JOM FOLLOW

Thursday 14 May 2015

Mencari Si Pelengkap Hati [BAB 13 & 14]




DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI.


BAB 13


Aku tidak mampu menghindarkan pandanganku daripada terus merenung muka Cikgu Ihsan dengan perasaan benci yang membuak-buak. Andai aku mampu, ingin saja aku menjerit sekuat hatiku. Aku benci ditipu hidup-hidup seperti ini. Mendengar setiap cerita dari mama dan papa Cikgu Ihsan, makin membuat aku terasa sia-sia saja aku mempercayai lelaki itu sebelum ini!

“Ihsan dah ceritakan semuanya pasal Nuha pada auntie dan uncle. Nuha baru aje kehilangan ibu. Takziah kami semua ucapkan. Nuha kena banyak-banyak bersabar. Jangan lupa untuk sentiasa mendoakan kesejahteraan ibu dekat sana.” Auntie Izzah bersuara lemah. Bahuku diusap-usap hangat.

Aku hanya diamkan diri. Mata ini masih menjeling Cikgu Ihsan dengan tajam. Yang buat aku bertambah sakit hati, lelaki itu tetap saja tenang.

“Ihsan juga beritahu auntie yang… erm… mak su Nuha dah halau Nuha dari rumah.” Aku tersentak. Itu pun dia beritahu?

“Bila dengar macam tu, auntie terus bagi cadangan pada Ihsan. Bawa aje Nuha ke KL tinggal dengan kami. Auntie, Uncle Is dan semua mengalu-alukan kedatangan Nuha ke sini. Lagipun, tak lama lagikan Nuha nak jadi sebahagian dari keluarga ni. Kan, papa?” Suami Auntie Izzah, Uncle Is mengangguk kecil. Dia tersenyum padaku.

Tapi bibir ini tidak mampu untuk tersenyum sama. Ayat terakhir yang keluar dari mulut Aunty Izzah mampu buat aku hilang nafas.

Tak lama lagi aku bakal menjadi sebahagian dari keluarga ini? Apa maksud Aunty Izzah yang sebenar-benarnya?

Aku tak boleh teruskan semua ini lagi. Aku kena beritahu semua orang macam mana Cikgu Ihsan boleh bawa aku ke sini! Aku dibeli! Aku dipaksa! Aku diculik! Aku dipengsankan oleh dia!

Sayangnya tidak sempat aku membuka mulut, Aunty Izzah sekali lagi bersuara. Aku membatu mendengar luahan hatinya.

“Auntie dan semua orang dalam rumah ni akan curahkan sepenuh kasih sayang kami pada Nuha. Nuha akan hidup bahagia bersama kami di sini. Auntie takkan sia-siakan Nuha seperti mak su Nuha buat. Memang tak patut dia buat anak yatim macam Nuha macam ni. Auntie pantang betul kalau ada orang ajar anak dengan kekerasan!” Tegang suara Auntie Izzah meluah rasa.

“Izzah, tak elok tinggikan suara macam tu. Terkejut Nuha, sayang. Kita bagi Nuha rehat dulu. Jauh perjalanan dia tadi. Ihsan, tunjukkan Nuha bilik dia. Nanti sarapan dah siap, kita makan sama-sama.”

Saat itu mataku beralih memandang Cikgu Ihsan. Lelaki itu mengangguk patuh pada arahan papanya. Yang anehnya, sedari tadi dia langsung tidak mengeluarkan sepatah kata. Takutkah lelaki itu pada jelingan aku yang tidak sudah-sudah menjelingnya? Biarkan. Biar dia tahu aku tengah marah dan benci dengan dia sekarang!

“Yalah Nuha pergilah masuk bilik dulu. Segarkan badan tu. Rehatlah kalau Nuha nak rehat. Auntie nak ke dapur nak siapkan sarapan. Sambil makan nanti, kita boleh kenal-kenal lagi. Okey, sayang?”

Kepala ini terasa berat untuk mengangguk. Lantas aku diam tidak berkutik.

Saat itu telinga ini terdengar keluhan keluar dari bibir Aunty Izzah. Kecewakah dia aku masih tidak bersuara walau sepatah kata? Ah! Biarkan saja. Bukan dengan Aunty Izzah atau Uncle Is yang aku nak bercakap. Tapi dengan Cikgu Ihsan! Kenapa dia buat aku macam ni?!

