JOM FOLLOW

Tuesday 28 April 2015

Mencari Si Pelengkap Hati [BAB 4]




DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI.


BAB 4


“Nuha… Nuha bangun sayang. Nuha…” Dapat aku rasakan ada tangan yang mengusap-usap ubun-ubunku. Hangat usapan itu buat aku makin lena diulit mimpi.

“Nuha… dah Maghrib ni, nak. Bangun solat dulu, sayang.” Suara ibu menjengah ke telinga.

Mata kucelikkan perlahan-lahan. Walau sekadar melihat wajah ibu kabur-kabur di pandangan mata, aku sudah mampu mengukir senyuman. Apabila pandanganku seratus peratus sudah jelas, aku meluru bangun lalu mendakap tubuh ibu kemas.

“Ibuuuu….” ucapku, rindu.

“Ya, sayang…” Belakangku terasa diusap penuh kelembutan.

“Dah pukul berapa ni, bu?” Aku bertanya dalam keadaan yang masih mamai.

Seingat aku selesai saja memasak di dapur tadi, aku terus naik masuk ke bilik. Bersihkan diri, solat Asar dan selepas itu aku terlelap. Sedar-sedar saja sekarang dah jam…

“Dah pukul tujuh setengah, nak. Nuha penat ya. Sebab tu ibu tengok lena sungguh anak dara ibu ni tidur. Ibu kejutkan pun tak dengar.” Bibir ibu mengukir sebuah senyuman nipis.

Dia berdiri lalu tangannya sibuk mengutip pakaian sekolahku yang tersadai di atas lantai.

“Ibu tak payahlah susah-susah. Nuha boleh buat sendiri.” Segera aku bangun dari katil lalu merampas uniform dari tangannya.

“Laa biarlah ibu buat. Dah-dah. Nuha pergi cuci muka dulu. Ambil wuduk. Kita solat sama-sama. Ibu turun kejap pergi rendamkan baju Nuha ni.” Langkah ibu terus berlalu.

Aku masih tidak bergerak ke bilik mandi. Sebalik aku terduduk lemah di penjuru katil. Pangkal leher kupicit-picit perlahan. Urat-urat saraf cuba aku regangkan. Penatnya. Hari-hari aku penat macam ni.

Awal-awal pagi lagi aku dah bangun tolong ibu sediakan kuih-muih yang akan ibu hantar ke warung Pak Abu. Dapatlah duit tambahan. Walaupun tak banyak tapi cukuplah untuk sara diri kami berdua. Tak lupa menyara Mak Su Kinah sekeluarga.

Pak Su Azam dan Mak Su Kinah memang bekerja. Duit gaji mereka adalah mereka hulurkan sedikit untuk diberi pada ibu. Itupun puas diminta baru mereka bagi. Cukuplah guna duit tu untuk bayar bil eletrik dan bil air. Tapi untuk barang keperluan harian, seperti sayur-sayuran, gandum, biskut kering, beras dan lain-lain, semuanya guna duit ibu. Kadang-kadang jajan untuk anak-anak dia orang, Akif dan Ain pun ibu yang belikan.

Ibu tak pernah merungut. Sedikit pun tak. Buat aku tersangat kagum dengan ibu. Masih wujud lagi rupanya seorang manusia mulia seperti ibu. Walaupun kami dilayan teruk oleh mak su dan pak su, ibu tetap sabar dan tolong apa yang dia terdaya. Aku bangga sangat dapat memiliki seorang ibu seperti ibu. Puan Nur Aminah binti Rasul. Wanita cekal yang akan aku jadikan sebagai inspirasi untuk aku berjaya kelak.

“Ya Allah, budak bertuah ni. Dah ambil wuduk ke belum tu?” Tiba-tiba suara ibu menyapa ke telinga. Aku terus berpaling ke pintu. Sengihan manja aku hadiahkan padanya.

“Ya, ya Nuha pergi ambil wuduk sekarang. Ibu tunggu Nuha ya.” Ibu hanya tersenyum sambil geleng kepala. Dia sudah siap memakai telekung sembahyangnya.

Cepat-cepat aku meluru ke bilik air dan mengambil wuduk. Seronoknya dapat solat berjemaah dengan ibu. Inilah kebahagiaan yang aku ada. Hanya ini. Dan aku sentiasa berdoa kepada Allah agar kebahagiaan ini menjadi milik aku sampai bila-bila.


**********

Keesokan harinya, seawal jam 6.30 pagi aku sudah keluar dari rumah. Ibu menugaskan aku untuk menghantar kuih-muih ke warung Pak Abu. Biasanya kami pergi bersama-sama. Tapi memandangkan ibu sudah ada pelanggan baru, terpaksalah kami berpecah.

Alhamdulillah, ibu berjaya dapatkan kepercayaan Pak Rahim untuk menghantar kuih-muih di warung roti canainya pula. Donut dan kuih lopis menjadi kepakaran ibu. Sudah semestinya sedap! Selain bekerja sebagai pembantu tukang masak, inilah kerja sambilan ibu. Jual kuih. Aku pun tidak ketinggalan membantu apa yang patut.

Seronok juga dapat keluar awal pagi. Yalah tak adalah aku terpaksa menghadap bebelan dan hinaan Mak Su Kinah di pagi hari. Buat hilang mood aje. Kadang-kadang Mak Su Kinah memang sengaja nak menyakitkan hati aku dengan sindirannya. Katalah apa saja mak su. Nuha dah lali dah dengan semua tu!

Siap saja hidangkan sarapan, aku dan ibu terus keluar dari rumah. Apa nak jadi pada mereka anak-beranak selepas tu, ikut suka merekalah. Tanggungjawab aku dan ibu sudah lepas.

Sebaik saja hantar kuih ke warung Pak Abu, aku terus menunggu bas sekolah di hujung kampung. Biasa bas sampai jam 6.45 pagi. Tepat! Aku dah masak sangat dengan jadual Pak Husin, pemandu bas sekolah yang aku naiki.

Sampai-sampai saja di hadapan pintu pagar sekolah, aku tilik jam. Dah masuk jam 6.55 pagi. Awalnya aku hari ini. Biasanya pukul 7.10 barulah terkedek-kedek aku masuk ke kelas.

Melangkah saja ke pintu pagar sekolah, aku lihat keadaan di sekeliling. Masih belum ramai pelajar yang mengerumuni kawasan sekolah. Cuma ada beberapa kelompok pelajar yang sedang berbual-bual mesra, ada yang bergelak ketawa, ada yang tengah baca buku. Aku pulak keseorangan, kesepian tanpa teman.

Ah tak mengapalah. Aku sudah biasa benar dengan keadaan tanpa kawan di sisi. Dari tingkatan 1 lagi aku memang dah sorang-sorang. Mana ada kawan. Hanya beberapa pelajar saja yang sudi menegur aku. Yalah kebanyakan daripada mereka menganggap aku ini hina. Anak bekas pelacur. Anak haram. Hmm… Walaupun muka ini sudah tebal, setebal kamus dewan menahan malu, aku tetap bertahan.

Kata ibu,

“Biarlah orang nak kata apa saja pada kita, Nuha. Yang penting kita tahu diri kita macam mana. Mulut orang memang tak boleh tutup tapi lama-lama mulut tu akan penat jugak. Suatu hari nanti mereka pasti akan diam. Nuha banyakkan bersabar ya, nak. Ingat, Allah uji kita sebab Allah sayang kita. Dia nak bagi kita pahala sabar. Ingat tu, sayang.”

Nasihat ibu aku semat kukuh dalam hati. Apabila Allah diletak di dalam hati, campaklah aku di mana saja, insyaAllah aku akan baik-baik saja!

“Nuha Huda….” Mendengar ada suara memanggilku, segera aku berpaling ke belakang.

“Assalamu’alaikum,” ucap Cikgu Ihsan yang sedang berdiri tidak jauh dariku. Seperti biasa, akan ada segaris senyuman indah di bibirnya.

“Wa’alaikumussalam, cikgu.” Nipis saja senyuman yang aku hadiahkan padanya.

“Baru sampai?” soalnya sambil senyum.

Aku cuma angguk.

“Nah, ambil ni.” Tiba-tiba saja Cikgu Ihsan menghulurkan sesuatu. Terkejut aku dibuatnya. Apa pula ni?

Dia yang segak mengenakan baju kemeja putih berlengan panjang dan dipadankan dengan seluar slack hitam, aku pandang dengan wajah kebingungan. Bekas plastik yang dihulurkan oleh Cikgu Ihsan aku tatap kosong tanpa menyambutnya.

“Ambil,” arah dia lagi.

“Apa ni cikgu?” soalku ingin tahu.

“Ambil dulu baru tahu. Pastikan Nuha baca nota yang cikgu bagi dalam bekas tu. Okey?” Aku masih lagi serba salah untuk menyambut pemberiannya.

Melihat keadaan itu, cikgu segak itu terus membongkokkan sedikit tubuhnya lalu meletak bekas plastik itu ke atas jalan tar. Setelah itu, dia terus berlalu pergi. Aku nak jerit halang dia pun manalah aku berani. Karang jadi tumpuan pelajar lain lagi haru. Mahu tidak mahu terpaksa juga aku mengangkat bekas plastik berwarna merah jambu itu. Takkan nak biarkan saja benda ni kat sini.

Hisy, tapi apa pula ada dalam tupperware ni ya? Perlu ke aku buka sekarang?

Aku berpaling mencari kelibat Cikgu Ihsan. Ternyata lelaki itu sudah jauh meninggalkan kawasan ini.


*******

Masuk saja waktu rehat, seperti yang sudah dipersetujui semalam, aku akan menemui Cikgu Ihsan di bilik guru. Entah apa yang ingin dibincangkan oleh lelaki itu. Dahlah pagi tadi dia bagi aku tupperware misteri.

Sepanjang sesi pembelajaran, hati ini meronta-ronta untuk mengetahui apa sebenarnya yang terisi di dalam bekas empat segi berwarna merah jambu itu. Ada bau harum seakan-akan makanan yang keluar dari tupperware tu.

Tidak pula aku berani untuk membukanya. Yalah, manalah tahu kalau-kalau Cikgu Ihsan tersilap bagi ke. Hisy, tak faham aku dengan perangai Cikgu Ihsan. Semalam ajak aku ikut dia duduk dekat taman sains. Hari ni dia bagi bekas makanan. Ni waktu rehat kena jumpa dia pulak. Serius aku tak faham!

Oleh kerana otak dah benar-benar keliru dengan segala macam perbuatan pelik dia tu, aku bawa sekali bekas makanan ni menemuinya di bilik guru. Bagi baliklah kat cikgu. Aku tak layak nak terima pemberian dia.

Sebaik saja tiba di bilik guru, aku terus mencari kelibat Cikgu Ihsan. Keadaan bilik guru agak lengang pada waktu rehat seperti ini. Ada guru yang tengah makan di kantin, ada guru yang masih tengah mengajar di kelas masing-masing. Yang ada hanya beberapa orang cikgu saja di ruangan ini.

Ke kiri dan ke kanan, aku mencari Cikgu Ihsan. Berpaling ke kanan buat kali yang kedua, aku ternampak jasad lelaki itu sedang berada di mejanya. Tengok macam sibuk aje. Boleh ke aku ganggu dia ni. Hmm…

Serba salah kaki ini ingin melangkah namun memikirkan lelaki itu sendiri yang mengarahkan aku menemuinya, aku gagahkan jua.

“Assalamu’alaikum, cikgu,” sapaku sebaik saja berdiri di hadapan mejanya.

Kepala Cikgu Ihsan terus terdongak.  Melihat aku di situ, ada senyuman mengisi bibirnya.

