JOM FOLLOW

Monday 8 September 2014

Suami Pilihan Dia [bab 4]





Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.


BAB 4


“Nak kuah sikit lagi sayang…”

Suasana terasa sunyi buat seketika. Aku dan semua yang berada di meja makan itu memandang Syamil penuh terkejut. Sayang? Syamil memanggil aku sayang?

Sedar dengan keterlanjurannya, Syamil bingkas bangun dan meluru keluar ke luar rumah sambil mendukung Amin sekali dengannya. Aku hanya mampu tundukkan muka menahan malu. Kenapa pulak lelaki tu boleh tersasul panggil aku sayang? Ah….

“Aunty yakin Syamil sedang berperang dengan perasaannya sendiri. Aunty dapat rasakan dia mula sukakan kamu, Leen. Bagilah dia peluang sayang. Bagi diri kamu juga untuk merasa bahagia buat kali yang kedua.” Puan Shimah bersuara hiba.

Aku diam lama mendengar kata-katanya. Syamil dah mula sukakan aku? Benarkah? Tak mungkin dia mampu menerima kehadiran seorang wanita lain secepat ini setelah kematian isteri tercintanya. Hati aku menolak sekerasnya. Aku tidak ingin lagi merasa sakitnya dikecewakan.

Namun, hati ini memang tidak mampu untuk berbohong. Entah bagaimana hati aku bagaikan mula sukakan Syamil lelaki dingin itu. Sedangkan dulu aku beria-ia menolak perasaan ini hadir dalam jiwaku. Aku tahu, Syamil tidak mungkin akan membalas cintaku. Aku tahu cintanya pada arwah isterinya masih menebal. Lantas aku hanya mampu memendam rasa dan menafikan sekeras-kerasnya perasaan aku yang mula bercambah untuknya.

Tapi aku gagal. Aku tetap sukakan dia. Melihat keperibadiannya yang baik dan bertanggungjawab pada keluarga, buat aku mendambakan lelaki itu. Tapi siapalah aku. Aku hanyalah seorang janda anak satu yang sudah ditinggalkan. Dan aku juga tahu, andai Syamil menerima aku dalam hidupnya, sudah pasti itu hanyalah kerana satu sebab. Kerana aku adalah perempuan yang akan menggantikan tempat arwah isterinya. Menjadi menantu sahaja dalam rumah ini. Bukannya seorang isteri yang betul-betul dicintainya.


**********

Aku mendekati Syamil yang sedang duduk atas kerusi kayu yang berdepan dengan kolam ikan. Amin yang sudah nyenyak tidur dipangku kemas di bahunya. Aku mendekatinya dengan berhati-hati.

“Tuan…” Syamil agak terkejut dengan sapaanku.  Segera disapu air mata yang bergenang di tubir matanya. Aku terdiam melihat keadaan Syamil. Lelaki itu menangis?

“Amin dah tidur. Awak pergilah bawa dia masuk bilik.” Syamil terus bangun. Perlahan-lahan diangkat Amin dari terus melentok di bahunya lalu dihulurkannya padaku. Aku ambil  Amin dengan berhati-hati. Kukucup lama ubun-ubun anak kecilku itu sambil mendodoikan dia buat seketika.

Aku tidak terus melangkah pergi dari situ. Sebaliknya aku tetap berdiri di situ dan cuba menyelami hati lelaki yang sudah bertakhta di hati aku itu.

“Maafkan saya atas kejadian tadi.” Ucap Syamil tanpa memandang wajahku. Mungkin dia masih malu.

“Takpe. Leen faham.” Aku bersuara perlahan. Gara-gara perkara tadi, Puan Shimah dan Tuan Adam makin bersemangat memujuk aku untuk menerima Syamil. Apa guna andai aku menerima lelaki itu sedangkan bukan lelaki itu yang beria-ia untuk menikahi aku.

“Awak takkan faham perasaan saya Leen. Takde siapapun yang faham.” Entah kenapa tiba-tiba aku berasa bahagia tatkala Syamil memanggil namaku. Ini  adalah kali pertama kami berbual seperti ini.

