su? Kenapa cikgu pengsankan saya? Kenapa cikgu culik saya dan bawa saya ke sini? Kenapa? Saya betul-betul nak tahu. Saya ada hak untuk dapatkan jawapan dari cikgu!” Tinggi suaraku memberontak inginkan jawapan.

Tapi apa yang menyakitkan hati apabila Cikgu Ihsan hanya senyum. Senyum dengan tenang.

Aku benci melihat senyuman tenangnya di saat aku tegas padanya. Seakan-akan dia langsung tak gerun dengan ketegasanku. Apa dia fikir aku ini perempuan lemah? Perempuan sendu?

“Kenapa cikgu diam? Saya serius dengan soalan saya tadi.” Makin meluat aku dengan Cikgu Ihsan. Ah! Tak suka!

“Kan abang dah beritahu Nuha jawapan dia,” ucap dia perlahan tanpa memandang wajahku lagi.

“Cikgu jangan main-main dengan saya. Kalau saya dah dapat jawapan yang pasti dari cikgu, tak mungkin saya tanya cikgu lagi.” Tegas, berani dan keras. Aku sendiri tidak percaya aku mampu berbicara seperti ini dengan seseorang. Apatah lagi seseorang itu adalah seorang lelaki.

“Garang juga Nuha ni ya.” Cikgu Ihsan masih main tarik tali. Dia tersenyum leret.

Aku memberinya jelingan tajam dan rengusan penuh geram. Dia cakap aku garang?

“Okey-okey. Kalau Nuha nak tahu kenapa abang buat semua tu, abang nak Nuha ikut abang pergi ke satu tempat. Kalau dekat sekolah dulu Nuha ada tempat rahsia, dekat sini abang juga ada tempat rahsia. Dan sekarang abang nak kongsi tempat rahsia ni dengan Nuha.” Cikgu Ihsan palingkan muka memandangku.

Mataku dan matanya bertembung lama. Sedar akan keadaan itu, laju saja kularikan pandangan memandang ke luar tingkap. Ya Allah, kenapa jantung ni tak habis-habis berdegup macam nak luruh!

BERSAMBUNG>>>>

#tinggalkan komen anda ^^


5 comments:

  1. wahhhh.. Nuha dh pndai plak jantung berdup-dap dup-dap ble dgn cikgu Ihsan yerrr..
    org tua2 ckp jgn terlalu membenci seseorg takut kendian hr org tue la yg paling disayangi.. just follow the flow, kte tgu dn lihat.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke kak..kalau nuha ttp x suka kat cikgu ihsan camno. Cite ni mungkin ada kelainan sikit kak..huhu.. jgn frust ye kalau nuha ttp x suka kat ihsan zuhri

      Delete
    2. owhhh nooooooo... frust la cikgu ihsan.. xpe2 akk tgu je apa yg bakal berlaku nnti.. redha n pasrah.. hehehehe

      Delete
  2. Ala.. jgn la kasi nuha benci lama sangat dgn ihsan..cian ihsan

    ReplyDelete