JOM FOLLOW

Friday 6 June 2014

Suami Pilihan Dia [Bab 1]




Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.


BAB 1


Sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud :
“Sesiapa yang berselawat ke atasku satu selawat, nescaya Allah akan membalasnya dengan sepuluh selawat, mengangkat kedudukannya sepuluh darjat, menambahkan baginya sepuluh kebaikan dan menggugurkan daripadanya sepuluh keburukan.”

Sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud :
“Barang siapa yang mengucapkan Allaahumma shalli ‘alaa Muhammad (Ya Allah ya Tuhanku! Sampaikanlah selawat ke atas Muhammad) dan kurniakanlah dia kedudukan yang hampir kepadaMu di hari kiamat, maka ia pasti akan mendapat syafaatku.”

Buku bertajuk Keunggulan Amalan dan Ibadah Sepanjang Masa yang aku ambil dari rak buku kututup perlahan. Aku duduk bersandar pada dinding sambil bibirku terkumat-kamit melafazkan kalimah selawat yang cukup tinggi nilainya itu. Allaahumma shalli a’laa Muhammad wa’ala ali Muhammad.

Aku tidak mahu melepaskan peluang yang sudah terbentang di depan mata. Sementara nyawa masih dikandung badan, aku ingin berselawat sebanyak yang aku mampu. Kerana aku tahu dan aku cukup yakin, Allah dan RasulNya tidak pernah memungkiri janji. Moga-moga di akhirat nanti kita semua mendapat syafaat baginda Rasul.

Kujatuhkan pandangan pada bayi kecil yang sedang nyenyak tidur berhampiran denganku. Terus kuusap lembut pipi mulusnya dan kuhadiahkan kucupan hangat pada dahinya. Muhammad Adam Al-Amin, permata hatiku yang paling aku cintai.

Tidak mampu memberi banyak keselesaan pada Amin, aku hanya mampu membaluti tubuh kecilnya dengan sehelai kain batik lepas yang sudah pudar warnanya. Si kecil ini tidak seharusnya melalui semua kesusahan ini bersamaku. Aku cukup rasa bersalah pada Amin kerana tidak mampu memberinya kesenangan dan keperluan yang secukupnya. Air mata mula berat menampungi pelupuk mata. Apabila perasaan makin sebak, air mata itu menitis juga membasahi pipi.

Dua bulan sudah berlalu semenjak aku diceraikan dengan talak satu oleh suami yang paling aku sayangi. Sungguh aku tidak menyangka begini pengakhiran kisah cintaku dengan Farhan. Pengakhiran kisah rumahtangga kami yang sudah bertahan selama hampir lima tahun. Akhirnya ia musnah kerana satu sebab. Kemunculan orang ketiga memusnahkan rumahtanggaku sekaligus menghancurkan kebahagiaan yang selama ini aku kecapi.

Aku tahu ini adalah ujian dariNya. Tapi aku hanyalah seorang insan biasa yang punya hati dan perasaan. Aku cukup kecewa, sedih dan marah dengan apa yang sudah berlaku. Kerana seorang perempuan, aku telah diceraikan. Peristiwa pada malam itu tidak mungkin aku dapat lupakan sampai bila-bila. Ketika itu aku sedang sarat mengandungkan Amin.

“Kenapa abang sanggup curang dengan Leen? Apa salah Leen pada abang? Apa selama ni abang tak bahagia ke hidup dengan Leen? Cakap abang. Cakap!” Nafasku terasa tersekat kerana terlalu kecewa dengan apa yang sedang berlaku. Ujian kali ini benar-benar buat jiwaku hancur.

Dengan mata kepala kusendiri, aku melihat kecurangan Farhan dengan perempuan lain. Perempuan itu aku kenal. Cukup kenal. Syafina, setiausaha kepada Farhan. Sungguh aku tidak menyangka hubungan rakan sekerja mereka akhirnya membawa mereka ke ranjang untuk melakukan hal yang terkutuk itu. Astaghfirullahal`azim. Tidakkah mereka takut dengan azab Allah.

