JOM FOLLOW

Tuesday 19 May 2015

Mencari Si Pelengkap Hati [BAB 17]



DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI.


BAB 17

Tidur nyenyakku terganggu apabila telinga ini menangkap bunyi ketukan beberapa kali di luar bilik. Bebola mata kugosok-gosok perlahan. Kucapai jam yang terletak di bawah bantal. Jarum jam menunjukkan 5.30 pagi. Hisy, siapa pula yang ketuk pintu bilik seawal ni? Aunty Izzah ke?
Aku bangun dari katil. Tuala di tempat penyidai aku capai lemah lalu kusarungkan ke kepala.

Sebaik saja tombol pintu kupulas, aku kuak daun pintu perlahan.

“Assalamu’alaikum Nuha. Sorry kak long ganggu pagi-pagi ni.”  Suara Kak Inas menyapa. Bibirnya terhias senyuman mesra.

Aku yang masih mamai melemparkan riak kebingungan. Ada apa Kak Inas datang ke bilik aku seawal ni ya?

“Wa’alaikumussalam, kak long. Erm, kenapa kak long….” Aku tercari-cari ayat yang sesuai.
Namun tidak sempat aku bersuara lebih lanjut, Kak Inas lebih dulu memberitahuku sesuatu.

“Mama suruh kak long kejutkan Nuha. Kita orang nak solat Subuh berjemaah. Nuha pergilah bersiap-siap dulu. Lepas dah bersihkan diri, turun ke musolla ya.” Kak Inas senyum lagi.

Kepala secara automatik kuanggukan. Oh, nak ajak solat berjemaah rupanya. Dah Subuh ke.

“Kalau macam tu kak long turun dulu. Nuha pergilah bersiap.” Kak Inas mula melangkah. Aku segera menghalangnya dengan satu pertanyaan.

“Erm… kak long…” panggilku perlahan.

Kak Inas berpaling. “Ya?”

“Boleh Nuha mandi dulu tak?”

Kak Inas kerut dahi. Namun dia angguk kepala sekali. “Nuha tak sejuk ke mandi pagi-pagi macam ni?” soalnya pula.

Aku geleng lalu menguntum senyuman. “Dah biasa dah,” jawabku pendek.

Kak Inas angguk lagi. Sempat dia mengusap bahuku. Setelah itu dia terus berlalu turun ke tingkat bawah.

Aku pula tidak berlengah lagi. Terus aku kunci pintu bilik dan masuk ke dalam bilik mandi.


******


Selesai solat Subuh berjemaah yang diimamkan oleh Abang Kamal, aku diarahkan oleh Aunty Izzah untuk berehat dalam bilik. Katanya aku perlukan lebih rehat kerana tengah hari nanti katanya dia akan membawa aku membeli-belah dan ronda-ronda satu Kuala Lumpur.

Melihat wajah ceria Aunty Izzah buat hati kecilku teringat pada wajah ceria ibu. Ibu juga seorang yang ceria walaupun hidupnya banyak menderita. Dibenci dan dicaci oleh adik kandungnya sendiri. Bukankah itu derita yang paling menyakitkan? Tapi ibu kuat. Dia tersenyum menghadapi takdirnya.

Semalaman aku berfikir mengenai satu perkara. Aku guna nasihat ibu untuk mengadu masalahku kepada yang di atas.

Kudirikan solat sunat hajat dan solat istikharah. Aku perlukan jawapan untuk menyelesaikan masalah ku ini.

Daripada pembacaan aku dalam sebuah majalah Islam, tanda-tanda solat istikharah kita terjawab adalah apabila kita merasa tenang dengan keputusan yang kita buat. Tiada lagi ragu-ragu. Yang ada hanyalah… redha dengan keputusan yang dibuat. Dan Alhamdulillah Allah menjawab permintaanku dalam satu malam.

Aku rasa inilah jalan yang terbaik untuk aku hadapi. Walaupun keputusanku ini agak tamak dan bagaikan mementingkan diri sendiri, namun inilah yang aku perlu lakukan demi melihat diri sendiri mengecapi kejayaan. Kejayaanku, kejayaan arwah ibu.

Dan aku akan bergantung pada seorang lelaki untuk mencapai cita-citaku itu. Seorang lelaki yang dulunya seorang cikgu yang muncul mengejut dalam hidupku dan sekarang dia menjadi lelaki yang sudah meluahkan perasaannya terhadapku.

Cikgu Ihsan. Aku ada beberapa syarat untuk dia. Aku harap dia mampu mematuhi syaratku andai dia mahu aku terus tinggal di rumahnya ini. Andai dia tidak mahu mengikut syarat aku, aku akan pergi dari sini dan mencari kejayaanku sendiri. Aku nekad.


*******

“Assalamu’alaikum…” Salam terlafaz di bibir. Aku menapak perlahan-lahan masuk ke ruang dapur.