“Ihsan, bawa Nuha ke bilik dia. Lepas tu kamu terus turun ya? Jangan nak merayap pulak kat atas tu.” Wanita sebaya arwah ibuku itu tak semena-mena mendakap tubuhku seketika. Lalu dia mengajak aku bangun.

Cikgu Ihsan juga bangun sama. Dia memandang wajahku dengan pandangan yang amat sukar untuk dimengertikan.

Sebaik saja Uncle Is dan Aunty Izzah mula bergerak masuk ke ruang dapur, maka tinggallah aku di situ bersama-sama dengan lelaki yang telah menculikku! Siapa lagi kalau bukan Cikgu Ihsan Zuhri! Lelaki berlakon baik yang kononnya nak selamatkan aku dari Mak su Kinah. Tapi hakikatnya dialah lelaki paling kejam pernah aku kenal!


******

“Apa semua ni, cikgu? Apa?!” Tidak kuhiraukan lagi suaraku tinggi menengking lelaki yang lebih tua dariku ini. Dan aku juga tidak kisah andai keluarga Cikgu Ihsan mendengar pekikanku. Aku tak kisah lagi. Yang aku tahu, aku perlukan jawapan darinya!

Cikgu Ihsan menggosok-gosok pangkal lehernya. Rambutnya dikuak pula ke belakang. Kelihatan lelaki ini resah gelisah tanpa dapat menjawab soalanku.

“Cikgu minta maaf, Nuha. Cikgu minta maaf.”

“Bukan itu yang saya nak dari cikgu! Saya perlukan jawapan! Kenapa? Kenapa cikgu culik saya? Pengsankan saya? Kenapa buat saya macam ni?!”

“Cikgu minta maaf. Cikgu terpaksa.”

“Terpaksa? Cikgu dah buat saya hilang rasa hormat pada cikgu. Yang ada sekarang hanya rasa benci! Marah! Dan rasa tertipu dengan kebaikan yang cikgu hulurkan pada saya selama ni!” Kulempiaskan segala kekecamukan rasa pada lelaki itu. Bibirnya terketar-ketar seakan-akan ingin bersuara namun aku pantas memintasnya.

“Tak pernah terlintas di fikiran saya cikgu akan buat saya macam ni. Saya ingatkan cikgu ikhlas nak tolong saya. Tapi, lepas satu-satu cikgu buat saya benci pada cikgu. Tak cukup cikgu beli saya dari mak su, sekarang cikgu culik saya dan bawa saya ke Kuala Lumpur ni? Apa yang cikgu nak dari saya?! Apa?!”

Bergegar ruang balkoni tingkat dua itu dengan suara amarahku. Suasana menjadi senyap sunyi antara kami. Nafasku turun naik menahan kemarahan yang makin menguasai diri. Kebisuan Cikgu Ihsan amat-amat menguji kesabaranku.

“Cikgu cuma nak membahagiakan Nuha. Cikgu sayang Nuha.” Lama membisu, akhirnya lelaki itu bersuara perlahan.

Sayang? Membahagiakan aku? Aku tak faham.

Perlahan-lahan lelaki itu melangkah mendekatiku. Aku segera berundur beberapa tapak ke belakang. Wajahnya aku renung cemas.

“Cikgu tipu Nuha bila cikgu cakap cikgu sayang Nuha hanya sebagai seorang guru yang menyayangi pelajarnya. Tak. Sayang cikgu pada Nuha bukan macam tu. Cikgu menyayangi Nuha lebih dari tu. Cikgu… cikgu… cikgu cintakan Nuha.”

Tersentak bukan kepalang aku ketika itu. Ungkapan cinta yang terucap di bibir Cikgu Ihsan buat jantungku hampir nak luruh. Rasa malu menyerbu ke muka.Tidak mampu lagi mata ini membalas renungannya. Aku mula kelu tanpa bahasa.

“Kenapa Nuha diam? Nuha tak percaya cikgu cintakan Nuha? Hmm?” Soalan Cikgu Ihsan tidak aku jawab. Sungguh diri ini tidak mampu lagi berdepan dengannya. Cinta? Tak mungkin.

“Tiada siapa yang boleh halang hati kita daripada jatuh cinta pada seseorang. Cinta anugerah Ilahi, Nuha. Cikgu tak minta jatuh cinta dengan Nuha. Cikgu sendiri tak sedar sejak bila cikgu jatuh cinta dengan Nuha. Tapi setiap kali cikgu tengok Nuha bersedih, sendirian tanpa teman, cikgu turut rasa sedih. Cikgu rasa cikgu harus bantu Nuha keluar dari kesedihan tu. Cikgu nak membahagiakan Nuha. Membahagiakan gadis yang cikgu suka.”

“Cukup! Saya tak nak dengar apa-apa lagi!”

Jeritanku buat Cikgu Ihsan terkedu. Dia terus terdiam.

“Saya tak perlukan cinta cikgu. Saya tak perlukan apa-apa dari cikgu. Hanya satu yang saya nak. Tolong hantar saya balik ke kampung. Saya tak nak tinggal dalam rumah ni!”

“Tapi cikgu ikhlas sayangkan Nuha. Cikgu bersedia untuk jadikan Nuha sebagai isteri cikgu. Pelengkap hati cikgu.”

Makin kalut aku memandangnya. Ya Allah, apa dia merepek ni…

“Cikgu tahu Nuha mesti terkejut dengar semua ni. Tapi cikgu takkan pendamkan apa-apa lagi. Cikgu dah tak mampu nak sembunyikan perasaan ni. Sekarang  biar Nuha tahu kenapa cikgu bawa Nuha ke sini. Semuanya sebab cikgu sayang Nuha. Cikgu nak melamar Nuha jadi isteri cikgu yang sah. Salah ke?”

Hampir rebah aku di situ. Kaku aku membalas renungan matanya yang makin meredup.

“Cikgu memang dah gila. Gila!” Laju aku meluru masuk ke dalam bilik.

Kaki yang sememangnya sudah lemah menggigil, tidak mampu lagi menampung badan yang turut merasai getaran yang sama. Aku terduduk di tepi dinding sambil tangan ini dilekap ke dada.

Ya Allah… getaran apa yang sedang menyapa hati aku. Aku tak bersedia untuk semua ini. Tak mungkin Cikgu Ihsan tergamak melamar aku. Aku pelajarnya. Tak mungkin dia ada perasaan cinta pada pelajarnya sendiri. Dia memang dah gila. Gila!

Sikit pun aku tak percaya dengan apa yang dia cakap tadi. Luahan perasaannya itu tidak langsung membuat aku merasa akulah gadis yang paling bertuah dalam dunia ini. Lamaran itu tidak langsung menyebabkan aku merasa akulah gadis paling bahagia dalam dunia ini. Tak lain semua ini hanya membuatkan otakku makin kusut. Masalahku makin bertambah. Makin kabur jalan untuk aku keluar dari semua kemelut rasa ni.

Aku adalah pelajar kepada Cikgu Ihsan. Hubungan kami tak pernah lebih dari seorang guru dan pelajar. Cuma, sebulan dua ini saja lelaki itu cuba mendekatiku. Bermula dari tegurannya di tempat rahsiaku dan seterusnya memberi aku bekal makan. Selepas itu, lelaki itu membantuku menguruskan jenazah ibu. Itu sahaja. Jadi, bilakah saatnya Cikgu Ihsan mula jatuh cinta dengan aku? Cinta pandang pertama? Itu semua hanya dalam drama dan filem!

Mungkin inilah maksud sebenar Aunty Izzah di ruang tamu tadi. Aku bakal menjadi sebahagian dari keluarga ini kerana anak lelakinya itu telah mencintaiku.

Jadi mungkin sebab itu jugalah Cikgu Ihsan menceritakan perihalku kepada keluarganya. Andai aku bukan siapa-siapa dalam hatinya, tidak mungkin dia tergamak masuk campur dalam urusanku. Ya, itulah hakikatnya.

Bukan simpati yang lelaki itu hulurkan. Tetapi cinta dan kasih sayangnya. Hmm… mana mungkin aku mampu menerima cinta dari seseorang yang cukup asing dalam hidupku. Aku langsung tak mengharapkan kehadirannya dalam hidup aku.

Segenap ruang bilik aku pandang dengan rasa kagum. Besarnya bilik ni. Dua kali ganda lebih besar dari bilik aku di kampung. Warna merah jambu menghiasi mata.

Melihat segala kemewahan ini, hati ini mula menyoal sendiri. Layakkah aku berada dalam keluarga ini? Hmmm… sudah semestinya tak layak.

Tatkala mata masih melilau memandang sekeliling, aku terpandang sesuatu terselindung di kaki katil. Beg baju yang seakan-akan pernah aku kenali sebelum ini tersadai di situ. Cepat-cepat kaki ini melangkah ke katil.

“Ini beg aku…” Pantas aku menyelongkar beg tersebut.

Tapi macam mana beg ni boleh ada dekat sini? Seingat aku, aku keluar dari rumah Mak Su Kinah sehelai sepinggang tanpa bawa apa-apa. Jadi, siapa yang bawa beg ni ke sini?

Pakaianku semuanya berada dalam bagasi itu. Termasuk juga kad pengenalan dan sekeping foto arwah ibu.

“Ibu….” Hati ini mula jadi sebak.

Tanpa sempat aku mengucap selamat tinggal pada ibu, aku sudah dibawa pergi secara paksa oleh Cikgu Ihsan. Kini, aku makin berjauhan dari ibu. Ujian makin berat dipikul oleh bahu. Ya Allah kuatkan aku harungi semua ni.

Benarkah aku akan berjaya menemui kebahagiaanku yang sebenar-benarnya di sini? Bersama dengan Cikgu Ihsan dan keluarganya yang lain? Benarkah?



>>>>>>>>>>>MSPH<<<<<<<<<<<< 




BAB 14


Perlahan-lahan kaki ini menapak menuruni anak tangga. Mata ini tak berkelip memandang hiasan dalaman rumah banglo mewah ini. Ini kali pertama aku menjejakkan kaki ke rumah semewah ini. Terasa diriku amat kerdil pula. Kenapalah aku boleh tersalah masuk dalam keluarga ni. Ini semua Cikgu Ihsan punya fasal!

Usai membersihkan badan, aku bersiap-siap dengan memakai pakaian yang sopan untuk turun ke bawah. Sebelum turun, sempat aku qada solat fardhu Subuh yang sudah terlepas aku dirikan. Ini semua gara-gara penculikan Ihsan Zuhri ke atasku.

Teringat dia, hati ni makin kalut berdegup. Walaupun muka ni dah tak tahu aku nak letak dekat mana, aku terpaksa juga menebalkan muka turun ke bawah menemui keluarga Cikgu Ihsan. Hati ini berkerja keras untuk tidak mengingati kembali apa yang telah lelaki itu luahkan tadi. Anggap saja Cikgu Ihsan hanya main-main dengan aku. Aku lebih rela menganggapnya seperti itu! Dia mesti bergurau. Ya, dia bergurau.

Aku terpaksa juga turun untuk memberitahu semua orang apa yang sebenarnya sudah terjadi. Aku nekad. Aku tak takut pada sesiapa. Biar semua orang tahu apa yang dah Cikgu Ihsan buat dekat aku.

“Hahaha… kejarlah-kejarlah.” Tidak sempat kaki ini menuruni anak tangga yang terakhir, tiba-tiba sekumpulan kanak-kanak berlari ke arahku. Terdapat tiga orang kesemuanya. Siapa mereka ni?

“Haziq, mana aci! Tadikan Anis dah sentuh tangan Haziq. Haziq pulaklah yang jadi!” Seorang kanak-kanak perempuan berambut pendek memberi cebikan geram pada budak lelaki bernama Haziq itu. Jelingannya pula sungguh tajam menikam.

“Eh mana ada. Haziq tak rasa pun Anis pegang tangan Haziq tadi. Amirul, betul ke Anis dah sentuh tangan Haziq?” Budak lelaki yang sedikit gempal yang membahasakan dirinya Haziq bertanya pula ke arah budak lelaki bertubuh kecil yang memakai kaca mata tebal.

“Tak tahu. Amirul tak nampak apa-apa,” jawab Amirul dengan suara perlahan.

Aku yang berdiri tegak di situ langsung tidak diendahkan oleh ketiga-tiga budak itu. Terpaksalah diri ini memerhatikan saja gelagat mereka yang seterusnya. Melihat ketiga-tiga mereka, mula terbit rasa rinduku pada Akif dan Adik. Tercari-carikah mereka akan diriku yang sudah pun dijual oleh ibu mereka ini.

Lamunan aku terhenti saat ada tangan yang menarik-narik hujung baju. Pantas aku pandang ke bawah.

“Kakak, kakak nampak tak Anis sentuh tangan Haziq tadi?” Bibir ini ringan saja mengukir senyuman. Aku gelengkan kepala menjawab soalan dari Anis itu.

“Hah, kan dah cakap. Kakak ni pun tak nampak Anis dah sentuh tangan Haziq. Jadi Haziq ‘hidup’ lagilah. Hahaha…” Berlari laju Haziq mendaki tangga ke tingkat dua.

Melihat Haziq melarikan diri, Anis dan Amirul pantas mengejar. Berlakulah sesi kejar-mengejar antara mereka.

Sekali lagi aku tersenyum senang. Lucu hati ini melihat kenakalan anak-anak kecil itu. Tentu saja mereka bertiga itu anak buah Cikgu Ihsan. Atau pun mungkin anak Cikgu Ihsan? Manalah tahu lelaki tu dah kahwin ke. Sumpah aku tak pernah ambil tahu tentang kehidupan peribadi Cikgu Ihsan. Kehadirannya selama ini pun tidak pernah aku jangkakan. Dia hadir tiba-tiba. Tapi dia telah berjaya menghadirkan pelbagai rasa dalam hati kecil ini. Rasa benci mendominasi!

“Nuha… apasal berdiri aje kat situ? Jomlah kita sarapan sekali.” Sapaan suara garau seorang lelaki mengejutkan aku yang sedang berkhayal.

Kupandang wajah Uncle Is dengan senyuman kelat. Dia berdiri menantiku di kaki tangga.

“Semua dah tunggu Nuha tu. Mari, nak.” Ajakan Uncle Is aku sambut dengan perasaan serba-salah. Akhirnya, terpaksa jugalah kaki ini melangkah apabila lelaki itu terus memaksa aku mengikutnya.

Kami berdua bergerak ke ruang dapur. Ternyata suasana di dapur berlangsung meriah.

“Tengoklah siapa yang ada dekat sebelah papa ni.”

Semua mata mula memandang ke arah kami berdua. Tersungging senyuman di bibir masing-masing. Mereka menyapa aku dengan ramah. Kak Inas siap lambai tangan padaku mesra.

“Nuha dah mandi ke?” soal Aunty Izzah yang lebih dulu mendekatiku.

Aku angguk sekali. Wajah ini tertunduk saja ke bawah tanpa dapat memandang ke arah Cikgu Ihsan yang berdiri di sebelah mamanya.

“Okey Nuha pergi duduk dulu dekat depan. Makanan dah nak siap ni. Tunggu hidang aje. Abang, ajaklah Nuha duduk depan. Diakan tetamu kita.” Aunty Izzah menoleh pada Uncle Is.

“Yalah, yalah. Mari Nuha ikut uncle duduk dekat depan.” Uncle Is mula menapak keluar. Cikgu Ihsan pula mula melangkah ke arahku. Terus otak ini menyuruh aku untuk menggerakkan kaki ke arah Aunty Izzah yang sedang sibuk mengacau sesuatu di atas dapur gas.

“Biar Nuha tolong,” ujarku dalam keterpaksaan.

“Hisy, tak payahlah sayang. Nuha tu tetamu dalam rumah ni. Biar kami aje yang buat. Ihsan bawa Nuha ke depan.” Aunty Izzah mengheret aku mendekati Cikgu Ihsan yang ingin aku jauhi.
Saat itu aku perasan, Kak Inas, Kak Irine dan Nek Som mula berbisik-bisik sesama mereka. Pakej sekali dengan kenyitan mata. Bagaikan mereka senang benar melihat aku dan Cikgu Ihsan berdiri sebelah menyebelah seperti ini. Aduh pijar pulak rasanya muka ni.

“Hah tak pun Ihsan bawa Nuha jalan-jalan sekeliling rumah kita. Jangan lupa bawa Nuha pergi taman bunga mama tu. Nuha mesti suka tengok bunga-bunga dekat situ. Banyak bunga kat situ, sayang. Semua cantik-cantik.” Ramah Auntie Izzah bercerita.  

“Jom Nuha ikut cikgu.” Akhirnya Cikgu Ihsan mempelawa aku mengikutnya.

Hati sudah disapa rasa gundah. Bagaimana aku nak berdepan dengan Cikgu Ihsan nanti. Lamarannya, luahan cintanya… semuanya buat aku rasa macam nak ghaibkan diri aku sekarang jugak!


BERSAMBUNG>>>>>>>


#komen ler ^^




5 comments:

  1. Best..mcmane nuha berdepan dgn cikgu ihsan nanti..

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. ermmm mane bab 12 cik zu?? tetibe je langkau ke bab 13 dr 11..
    ramahnya keluarga cikgu Ihsan.. hrp terbuka la pintu hati Nuha utk cikgu Ihsan nnti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Erk...x perasan..hahahaha..boleh pulak tertinggal bab 12..
      Nanti up balik kak.haha..rse nye akak je yg prasan..

      Delete