JOM FOLLOW

Tuesday 2 June 2015

Mencari Si Pelengkap Hati [BAB 28 & 29]


DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI.


BAB 28


Selesai makan malam bersama Aunty Izzah, Uncle Is dan Nek Som, aku ringankan tulang membantu Nek Som dekat dapur basuh pinggan mangkuk. Aunty Izzah dan Uncle Is pula ambil angin dekat luar sambil borak-borak. Mungkin lepaskan rindu selepas beberapa hari tak jumpa. Bila tengok pasangan berdua tu, aku rasa dia orang tu sweet sangat. Saling melengkapi. Entah bilalah aku nak merasa semua tu. Eh?

“Hisy, degilnyalah kamu ni Nuha. Kamu mesti dah penat seharian dekat U. Pergilah masuk berehat. Nek Som dah biasa buat semua ni.” Omelan Nek Som langsung tidak menghentikan aku daripada terus menyental buntut kuali dan periuk. Aku tetap fokus menyental. Alah bukan aku tak biasa pun.

“Kalau Nek Som dah biasa, Nuha pun dah biasa jugak.” Aku jawab sambil sengih manja.
Nek Som menggeleng. “Hisy, kamu ni sama degil dengan Ihsan.”

“Ihsan kalau dia ada dekat rumah, memang sibuk nak tolong Nek Som dengan mama dia tu. Dekat dapur, masak. Dekat taman bunga, tanam pokok. Dekat halaman rumah, potong rumput. Hmm, macam-macam dia buat.” Dapat aku rasakan ada nada pujian di situ untuk Cikgu Ihsan.

Aku diam saja sambil senyum. Kalau bab memasak memang aku dah saksikan sendiri kehebatan Cikgu Ihsan di dapur. Masakan dia jugak sedap dan menyelerakan. Tapi kalau bab tanam pokok dan potong rumput aku belum nampak lagi. Jadi tak boleh aku nak menilai. Tapi dengar dari cerita Nek Som dan Aunty Izzah, Cikgu Ihsan ni macam suka duduk rumah aje. Family-man orangnya.

“Seronok Nuha belajar?” Tiba-tiba Nek Som bertanya sambil tangannya membilas periuk yang dah aku sental tadi. Sempat kami berbalas senyuman.

“Seronok! Sebab Nuha dapat banyak pengalaman baru. Nuha bersyukur sangat sebab auntie, uncle, Cikgu Ihsan dan Nek Som tak henti-henti bagi kata-kata semangat untuk Nuha. Dekat sini Nuha bukan ada siapa-siapa lagi selain kau orang semua. Terima kasih, Nek Som…”

Mood aku mula mendatar. Suara juga mula bergetar.

Walau aku cuba membuang memori hitamku terhadap Mak Su Kinah, aku tetap teringat pada dia yang saat ini mungkin sedang bergembira dengan kepergianku dari rumah pusaka itu.

Atau… mungkin mereka sedang risaukan aku? Ah! Mengapa hati ini berkali-kali mahukan perkara yang tidak mungkin akan terjadi itu terjadi. Mak su benci aku! Mana mungkin dia risaukan aku.

“Mesti perit apa yang Nuha lalui masa dekat kampung tu. Nek Som pun pernah hidup susah, Nuha. Jadi Nek Som faham keadaan dan perasaan Nuha sekarang. Hmm… Izzah dan Is jugalah yang ambil Nek Som bekerja dengan dia orang di rumah anak-anak yatim tu. Bertahun kerja dekat sana, dia orang ajak Nek Som tinggal dekat rumah ni. Baik sungguh suami isteri tu. Anak-anak dia orang pun baik-baik semuanya. Baik sangat…”

Kesayuan suara Nek Som meresap masuk ke tangkai hati aku. Dapat aku rasa kepahitan masa silamnya. Mungkin sama perit macam yang aku lalui atau lebih perit dari itu. Memang benar kata ibu, kalau kita susah, ada yang lebih susah dari kita. Bandingkan diri kita dengan orang yang lebih susah, jangan bandingkan diri kita dengan orang yang lebih senang. Kerana kita akan jadi tak berterima kasih dengan rahmat Allah andai kita fikir macam tu.

“Hah, Nuha. Lupa pulak Nek Som. Cakap benda sedih pulak kan.” Nek Som tiba-tiba ketawa. Mungkin dia sengaja tidak mahu kami berdua fikir pasal kenangan pahit yang mahu tidak mahu sudah menjadi parut dalam hidup kami berdua.

“Nek Som peliklah dengan Ihsan tu. Lepas hantar barang, terus nak balik. Dia ada cakap apa-apa pada Nuha tak?” tanya Nek Som. Ternyata Nek Som juga perasan lelaki tu berubah mood.
Aku jungkit bahu. “Tak ada pulak dia cakap apa-apa, Nek Som. Nuha pun hairan kenapa dia moody,” ujar aku jujur.

Periuk belanga sudah siap kami berdua cuci. Nek Som ajak aku duduk di meja makan yang terletak di bahagian tengah ruang dapur. Sempat juga wanita tua itu mencapai limau dan epal untuk dikupas kulitnya menjadi pencuci mulut bagi kami berdua.

“Ihsan jarang moody-moody ni. Dia tu suka senyum, ceria orangnya. Tak reti nak stress. Ni mesti ada benda yang ganggu fikiran dia. Kalau tak, dia takkan balik macam tu aje. Dia tahu papa dia balik hari ni…” luah Nek Som sambil mula mengupas kulit epal.

“Dekat pasaraya tadi ada sorang kakak tu tegur Cikgu Ihsan. Nama dia Sumayyah, Nek Som,” beritahu aku membuat laporan.

Mendengar saja nama itu kupasan epalnya diberhentikan secara mengejut. Bulat mata Nek Som merenungiku.

“Sumayyah? Dia… dia pakai tudung labuh tak? Putih-putih kulit dia. Betul, kan?” Nek Som mengeluarkan ciri-ciri yang sangat tepat dengan Kak Sumayyah yang aku jumpa petang tadi. Nek Som kenal ke?

“Ha’ah. Tudung labuh, kulit putih. Siapa Sumayyah tu, Nek Som? Nek Som kenal dia?” Aku tanya takut-takut. Tak naklah dicop busybody.

Nek Som menghela nafas panjang. Epal hijau yang dipegangnya kembali dikupas. Sambil itu dia membuka cerita.

“Sebab tulah mood Ihsan berubah. Rupa-rupanya terjumpa dengan bekas dia.” Aku yang baru saja mahu meneguk air kosong hampir saja tersedak. Terus tak jadi aku minum.

Bekas? Bekas apa ni? Bekas kekasih, bekas tunang… atau… bekas isteri? Cikgu Ihsan pernah berkahwin?

“Kalau Nuha nak tahu, Sumayyah tu bekas tunang Ihsan. Pertunangan diatur keluarga.” Tak sempat aku bertanya, Nek Som dah buka cerita.

Sumpah aku terkejut. Tak sangka sungguh Cikgu Ihsan pernah bertunang. Yalah memang harus pun aku terkejut. Aku bukan tahu banyak benda pasal dia. Entah apa lagi yang dia rahsiakan dari aku.

“Sumayyah tu anak kepada kawan baik Izzah. Sebab nak eratkan hubungan, dari sahabat menjadi keluarga, Izzah, Is dan mak ayah Sumayyah nekad nak jodohkan Ihsan dengan Sumayyah. Ihsan tu anak dengar kata. Walaupun tak cintakan Sumayyah, dia setuju aje. Sebab dia yakin cinta boleh dipupuk. Tapi Sumayyah tak macam tu…” Nek Som berhenti bercerita.

Aku pandang Nek Som tak berkelip. Jadi Cikgu Ihsan pun pernah dijodohkan oleh keluarga? Betulkah tiada cinta untuk Sumayyah. Kalau tak ada cinta, kenapa muka dia frust gila lepas jumpa bekas tunang dia tu. Kalau cikgu cintakan Sumayyah, maknanya dia tipu aku bila dia cakap aku ni cinta pertama dia. Hmm… entah kenapa hati ni tiba-tiba rasa sakit.

“Tak ada jodoh dia orang, Nuha. Sumayyah memang tak boleh terima perjodohan ni. Dekat nak nikah, Sumayyah lari dari rumah. Bila pujuk balik, baru dia nak balik. Dalam keadaan macam tu, Ihsan malas nak paksa-paksa. Jadi dia terimalah pertunangan dia dengan Sumayyah putus. Cuma itulah dia terkilan sikit sebab…” Nek Som pandang aku. Aku tak sabar nak dengar selanjutnya. Sebab?

“Mungkin dia terkilan sebab lepas sebulan mereka berdua putus tunang, Sumayyah hantar kad jemputan nak mendirikan rumahtangga dengan pilihan hati dia. Nampak sangat yang Sumayyah tak sudi kahwin dengan Ihsan sebab dah ada pilihan hati sendiri. Kesian Ihsan Nek Som tu. Dia tu bukan pandai memaksa. Kalau dia berkeras, mungkin sekarang dia dah kahwin dengan Sumayyah. Kahwin paksa. Hisy, Nek Som tak berapa berkenanlah. Elok juga dia orang tak ada jodoh. Perancangan Allah tetap yang terbaik.” Cerita Nek Som terhenti di situ.

Kini baru aku faham kenapa Cikgu Ihsan bad mood lepas jumpa Kak Sumayyah. Rupa-rupanya terserempak dengan bekas tunang. Nasib baik tak jumpa sekali dengan suami Kak Sumayyah. Kalau tak makin berdarahlah hati Cikgu Ihsan.

Tapi ada satu perkara yang aku payah nak percaya dengan cerita Nek Som tadi. Betulkah Cikgu Ihsan itu seorang yang tak suka memaksa?

Yang dia paksa aku datang KL ni tu apa. Yang dia paksa aku ikut dia tu apa. Tapi… dua tu ajelah yang dia paksa.

Tentang cinta dia pada aku. Dia memang tak paksa aku terima.

Benarkah Cikgu Ihsan takkan paksa aku terima cinta dia. Andai satu hari nanti dia paksa aku terima dia sebab banyak terhutang budi, relakah aku menerima cintanya semata-mata hendak membalas budi?

Andai Aunty Izzah dan Uncle Is masuk campur sekali lagi untuk jodohkan aku dengan Cikgu Ihsan, kuatkah aku menolak lamaran mereka sedangkan aku ini sudah terlalu banyak terhutang budi dengan mereka? Ya Allah, aku tak sanggup nak kahwin paksa dengan cikgu aku sendiri. Aku tak cintakan dia!



>>>>MSPH<<<<<




BAB 29

“Nuha cepatlah cerita dekat orang. Dari tadi awak macam tak sudi aje jawab soalan orang.” Gee merengek-rengek separa merajuk. Aku sembunyikan cebikan bibir dalam diam. Memang aku tak sudi jawab soalan dia tu. Ianya sangat peribadi!

“Nuha!” Gee terus memaksa. Ditarik-tarik tangan aku berkali-kali. Bermula kuliah Prof Adib sampailah sekarang dah tamat pun kuliah tu, Gee terus-terusan memaksa aku bercerita tentang isu semalam. Isu - macam mana aku dan Cikgu Ihsan boleh keluar beli-belah sama-sama.

Apa yang aku boleh jawab dengan soalan macam tu. Cakap hal sebenar? Aku tak bersedia lagi nak cerita hal peribadi aku pada Gee yang baru tiga hari aku kenal ni. Aku… aku belum seratus peratus percayakan dia!

“Awak nak saya jawab apa, Gee? Saya kurang fahamlah…” jawab aku acuh tak acuh.

Gee berdecit. Bibirnya yang berhias lipstick agak kemerahan mula muncung panjang.

“Orang nak tahu… kenapa awak dan cikgu awak tu boleh keluar beli-belah sama-sama. Kau orang jiran ke? Ke dia tu cikgu dan merangkap someone special awak.” Tak menahan Gee buat telahan. Aku tersedak.

“Hisy, apa awak merepek ni! Malaslah layan awak, Gee. Baik saya pergi library.” Aku bangun dari kerusi. Beg kugalas dan fail kuselit bawah lengan.

“Nuha! Tak acilah jawab macam tu. Apa salahnya awak jawab aje soalan orang tu. Kalau cikgu tu bukan jiran awak, dia tu siapa siap ajak-ajak awak keluar. Hantar ambil awak dari kolej. Peliklah orang.” Busybody jugak budak ni. Soalan Gee ni bukan minta nyawa tapi minta pelempang. Ugh makin menipis sabar aku.

“Hmm… antara kami tak ada apa-apa pun. Dia memang cikgu saya. Gee, cukuplah awak tanya saya benda ni. Saya… saya tak ready nak jawab.” Aku akur berterus-terang. Ya, memang aku tak bersedia nak kongsi hal peribadi aku dengan dia.

Wajah Gee dah berubah. Dijatuhkan tangannya dari terus memegang tangan aku.

Sambil mengeluh lemah, Gee kelihatan berjauh hati.

“Mesti awak rasa orang ni busybody, kan? Hmm… orang minta maaf. Orang memang over kan sebab nak tahu hal peribadi awak. Sorrylah. Orang ingat bila awak sudi kawan dengan orang, orang boleh tahu banyak benda pasal awak… macam awak tahu banyak benda pasal orang. Hmm… sorry…” Berkaca mata Gee detik itu. Aku sudah kelu memandangnya.

Tanpa sebarang kata lagi, Gee berlalu pergi meninggalkan aku yang tercengang di situ. Langkah lemah Gee tidak pula aku halang. Mungkinkah ini yang terbaik untuk aku terselamat daripada menjawab soalan-soalan peribadi darinya?

Tapi mengenangkan kata-katanya tadi, sungguh aku kesiankan dia. Gee betul-betul anggap aku kawan yang boleh kongsi segala-galanya dengan dia. Gee juga seorang sahabat yang sangat menghargai persahabatan. Dia tak segan cakap pada aku yang dia gembira ada kawan macam aku. Dia… dia sayang aku.

Pintu dewan kuliah aku pandang lama. Gee perlu aku pujuk!


********

Mataku tercari-cari kelibat Gee. Dari kafe hingga ke library aku gigih mencarinya. Tapi hampa, Gee tak dapat aku kesan. Entah dekat mana dia menyorok.

Selama tiga hari aku kenal dengan dia, hanya dua tempat saja yang aku rasa menjadi kegemaran Gee. Pertama, kafe. Kedua, perpustakaan. Tapi dua-dua tempat tu Gee tak ada. Jadi ke mana dia pergi?

Saat ini aku benar-benar rasa bersalah pada Gee. Aku nak minta maaf dengan dia. Aku akan cuba jawab soalan dia tadi dengan seikhlas hati aku. Biar semuanya jelas. Aku tak nak dalam keadaan aku juga gembira ada seorang sahabat, aku terpaksa bersedih kehilangan kawan baru aku itu di sebabkan oleh keegoaan aku sendiri.

Keluar dari perpustakaan, aku turun guna tangga menuju ke lobi. Kaki kuatur pula menapak ke laman utama bangunan fakulti. Dekat situ ramai juga pelajar yang lepak sambil siapkan assignment. Harap-harap Gee ada dekat situ.

Telefon aku keluarkan lagi sekali. Nombornya didail. Tapi masih hampa. Gee memang sengaja tak nak angkat. Merajuk benar budak debab tu dengan aku.

Buntu dengan pencarianku yang tiada jawapan, akhirnya aku terduduk lemah ke kerusi batu berbentuk empat segi. Aku duduk dan mengeluh panjang. Gee, mana awak…

“Awak cari orang ke?” Sapaan suara itu buat aku terkejut. Pantas aku angkat muka pandang ke depan. Berdiri Gee dengan sengihan manjanya. Di tangannya ada dua kon aiskrim.

“Gee! Awak pergi mana? Penat saya cari tau!” Aku bebel dekat dia. Gee sengih saja. Dia duduk di sebelah aku sambil hulur aiskrim.

“Nah untuk awak.” Teragak-agak aku nak sambut huluran Gee. Gee ni memang suka memberi. Segan dah aku dengan dia.

“Ambillah cepat. Dah cair dah aiskrim vanilla ni. Penat orang pergi beli aiskrim dekat luar tau.” Akhirnya aku akur dengan kehendak Gee. Aku sambut kon aiskrim itu dengan berat hati.

“Terima kasih, awak,” ucap aku ikhlas.

Gee senyum. “Sama-sama. Awak cari orang ke, Nuha? Kenapa?” soal Gee macam dah tak merajuk lagi dengan aku. Dia memang dari tadi tak merajuk dengan aku atau aku aje yang perasan dia merajuk dengan aku.

“Awak dah okey?” soalku padanya.

Gee tergelak tiba-tiba. Dia pantas gelengkan kepala.

“Tak okey. Sebab awak belum pujuk orang,” jawabnya tanpa pandang wajah aku.

Aku telan liur. Aik nak kena pujuk. Jadi betul dia merajuk dengan aku. Aku mana pandai pujuk…

“Saya minta maaf.” Dari tadi memang itu yang aku nak cakap pada dia. Aiskrim di tangan mula cair. Dan Gee sempat menjerit menyuruh aku makan aiskrim tu cepat-cepat.

“Cepat makan aiskrim awak tu Nuha! Dah cair dah,” arahnya agak marah. Yang dia punya dah tinggal separuh.

Aku sengih berat. Aiskrim tu aku jilat cepat-cepat.

“Kenapa awak minta maaf dengan orang?” soal Gee lepas aiskrim habis dibalunnya. Sempat juga dia sendawa. Erk… Alhamdulillah. Dia tersengih saja. Aku cemik bibir namun senyum kemudiannya. Gee, Gee…

“Erm…” Aku mencari kata-kata yang sesuai. Tak nak Gee terasa hati lagi.

“Saya minta maaf sebab tak jawab soalan awak. Saya tak biasa kongsi hal peribadi dengan orang. Saya tak pandai,” ucapku jujur langsung tak berbohong.

Saat itu Gee tenung muka aku. Tangannya yang gebu mula pegang tangan aku yang kurus runcing.

“Orang nak jadi sahabat awak, Nuha. Sahabat yang ada untuk awak bila awak susah dan ada untuk awak bila awak senang. Ya orang mengaku orang ni memang busybody. Tapi orang teruja nak berkawan dengan awak. Orang happy kawan dengan awak. Orang tak pernah ada kawan sebelum ni. Yang ada hanyalah orang-orang yang suka perli orang.” Gee menghela nafas panjang. Dia tertunduk sambil melepaskan tangan aku.

Kebisuan melanda aku dan Gee. Masing-masing sedang melayan rasa mengenangkan nasib malang yang menimpa.

Sejujurnya, nasib aku dan Gee lebih kurang sama saja. Bahagian yang sama adalah kami berdua memang tak ada kawan sebelum ni. Tapi aku tak tahulah sejauh mana Gee bahagia dengan hidup dia. Sebab kalau tanya aku, hidup aku jarang bahagia. Jarang...