“Wa’alaikumussalam. Eh, Nuha. Nuha buat apa dekat sini? Kenapa tak rehat dalam bilik?” Aunty Izzah yang sibuk mengoreng sesuatu dalam kuali segera mendapatkan aku. Tanganku seperti biasa digamitnya mesra.

Aku hanya pandang Aunty Izzah dengan senyuman. Pada Kak Inas dan Nek Som yang turut berada di situ turut aku hadiahkan senyuman selamat pagi. Cuba untuk tunjuk kemesraan.

“Nuha bosan, auntie. Biarlah Nuha tolong dekat dapur ni.” Aku mencapai pisau di atas meja lalu kucapai pula bawang putih. Tak sempat aku mengopek kulit bawang, Aunty Izzah merampas perlahan pisau dari tanganku. Aku kerut dahi.

“Tak payahlah, Nuha. Nuha tetamu dalam rumah ni. Malulah auntie kalau tetamu buat kerja. Lagipun nanti kalau Ihsan tengok, marah pulak dia nanti.” Aunty Izzah bersuara sedikit serius.

Aku garu kepala. Kenapa pula Cikgu Ihsan perlu marah.

“Betul tu, Nuha. Marah pulak cik abang sorang tu tengok ‘bakal’ dia buat kerja berat-berat.” Kak Inas bersuara ceria. Ada tawa menyusul di hujung katanya.

Nek Som pula hanya tersenyum. Wanita tua itu kelihatan sibuk dengan kerjanya.

Aku makin kurang faham. Bakal? Bakal apa maksud kak long ni. Erm… kejap. Aku rasa aku mula sedikit faham dengan situasi ni. Adakah itu bermakna Cikgu Ihsan sudah memberitahu semua orang dalam rumah ini mengenai perasaannya terhadapku? Ya Allah, malunya aku. Jadi mereka tahu Cikgu Ihsan suka aku?

“Dik, boleh tak kak long tanya satu soalan?” Tiba-tiba Kak Inas bertanya. Aku ragu nak mengangguk tapi aku angguk juga. Soalan apalah agaknya tu.

“Apa pendapat Nuha tentang Ihsan Zuhri. Dia tu ada ke memiliki ciri-ciri jejaka idaman hati Nuha.”

Erk. Soalan ‘minta nyawa’ muncul lagi. Help me

“Hisy, kak long ni. Apa pulak tanya Nuha soalan macam tu. Segan dia kak long.” Auntie Izzah menggeleng pada anak sulungnya. Kak Inas senyum senget. Dipaut lengan mamanya dengan manja.

“Alah kak long teringin sangat nak tahu, ma. Manalah tahu Nuha ni betul-betul dapat jadi bakal adik ipar kak long,” kata Kak Inas sambil senyum pada aku.

Aku dah makin tak senang duduk. Kejap. Apa Kak Inas cakap tadi. Manalah tahu aku ni betul-betul dapat jadi bakal adik ipar dia? Itu bukan ke bermakna yang mereka semua masih belum tahu Cikgu Ihsan suka aku. Iya kan? Mereka belum tahu? Dah tu kenapa mereka seronok sangat usik aku dengan perkataan ‘bakal’ tu.

“Kan best kalau Nuha betul-betul jadi adik ipar kak long dengan kak ngah. Jadi menantu bongsu keluarga ni. Si Ihsan tu bukannya bertambah muda. Kak long nak carikan jodoh untuk dia, dia sibuk cakap nak cari sendiri. Entah perempuan macam mana yang dia nak pun kak long tak tahu, Nuha.”

Kak Inas membebel sakan pasal adik bongsunya. Nek Som yang turut berada di situ tiba-tiba menyampuk sekali.

“Mungkin dia tunggu Puteri Hang Li Po versi moden kut kak long. Ihsan tu bukan boleh percaya sangat.”

Mereka bertiga termasuk Auntie Izzah tergelak ceria. Pandai betul Nek Som buat lawak ya.

“Adui mak. Lawaklah Nek Som ni. Ada ke patut Hang Li Po versi moden. Tak pernah disebut orang Nek Som oi.” Kak Inas makin galak gelak.

Bila keadaan dah kembali tenang, Kak Inas pandang aku lagi sekali dan dia cakap sesuatu yang boleh aku rumuskan sebagai ‘ayat pancing’ untuk aku minat dekat adik bongsu dia tu.

“Bila Ihsan cakap dia nak bawa balik seseorang yang istimewa ke rumah ni, kak long dah dapat agak dah yang seseorang tu mesti seorang perempuan. Seseorang yang cukup istimewa dalam hati dia. Tapi…”

Aku tunduk tapi telinga tetap aku pasang luas-luas. Tapi apa ya. Suspenlah pulak.

“Tapi Ihsan tu manalah nak mengaku. Dia cakap Nuha ni istimewa sebab Nuha pelajar dia. Pelajar kesayangan. Tengok tu guna pun perkataan kesayangan. Lagi nak nafi-nafi. Kan mama, kan Nek Som…”

Nek Som angguk beberapa kali. Auntie Izzah pula diam dari tadi. Entah kenapa dia diam aje. Dia tahu sesuatu ke? Sesuatu yang dah berlaku antara aku dan Cikgu Ihsan?