“Saya dah kehilangan orang yang paling saya sayang. Sepuluh tahun saya hidup dengan dia. Sekarang dia dah pergi. Hati saya kosong. Jiwa saya sepi. Saya rindukan dia. Terlalu rindukan dia…” Syamil tiba-tiba meluahkan isi hatinya. Suaranya mulai sebak. Kenapa lelaki itu memilih aku untuk mendengar luahan hatinya?

“Leen juga pernah merasa semua tu, tuan. Merasa kehilangan orang yang paling kita sayang dan percaya.” Aku turut berkongsi perasaanku. Ingatanku terus terarah pada Farhan.

Syamil mula menolehkan mukanya memandangku. Dia berdiri.

“Tapi orang tu masih hidupkan? Tak macam saya. Isteri saya dah mati. Anak saya dah mati. Mereka takkan kembali lagi.Sekurang-kurangnya kasih awak dan dia masih ada peluang untuk bertaut kembali.” Aku geleng laju menidakkan kata-kata lelaki itu. Tidak mungkin aku akan berpaling pada lelaki yang sudah membuang aku dari hidupnya.

“Leen tak mungkin dapat maafkan dia lagi tuan. Kerana seorang wanita, dia sanggup meninggalkan isteri dan anak kandungnya. Tapi Leen redha. Setiap yang berlaku adalah perancangan dari Allah. Ada hikmahnya. Yang hilang pasti akan berganti.” Memang aku tidak layak memberi kata-kata nasihat kepada Syamil. Tapi aku percaya satu benda. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.

Syamil tersenyum sinis. Seakan-akan kurang bersetuju dengan kata-kataku. Aku hanya mampu diamkan diri tidak mampu berkata apa. Adakah Syamil menyalahkan takdir Allah dengan apa yang sudah berlaku?

“Cakap memang senang. Tapi dalam hati ni. Sakit!” Suara lelaki itu melantun tinggi. Aku tersentak lalu segera mengemaskan pelukanku pada Amin.

“Tuan tak redha dengan takdir Allah?” soalku cukup berani.

Syamil memandangku tajam. Dia mendekatiku lalu bersuara menjawab soalanku tadi.

“Saya perlukan masa untuk terima semua ni. Itu saja.” Lelaki itu terus berlalu. Berdebar hatiku menerima renungan matanya. Andai masa yang diperlukan oleh lelaki itu, itu bermakna dia tidak memerlukan wanita lain dalam hidupnya. Dan aku akan pastikan perasaan sayang yang mula hadir dalam hatiku untuknya akan aku simpan sampai bila-bila. Mencintai dalam diam. Mampukah aku?


***********

Semenjak dua menjak ini, makin rapat pula Amin dengan Syamil. Dan hati aku makin parah mencintainya dalam diam. Ya Allah, tolong hapuskan perasaan ini. Aku tak nak lemah kerana perasaan tidak berbalas ini, ya Allah…

“Leen… suami awak kat mana sekarang?” Tengah hari itu Syamil meminta aku menemaninya mengambil angin di bawah pangkin yang dibina berdekatan dengan kolam renang. Amin turut ada di situ. Dia diletakkan dalam stroller. Stroller yang dibeli oleh Uncle Syamil. Itulah panggilan Syamil pada Amin.

“Leen tak tahu tuan.” Soalan Syamil aku jawab setelah berjeda lama. Aku sengaja menyibukkan diri merapikan pakaian Amin. Sungguh aku tidak berminat untuk membicarakan soal peribadi dengan lelaki asing seperti Syamil.Dan tak sangka lelak itu cukup berani mengorek hal peribadi aku. Sedangkan aku tak pernah berani menanyakan dia apa-apa.

“Pasti hati awak terluka benar dengan perbuatan dia kan?” Aku tak angguk, aku tak geleng. Aku diam saja.
Syamil menghela nafas panjang.

“Nasib kita agak sama kan. Ditinggalkan. Andai kata bekas suami awak kembali menagih cinta awak,  adakah awak akan menerimanya semula?” Soalan cepumas itu buat aku terkesima. Segera aku bangun dan bersedia membawa Amin masuk.

“Tolong jawab soalan saya dulu.” Syamil menghalangku. Aku angkat muka memandangnya. Dia mahukan jawapan? Dengar jawapan aku ni baik-baik.

“Seperti tuan memerlukan masa untuk terima takdir Allah atas apa yang berlaku pada keluarga tuan, begitu juga dengan Leen. Leen perlukan masa untuk maafkan dia tapi tidak sesekali hati ini akan terbuka untuk dia lagi.” Aku terus pergi sambil mendukung Amin.

Aku harap selepas ini jangan lelaki itu berani menanyakan aku soalan peribadi lagi. Aku tak suka!


*******

Pagi itu, kepalaku terasa sangat berat. Badan aku juga panas. Cuaca sekarang yang tidak menentu pasti penyebab aku demam hari ini.  Sudah aku memaklumkan keadaan aku pada Kak Som. Kak Som cakap Puan Shimah mengizinkan aku bercuti. Syukurlah. Bolehlah aku rehat-rehat di rumah.

Selesai sembahyang Subuh, aku menelan dua biji panadol. Aku kembali menyambung tidur. Mujurlah anakku tidak banyak meragam pagi itu. Nyenyak sekali anak kecil itu tidur di sebelahku.

Sedar-sedar saja, aku terbangun dari tidur tepat jam 11 pagi. Ya Allah, lamanya aku tidur. Bangun-bangun saja aku terkejut bukan kepalang saat melihat ketiadaan Amin di sisiku. Terus aku bangun dan mencarinya di sekeliling bilik.

“Amin… Amin….” Menggelabah aku cari anak kecil itu. Pelbagai perasaan timbul dalam hati. Adakah ada pencuri memecah masuk ke dalam rumahku dan telah menculik Amin? Ya Allah tolong aku…

“Amin!” Aku meluru laju mendapatkan Amin yang sedang dipangku oleh Syamil di ruang tamu. Apa lelaki itu buat dalam rumah aku?

“Apa tuan buat dalam rumah Leen ni? Macam mana tuan boleh masuk?” Kupeluk cium anakku bertalu-talu. Ya Allah, mujurlah tidak ada apa-apa yang tidak elok menimpa Amin. Persoalannya, bagaimana Syamil boleh ada di sini? Pada waktu-waktu begini?

“Maafkan saya Leen. Saya terpaksa… Saya betul-betul terpaksa.”  Terpaksa apa maksud lelaki itu? Aku terpandang pada daun pintu rumahku. Kini baru aku perasan yang ia sudah rosak dan hampir tercabut. Takkanlah…

“Saya terpaksa pecahkan pintu rumah awak.Dah berkali-kali saya honkan kereta. Bagi salam.Takde siapa yang menjawab. Awak senyap dalam rumah. Saya risau.  Saya takut kalau ada apa-apa yang menimpa awak dan Amin.”

Ya Allah… Jadi itu sebabnya bagaimana lelaki itu boleh berada dalam rumah aku sekarang? Dan dengan tiba-tiba juga aku mula menyedari sesuatu. Rambut aku. Menyedari rambut aku tidak ditutupi dengan sehelai benang, segera aku masuk ke dalam bilik. Pintu bilik kukunci kemas. Ya Allah, berdosanya. Aku dah tunjukkan auratku pada lelaki itu. Ya Allah, ampunkan aku…

“Leen… awak okey ke?” Suara Syamil kedengaran jelas dari luar.

Segera aku menyarungkan tudung ke kepala dan kembali membuka pintu. Berat untuk aku berdepan dengannya lagi.

“Leen okey tuan. Leen minta maaf.Tapi tak elok rasanya kalau tuan ada dalam rumah ni. Boleh tuan…” Aku pandang ke pintu utama. Syamil terangguk faham. Entah kenapa tiba-tiba dia boleh tersenyum. Aku bungkam. Senyuman itu untuk siapa?

“Okey saya akan pergi. Saya Cuma nak hantarkan pesanan mama. Kejap….” Syamil bergerak ke ruang tamu dan mendapatkan mangkuk tingkat yang dibawanya.

Aku pandang dia dan mangkuk tingkat itu silih berganti. Kiriman dari Puan Shimah? Adakah Syamil ke sini kerana arahan dari mamanya? Bukan kerana kerelaannya sendiri? Kerana risaukan aku? Ah…Kenapa pula aku harus memikirkan semua kemungkinan itu. Entah apa yang dah lelaki itu terlihat pada diri aku tadi. Berani sungguh lelaki itu masuk ke dalam bilkku dan mengambil Amin.

“Ini dia. Mama yang masak. Katanya elok untuk orang demam macam awak.”  Aku ambil pemberian Syamil seraya senyum nipis. Mungkin bubur yang dikirimkan oleh Puan Shimah.

“Sebelum saya balik rumah. Saya rasa elok saya baiki pintu rumah tu. Maafkan saya sebab dah pecahkan pintu tu. Awak betul-betul buat saya risau.” Lelaki itu melangkah ke pintu. Aku di situ hanya mampu diam menahan rasa. Benarkah Syamil risaukan aku? Atau dia risaukan Amin, anakku?


**********


Aku leka memperhatikan gelagat Syamil yang bertungkus-lumus membaiki pintu rumah. Engsel pintu cuba dipasangnya. Sebelah pintu sudah siap dipasang. Tinggal sebelah lagi. Berpeluh-peluh lelaki itu menyiapkan kerja yang seakan-akannya tidak biasa dilakukan olehnya.

“Jemputlah minum dulu airnya tu tuan,” ujarku mempelawa. Aku duduk di atas kaki tangga sambil mendukung Amin. Syamil pula berada dalam rumah membaiki pintu itu.

Walaupun aku berasa tidak selesa dengan keadaan itu, bimbang juga kalau-kalau ada jiran yang salah anggap nanti. Yalah, semenjak dua menjak ini sering-sering juga Syamil datang menjemput aku untuk dibawanya ke vilanya. Katanya, dia tidak ingin Amin kepanasan atau kehujanan. Sayang betul Syamil pada anak kecilku. Andai saja dia turut menyayangi aku. Sudah pasti aku akan berasa lebih bahagia.

“Awak tak minum sekali?” Syamil berhenti dari terus melakukan kerjanya. Dia turut duduk di atas tangga sambil menghirup air teh yang aku siapkan tadi. Cekodok pisang yang sempat aku buatkan tadi dimakannya dengan cukup berselera.

Sedang aku asyik memperhatikannya, tiba-tiba lelaki itu menoleh memandangku. Aku yang sudah tidak mampu melarikan anak mata, akhirnya hanya mampu tersenyum terpaksa.Cepat-cepat aku pura-pura merapikan topi kecil yang tersarung di kepala Amin. Topi yang dihadiahkan oleh Syamil tadi. Dihadapan topi itu ada terjahitnya perkataan ADAM.

“Comel betul Amin pakai topi tu. Saya tempah khas untuk dia. ADAM.” Syamil mengomel sendirian sambil tersenyum-senyum. Cukup aku suka dengan senyumannya itu.

“Meh duduk dengan uncle sayang.” Tangan Syamil panjang dihulurkan padaku untuk mendukung Amin. Segera aku menghulurkan anak kecil itu kepadanya.

Sebaik saja berada dalam pelukan Syamil, Amin terus melonjak-lonjak riang. Suara comelnya kedengaran seakan-akan menegur Uncle Syamilnya itu.

“Amin perlukan sebuah keluarga yang sempurna untuk dia membesar. Perlukan seorang ayah untuk menjaga dia.” Aku pandang Syamil. Apa yang cuba disampaikan oleh lelaki itu sebenarnya?

Syamil membalas pandanganku. Kami saling bertentangan mata.

“Dan awak Leen. Perlukan seorang suami untuk menjaga, melindungi dan menyayangi awak. Awak dah tak nak kahwin lagi ke?” Sedikit berdebar hatiku mendengarkan soalan itu. Sekali lagi Syamil menanyakan aku soalan peribadi. Ah… tak mungkin akan aku jawab kali ini.

“Leen rasa Leen tak perlu jawab soalan tuan. Biarlah Leen simpan dalam hati apa yang Leen nakkan dalam hidup Leen dan Amin. Maaf kalau bahasa Leen sedikit kasar hari ni.” Aku segera bangun. Amin yang sedang duduk diam dalam pangkuan Syamil segera aku rampas.