“Oh, Nuha. Wa’alaikumussalam. Datang jugak awak. Ingatkan dah lupa tadi.” Eh? Aku cuba tersenyum saja mendengar kata-kata itu. Waktu rehat baru saja bermula. Tergesa-gesa aku keluar dari kelas semata-mata ingin ke sini menemuinya. Dia boleh cakap ‘ingatkan aku lupa?’ Kalau lupa, tak adalah aku cepat-cepat datang jumpa dia.

“Apa tu?” soal Cikgu Ihsan tiba-tiba. Pandanganku dan pandangannya bersatu terarah ke bekas makanan yang aku pegang.

Apa tu? Buat-buat tanya pula.

“Dah habis ke Nuha makan?” tanya dia lagi.

Aku garu kepala yang ditutupi tudung. Nak makan apa? Buka pun belum. Oh, jadi benarlah telahan aku. Memang ada makanan dalam bekas ni.

“Tak habis? Kan cikgu suruh habiskan.” Dia merampas bekas itu dari tangan aku.

Hati kecil ini makin berdebar. Ya Allah, apalah Cikgu Ihsan rasa nanti kalau tengok sikitpun aku tak jamah makanan yang dia bagi tu. Tapi sumpah aku tak tahu dia bagi aku makanan. Agaknya juadah apa ya?

Dengan tenang Cikgu Ihsan membuka penutup tupperware. Mungkin melihat makanan yang dia bekalkan itu tidak berkurang jumlahnya, mukanya terus terangkat.

“Tak luak pun? Nuha tak makan ke sandwich cikgu buat ni?” soalnya dengan suara yang sudah lain macam.

Air liur aku telan sekali. Debar di hati tak usah cakap.

“Err… saya… saya…” Entah jawapan yang mana satu harus aku berikan pada dia. Ya Allah, tak ada niat pun aku nak lukakan hati dia.

“Nuha tak suka makan sandwich?”

Aku geleng laju.

So, kenapa tak makan sandwich ni?” Dia bertanya lagi.

“Saya… saya…” Lidahku kelu. Jantungku berdegup laju. Patutkah aku jujur dengannya?

“Atau Nuha tak tengok pun isi dalam bekas ni tadi. Hmm?” Cikgu Ihsan buat telahan yang sangat tepat.

Kebisuanku yang berpanjangan buat wajah lelaki itu berubah sedikit mendung. Dia mengeluh kecil.

“Kalau suka sandwich ni, makan. Kalau tak suka, buang aje. Cikgu cuma nak pastikan pelajar cikgu makan waktu rehat. Baru ada tenaga nak belajar. Itu aje niat cikgu.” Lelaki itu bangun dari kerusi lalu pergi. Pergi macam tu aje…

Tak berkelip mata ini memandang langkahnya yang sudah keluar dari bilik guru. Bebola mata beralih pula memandang ke arah bekas yang berisi dengan tiga keping sandwich yang tersusun kemas. Di atas sandwich itu terdapat sehelai kertas memo kecil berwarna merah.

Cikgu ada buat sandwich lebih hari ni. Cubalah rasa. Lepas dah habis makan nanti, bagi bekas ni dekat cikgu balik ya. J

Aku ketap bibir. Apa semua ni, Cikgu Ihsan?!

#BERSAMBUNG>>>>>>>

>KOMEN ANDA AMAT SAYA HARGAI ^^



4 comments:

  1. Makin menarik. Cikgu ihsan ada hati ke ngan nuha?

    ReplyDelete
  2. caring sungguh cikgu Ihsan nie.. tp mesti cikgu Ihsan tau status Nuha tue kn??
    biasa la perkara cm nie mmg selalu tersebar..
    kalau betul cikgu Ihsan dh tau mmg tabik spring laaa kat cikgu.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia tahu. Tapi bukan sebab perkara tu dia nak dekati Nuha. Ada sebab lain mungkin...Mungkin sebab dia..suka Nuha?haha..sudah terang lagi bersuluh

      Delete