“Ihsan tu jejaka sweet versi sopan. Caring. Suka budak-budak. Memang bahagialah siapa-siapa yang kahwin dengan dia.” Kak Inas pandang aku. Aku pandang dia. Aku kena bagi respon ke?

“Dah, dah. Kak long pergi tolong Nek Som masak. Karang tak siap breakfast kita semua.” Auntie Izzah mula bersuara setelah lama berdiam diri.

Kak Inas buat muka tak puas hati. Namun dia tetap berdiri. Nek Som pula lebih dulu menyambung kerjanya.

“Okey. Tapi perbualan ni belum tamat lagi tau, dik. Kak long dapat rasa ada sesuatu yang dah berlaku pada hati adik bongsu kak long tu. Belum pernah dia bersungguh nak bawa balik seorang perempuan ke rumah ni. You must be a special one.” Kak Inas usap pipiku lembut. Dia ukir senyuman penuh makna. Tak menunggu lama dia terus bergerak meninggalkan ruang dapur. Katanya nak ke bilik nak pergi tengok anak-anak.

Kalut dengan ayat terakhir Kak Inas tadi aku segera capai pisau. Menggigil tangan ni cuba kupas bawang putih. Hati tak payah cakap. Dah macam nak meletup. Kalaulah Kak Inas tahu yang adik dia tu memang suka aku dan siap lamar aku. Apa agaknya yang akan jadi.

“Nuha suka Ihsan?”

Terhenti terus kupasanku. Soalan ‘mintak nyawa’ muncul buat sekian kalinya. Habislah ‘nyawa’ aku hari ni.

Lambat-lambat aku tatap wajah Aunty Izzah. Muka tanpa riak wanita itu buat hati kecilku berdebar lain macam. Soalan auntie lebih menakutkan dari soalan Kak Inas tadi. Ya Allah, adakah Aunty Izzah sudah tahu bahawa aku telah menolak cinta anak bongsunya itu?

“Satu hari Ihsan call auntie.” Apabila aku diam lama, Aunty Izzah pula yang bersuara. Saat itu aku tetap diamkan diri tanpa berani memandang wajahnya lagi. Aku tertunduk dan pasang telinga.

“Dia cakap dia dah jumpa. Auntie tanya dah jumpa apa. Nuha tahu dia cakap dia jumpa apa?” soal Aunty Izzah kepadaku.

Sudah semestinya aku tidak tahu. Lantas kepala kugelengkan perlahan.

Aunty Izzah tersenyum. Tanganku kembali digamitnya. “Jumpa si pelengkap hati dia.”

Jawapan Aunty Izzah buat jantungku hampir luruh. Si pelengkap hati Cikgu Ihsan? Siapa?

“Ihsan memang rapat dengan auntie. Semua benda dia nak cerita dekat auntie. Dia cakap perempuan yang dia suka tu muda tujuh tahun dari dia. Terkejut jugak auntie masa tu. Auntie tanya siapa orang tu. Dia cakap budak perempuan tu… pelajar dia.”

Perut tiba-tiba senak lain macam. Budak perempuan yang Auntie Izzah maksudkan mungkinkah merujuk pada… aku?

“Sikap budak perempuan tu yang suka termenung di tempat rahsinya buat Ihsan rasa tertarik untuk mengenalinya lebih dekat. Makin lama, Ihsan cakap dia makin pasti dengan perasaannya. Auntie setuju aje dengan siapa pun pilihan Ihsan. Yang penting perempuan tu mampu menyayangi Ihsan dan menjaga Ihsan dengan baik.” Air liur yang ditelan terasa makin kelat dan berpasir. Auntie Izzah dah bagi green light pada si bongsunya untuk mendirikan rumah tangga? Sebab tu Cikgu Ihsan berani lamar aku.

“Dan budak perempuan tu sekarang berada depan auntie. Nuha Huda, si pelengkap hati Ihsan Zuhri.” Daguku dipegang lembut oleh Aunty Izzah.

Aku makin kejung tak mampu membalas renungan matanya. Kenapa besar sangat harapan Auntie Izzah. Aku yang masih cuba mencari kebahagiaan ku sendiri dimintanya membuat hidup Cikgu Ihsan bahagia?

“Nuha mampu sayang Ihsan sepenuh hati Nuha, kan?”

Saat itu aku rasa darahku tidak mengalir lagi. Andai ditoreh dengan pisau, pasti tiada cecair merah yang keluar.

Sungguh aku takut melihat kesungguhan dan pengharapan dari Aunty Izzah. Aku dapat lihat dengan jelas dari sinar matanya. Penuh harapan agar aku membalas cinta anak lelakinya.
Tahukah dia bahawa aku sudah pun menolak cinta anak bujangnya itu?


BERSAMBUNG>>>>>






2 comments: