JOM FOLLOW

Sunday 22 February 2015

Diari Merah Milik Si Buta [cerpen]



“Siapa lagi nak ajukan soalan? Ada lagi beberapa minit ni sebelum kuliah kita berakhir.” Ustazah Rohana mengajukan pelawaan. Aku tunduk saja. Dalam hati berharap benar tak ada lagi mak cik-mak cik yang tanyakan soalan. Nak balik oi. Dah kematu punggung ni duduk. Dah dekat 2 jam sesi kuliah ini berlangsung. Ini semua gara-gara mak yang paksa ikut.

“Ana ada satu soalan, ustazah.” Kepala kutolehkan ke kiri. Seorang kakak bertubuh agak gempal tiba-tiba mengangkat tangan. Perlahan-lahan dia bangun.

“Oh Ana. Silakan Ana.” Bagaikan sudah mengenali si kakak yang ingin bertanya tadi, Ustazah Rohana menyambut baik pertanyaan itu.

Aku dongakkan sedikit wajah ke atas memandang wajah kakak yang bernama Ana itu. Ya Allah… itu kalimah yang terlafaz di bibir saat aku melihat mata Kak Ana yang terpejam rapat. Dia… dia buta ke?

 “Hidup adalah kegelapan jika tanpa hasrat dan keinginan. Dan semua hasrat serta keinginan adalah buta, jika tidak disertai pengetahuan. Dan pengetahuan adalah hampa jika tidak diikuti pelajaran. Dan setiap pelajaran akan sia-sia jika tidak disertai cinta.”

Wow. Mulutku mula mengangga luas. Dengan senyuman manis, Kak Ana menyambung kata. “Soalan Ana juga ada kaitan dengan cinta, ustazah. Soalan Ana…”

Suara Kak Ana sudah tidak kedengaran lagi di cuping telingaku. Yang aku tahu. Aku sudah jatuh cinta dengan kakak yang seorang ini.

+++

“Assalamualaikum, kak.” Aku menyapa. “Waalaikumussalam. Ya, dik. Boleh akak bantu?” Kak Ana berpaling ke belakang mencari kelibatku.

Aku gamit tangannya dan lalu bersalaman. Kami berdua sama-sama berdiri di birai jalan di luar perkarangan Surau Al-Furqan.

“Saya Dhia. Dhia Faaezah. Akak Kak Ana kan?” Sengaja aku cipta perbualan dengannya.

Kak Ana mengangguk perlahan seraya menguntun senyuman. “Adik ada sekali dalam kuliah tadi ke?” soalnya ramah.

Aku angguk. Namun sedar dia tidak mampu melihat, segera aku bersuara. “Ha’ah. Saya ikut mak. Err bukan ikut tapi lebih kepada dipaksa.”

Kak Ana tergelak kecil. “Hisy, janganlah rasa terpaksa. Tak baik. Adik patut bersyukur tau sebab dapat datang ke majlis ilmu. Malaikat turun dari langit payungkan kita dengan rahmat. Allah pilih adik untuk berada di sini hari ni. You’re special.”

Erk. Kak Ana pun ustazah ke? Sekali dia bertazkirah.

“Err akak minta maaf kalau kata-kata akak menyinggung perasaan adik. Akak tak ada niat nak…”

“Eh takpe-takpe. Saya okey aje, kak. Betul apa yang akak cakap tu. Mak memang dah selalu cakap pasal fadilat hadir dalam majlis ilmu. Cuma itulah saya ni kurang berminat sikit. Huhu…” Aku senyum kelat pada Kak Ana. Sungguh hati ini cukup selesa berbual dengannya. Baru kenal tapi kenapa rasa macam dah kenal lama.

“Err… kak. Akak dah nak balik ke? Boleh tak kalau saya cakap sesuatu dengan akak?”

Kak Ana mengangguk saja. “InsyaAllah boleh. Akak pun tengah tunggu abah akak datang ni. Adik nak cakap pasal apa ya?” Murah sungguh gadis buta ini dengan senyuman.

“Erm… sebenarnya saya… saya dah jatuh cinta dengan… dengan puisi akak tadi. Best gila kut bait-bait dia. Akak buat sendiri ke puisi tu?” Aku bertanya tanpa berselindung.

Soalanku buat Kak Ana tertawa lepas. Dia tunduk sambil anggukkan kepala perlahan. “Akak minat menulis, dik. Maksud akak menulis puisi. Adik pun minat menulis puisi ke?”

“Minat! Minat sangat.”

“Kalau macam tu kita share minat yang samalah ya. Sudi ke bagi akak baca nukilan adik?” Sungguh kakak bernama Ana ini cukup ramah lagi mesra. Tak sombong langsung!

“Boleh bagi tapi boleh tak bagi saya baca puisi-puisi akak dulu? Hehe. Mesti gempak!” Aku teruja. Bab-bab puisi jangan main-main eh dengan aku. Cita-cita aku memang nak jadi seorang pemuisi. Macam A. Samad Said tu.

“Boleh aje, dik. Kejap akak keluarkan diari akak. Dalam diari ni akak tulis puisi-puisi akak.” Dia sibuk mengeluarkan sesuatu dari beg sandangnya.

Menulis? Aku kepelikan. Orang buta macam Kak Ana pun boleh menulis? Bukan ke dia tak nampak. Karang habis comot tulisan dia.

“Nah, dik. Ini nukilan akak. Ilham dari Allah.” Dia senyum.

Aku senyum kelat. Subhanallah saat aku belek diari itu tersusun bait-bait yang cukup tersusun ritma dan aksaranya. Dan tulisannya? Cukup-cukup kemas.

“Wah, bestnya! Wah. Wah…” Hanya itu perkataan yang keluar dari bibir aku. Benar-benar teruja dengan puisi Kak Ana. Cukup puitis dan mendalam.

Sedang aku kusyuk membaca setiap helaian diari itu, tiba-tiba satu perkara yang tidak diduga berlaku di depan mata. Sekelip mata ia berlaku.

“Ya Allah!!! Kak Ana!!!” Aku menjerit sekuat hati saat bebola mataku melihat jasad Kak Ana sudah terheret ke tengah jalan. Semuanya gara-gara dua orang peragut yang membonceng motosikal bergerak laju meragut beg sandang Kak Ana.

“Allah!!!” Gedegangggg. Sekali lagi mataku terpaku melihat batang tubuh Kak Ana yang sudah dipijak oleh sebuah kereta yang bergerak laju ke arahnya.

Bumi seakan berhenti berputar. Lensa mataku kaku menatap jasad Kak Ana sudah terbaring di tengah jalan. Lemah longlai tubuhku saat itu. Diari merah yang berada dalam tangan terjatuh ke bumi. Aku rebah sama menyembah lantai tanah. Sungguh sekejap pertemuanku dengan Kak Ana. Aku masih belum puas mengenali gadis bernama Nurul Farhana ini. Ya Allah benarkah apa yang terjadi ini…

++++

 “Kata orang bila kita bersedia untuk menerima kehadiran seseorang, maka kita juga harus bersiap sedia untuk kehilangannya. Sungguh sekejap pertemuan saya dan arwah Kak Ana. Namun walau begitu, kerana kami berkongsi satu minat dan cinta yang sama, saya berjuang untuk merealisasikan impian arwah. Moga Kak Ana tenang di sana. Akak, Dhia dah tunaikan impian akak… ” Kututup perlahan diari merah hati yang berada di hadapanku. Setitis air mata yang terbit di tubir mata aku seka perlahan.

“Sebelum saya merasmikan karya terbaru saya ini, saya mohon kepada kalian semua sudilah kiranya kalian sedekahkan Al-Fatihah kepada arwah kakak saya, Nurul Farhana binti Ismadi. Diari Merah Milik Si Buta ini saya nukilkan hanya untuk Kak Ana. Impian dia, Alhamdulillah Allah SWT telah tunaikan. Alhamdulillah…” Para hadirin tunduk dan menadah tangan. Al-Fatihah untuk Nurul Farhana binti Ismadi…

Tamat saja SPM, aku berjaya menempatkan diriku di Universiti Putra Malaysia. Kursus pengajian yang aku ambil adalah Kesusasteraan Melayu. Semata-mata demi minatku pada dunia sastera ini dan semata-mata juga demi merealisasikan impian Kak Ana menjadi satu kenyataan. 20 tahun berlalu. Kini aku merupakan seorang pensyarah dalam bidang yang sama aku ceburi ketika di universiti dahulu. Diari Merah Milik Si Buta ini merupakan karya ke-lima aku. Sebuah karya yang terisi dengan nukilan-nukilan dari arwah. Kerana itulah di hadapan buku ini terukir namaku dan nama arwah Kak Ana. Amanat yang tertulis di helaian muka terakhir diari milik Kak Ana buat aku berjuang untuk berkongsi nukilannya dengan seluruh dunia.

“Semua penulis akan meninggal. Hanya karyanya sajalah yang akan abadi sepanjang masa. Maka tulislah sesuatu yang akan membahagiakan dirimu di akhirat kelak. Andai aku sudah tidak berada di dunia ini lagi, kuizinkan untuk sesiapa sahaja berkongsi nukilanku ini kepada satu dunia. Moga ia bermanfaat pada seseorang yang benar-benar mahukan cinta dari Tuhan Yang Maha Esa. Segalanya hanyalah pinjaman. Mana mungkin aku lokek untuk berkongsi pinjaman dari Allah SWT.” –Yang Ikhlas : Ana Ismadi

TAMAT.

Pendek je cerpen ni kan. Sebenarnya cerpen ni cik penulis nak hantar ke majalah sinergi (join contest). Tapi takde rezeki cerpen tak terpilih. So letak kat blog jelah. Korang dapat baca free of charge. Dapat manfaat walaupun sikit pun jadilah. ^^
#Next cerpen bertajuk 'Aku Anak Akhirat'. InsyaAllah tunggu noh...



5 comments:

  1. Assalamu'alaikum warahmatullah wbt. Cik Zu~!!! alhamdulillah saja je singgah sini rupanya ada entri cerpen baru. Nama kite pulak tu ada dalam watak. alhamdulillah hehe.

    Mula2 sweet2 lepastu saya pun terkejut sama bila tetiba Ana diragut. Best seperti selalu bila cik Penulis tulis tema yang menyedarkan ada pengajaran, hidup jalan cerita yang Cik karang. (^_^)

    Teruskan berkarya~

    Love,
    Sahabatmu, (Dhia Faaezah)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam warahmatullah cik liz. Inilah cerpen yg org ckp nk letak nme liz tu ^^

      Moga cite ni bermanfaat.

      Mekasih ats doa mu sahabat. <3

      Delete
  2. Replies
    1. huhu.... sedih ye kak.. kematian yg mengejutkan

      Delete
  3. Saya menonton rancangan realiti Voice. Seorang buta menyanyi dan sungguh mengharukan. Saya terjana nak tulis karya sama ada puisi atau cerpen ttg orang buta. Cari beberapa bahan sokongan dan terbaca cerpen ini. Tahniah sahabat. Cerita yang bagus. Ringkas tapi berbaloi membacanya.

    ReplyDelete