“Walaupun baru tiga hari kenal awak, orang tak tahu kenapa tapi… orang suka sangat kawan dengan awak. Mungkin sebab kita sebaya dan kita sama-sama tak ada kawan. Tapi kalau awak tak sudi share hal peribadi awak dengan orang, orang tak nak paksa. Tapi sekarang sejujurnya Nuha… orang mula rasa tak best kawan dengan awak. Sebab awak macam sama dengan yang lain…”

Ya Allah, Gee memang sedang berjauh hati dengan aku.

“Apa maksud awak ni, Gee? Saya sama dengan orang lain? Siapa?” soalku perlahan. Rasa bersalah makin bertimpa-timpa melanda hati apabila melihat setitis air mata Gee menyapa ke pipinya.

Gee pandang aku. Air mata yang menitis ke pipinya diseka laju. Dia cuba tersenyum.

“Mungkin awak juga sama dengan yang lain, Nuha. Anggap orang ni budak debab yang hanya suka makan dan berceloteh. Budak debab yang tak patut dibuat kawan… ” Agak terkaku aku menerima telahan tak benar dari Gee itu. Aku tak pernah anggap dia macam tu. Aku sudi berkawan dengan dia walau siapa pun dia!

“Dahlah Nuha…” Tak sempat aku membetulkan keadaan, Gee mula angkat punggung. Dia berdiri.

“Tak sangka, banyak orang bercerita pasal diri orang pada awak, tapi awak banyak nak berahsia dengan orang. Orang ikhlas nak kawan dengan awak, Nuha. Jujur orang cakap, orang dapat lihat keperitan dan kesedihan dari mata awak. Sebab tu orang cuba nak ceriakan awak dengan cerita lucu orang. Hmm… orang pergi dululah. Makan aiskrim tu. Dah cair dah tu.”

Sempat Gee berbicara tentang aiskrim yang dibelinya. Aiskrim yang aku pegang memang dah mula mencair. Gee mula melangkah pergi dari aku.

Lama aku diam di situ mencerna kembali kata-katanya. Gee dapat lihat kesedihan dan keperitan dari mata aku? Begitu jelaskah kesedihan yang bersarang dalam hati aku ini? Begitu jelaskah nasib malang yang menimpa diriku ini?

“Gee!” Tak semena aku menjerit namanya. Aku bingkas bangun lalu berjalan mendapatkan Gee yang berhenti tak jauh dari aku.

Aku berdiri di hadapan Gee dan cuba menguntum senyum padanya. Tangan Gee aku capai.

“Kalau awak boleh nampak kesedihan dan keperitan dari mata saya, saya pulak boleh nampak keikhlasan dari sinar mata awak. Saya tak nak kehilangan sahabat saya, Gee…” Apa yang aku luahkan itu ikhlas lahir dari lubuk hati.

Kehadiran Gee dalam hidup aku pasti bukan sia-sia. Allah hantar Gee pada aku bersebab. Dan sebab yang boleh aku nampak sekarang adalah Gee bakal menjadi pendengar setiaku setelah Allah mengambil ibu kesayanganku. Kerana selama ini hanya ibu yang menjadi pendengar setiaku. Mendengar keluhan, kegembiraan, kesedihan dan macam-macam dari aku… Ibu… Hanya ibu…

Kata arwah ibu, kadang-kadang dalam hidup kita, kita memerlukan seseorang selain daripada ahli keluarga atau pasangan kita untuk berkongsi cerita dan rasa. Seseorang itu digelar sahabat yang hadirnya kadang-kadang sangat mendamaikan hati dan membuat jiwa kita merasa kembali stabil.

Sahabat sejati umpama pohon rendang yang dapat menjadi tempat untuk berteduh. Susah senang… sentiasa ada untuk kita.


BERSAMBUNG....



No comments:

Post a Comment