“Lepas dah siap kerja tuan, Leen harap tuan boleh balik. Kirimkan salam Leen pada Kak Som dan Puan Shimah.” Dapat aku lihat perubahan air muka Syamil saat itu. Mungkin dia tidak menyangka aku akan menjadi sesensitif ini apabila ditanyakan soalan itu. Biarkan saja dia begitu. Sepatutnya dia tahu aku tidak suka dengan soalan peribadi. Apa lagi apabila berkaitan dengan soal nikah kahwin.

Aku terus masuk ke dalam rumah. Syamil aku biarkan keseorangan di situ.


********

Keesokan harinya, agak berat langkahku untuk ke rumah Puan Shimah. Di sana sudah pasti aku akan bertemu lagi dengan Syamil. Semalaman suntuk aku berfikir tentang kejadian pagi kelmarin. Tidak seharusnya aku terlalu emosi apabila ditanyakan soalan sekecil itu. Seharusnya aku bijak mengawal perasaanku.

Sebaik saja tiba di vila, aku terus disapa oleh Syamil yang sudah sedia menunggu di halaman rumah. Dia tersenyum kepadaku namun aku gagal untuk membalas senyumannya itu.

“Assalamualaikum Leen. Selamat pagi.” Mesra pula Syamil menyapa aku hari ini. Aku hanya menjawab salamnya perlahan lalu mengatur tapak untuk masuk ke dalam rumah.

“Leen tunggu.” Aku dihalang oleh Syamil yang berdiri di hadapanku. Kepala kutundukan tidak mampu membalas renungan matanya yang kurasa semakin hari semakin meruntun jiwa. Lemahnya aku!

“Maafkan saya pasal semalam. Saya tak sangka soalan saya tu buat awak berkecil hati. Awak tak suka ke saya tanya soalan macam tu?” Cukup naif Syamil bertanya. Aku tetap diam. Aku ingin meneruskan langkah lagi namun dia tetap menghalang.

“Jawab soalan saya dulu, Leen. Atau sekurang-kurangnya awak maafkan saya. Please…”

Aku angkat muka pandang muka Syamil. Mendung saja wajah lelaki itu saat itu. Seakan-akan dia benar-benar berasa bersalah dengan apa yang ditanyakan olehnya semalam.

Bila difikir balik, kesilapan lelaki itu tidak besar mana pun. Aku aje yang terlalu emosi dan terlebih feeling. Hmm…. Seharusnya aku berterus terang dengan Syamil mengenai sesuatu. Biar selepas ini dia tidak lagi sesuka hati menanyakan aku soalan peribadi yang paling aku tak suka itu.

“Leen tak suka bila ada orang tanya Leen soalan peribadi. Leen tak bersedia nak kongsi apa-apa dengan orang yang Leen tak kenal. Cukuplah Leen aje yang tahu mengenai kisah hidup Leen. Selepas ini Leen harap tuan jangan tanya Leen soalan macam tu lagi. Maafkan Leen kalau Leen dah bersikap kurang ajar dengan tuan semalam. Leen masuk dulu…” Aku tidak berniat untuk meninggikan suara atau apa saja pada Syamil. Aku harap sangat dia tidak salah faham dan menganggap aku terlalu berani menegurnya seperti itu. 

#bersambung...

#Syamil ni suka ke tak kat Leen? Dan Leen... serius ke suka kat Syamil?


6 comments:

  1. ala... Syamil dah suka lah ter... hehe :3

    (AinaaAzlan)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke Syamil suka? Kalau tak suka camne? Hahaha... *aina dah baca kisah dorang kan.tu konfident jawab tu. :P

      Delete
  2. Adehhh...tersasul je rupanya...hihi

    Suka ckp suka syamil....kalau tak suka jgn risau lebih2...hahahaha...ai plak yg emo...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ter-shashul.hehe..
      Entah Syamil ni. Dalam dilema agaknya kan... Nak ke tak nak..

      Delete
  3. syamil tue syok kt leen tue..sje kias2 ngn leen hehe..rasa mcm ari lak yg jadi leen..bestnya..tbaek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kias2 risik2 agaknya kan?hehe...
      Mekasih ari alhamdulillah (:

      Delete