“Aku terlalu sayangkan dia. Dengan kau, aku dah tak boleh rasa apa-apa lagi. Aku memang tak bahagia hidup dengan kau, Leen. Aku dah tak cintakan kau.”  Dengan selamba Farhan meluahkan isi hatinya. Wajah tenangnya buat hati aku makin hancur.

Aku ketap bibir sambil menahan perasaan kecewaku. Sanggup Farhan menuturkan itu semua di saat aku sedang sarat mengandungkan anaknya. Farhan memang kejam!

“Lima tahun kita hidup bersama abang. Leen cuba sedaya upaya Leen untuk menjadi isteri yang terbaik untuk abang. Kenapa… kenapa abang sanggup buat semua ni pada Leen. Kenapa?!” Dada Farhan kutampar kuat. Aku terduduk lemah ke lantai menangisi nasib hidupku. Bukan hanya kecurangan Farhan yang buat aku jadi terlalu sedih. Tapi, keinginan lelaki itu untuk menceraikan aku hampir buat duniaku menjadi gelap. Ugutan Syafina buat Farhan sanggup menceraikan aku. Syafina tidak sudi untuk bermadu. Memilih antara aku dan Syafina. Farhan akhirnya memilih bakal isteri barunya itu. Dan aku…. aku bakal diceraikan dengan talak satu.

“Aku dah jelaskan apa yang sepatutnya aku jelaskan. Berapa tahun sekalipun kita hidup bersama, andai kita dah tak ada jodoh, kita tetap akan berpisah. Aku sayangkan Aina. Aku tak nak berpisah dengan dia. Mulai dari saat ini, aku ceraikan kau dengan talak satu.” Semudah itu, tanpa sebarang tekanan, lafaz talak itu meluncur keluar dari bibir Farhan Hakimi. Lelaki itu terus pergi meninggalkan aku keseorangan di situ.

Aku terkedu dengan apa yang telah berlaku. Sekelip mata, aku kini menjadi janda. Anak yang bakal lahir dari rahimku mungkin tidak akan mendapat kasih sayang dari seorang ayah lagi. Kerana perasaan cintanya terlalu mendalam pada Syafina, Farhan sanggup menceraikan aku. Anaknya yang sedang aku kandungkan langsung tidak diendahkannya lagi.

Memikirkan hal itu, kucekalkan untuk menerima kenyataan bahawa Farhan memang sudah tidak mencintai aku lagi. Anak yang bakal aku lahirkan ini tidak mungkin akan aku izinkan Farhan untuk menyentuhnya lagi! Seorang ayah tidak akan sesekali meninggalkan anaknya!

“Assalamualaikum…” Lamunan panjangku terus terhenti di saat cuping telingaku menangkap suara orang memberi salam.

Air mata yang membasahi pipi segera kuseka dengan tangan. Aku tersenyum ke arah seorang mak cik yang sudah siap bertelekung sembahyang. Salamnya aku jawab perlahan.

“Mak cik…” Aku menegurnya. Tangan kuhulurkan untuk bersalaman dengannya. Serba salah aku memandang wajah tua perempuan itu. Aku tahu, aku sudah kurang ajar dengannya kerana telah pergi macam tu aje. Pasti wanita tua itu berkecil hati dengan tindakanku.

“Kenapa kamu tak pasang lampu. Kesian anak kamu tidur dalam gelap macam tu. Kena gigit nyamuk pulak nanti karang.” Mak cik itu terus memetik suis lampu  pada dinding. Seluruh ruangan solat bahagian perempuan terang disimbahi cahaya lampu kalimantan. Bukan niatku untuk tidak memasang lampu. Tapi aku tidak berani mengguna harta masjid semata-mata demi keselesaan aku dan anak kecilku.

Mak cik Piah duduk berselimpuh di sebelahku. Tanganku tak semena digamitnya. Aku hanya mampu tundukkan muka. Mata kembali berkaca.

“Kenapa kamu pergi macam tu aje, Leen? Tak suka ke tinggal dengan mak cik?” Soalan itu buat hati aku makin rasa bersalah. Kepala kugelengkan lemah.

“Maafkan Leen mak cik. Leen… Leen cuma tak nak menyusahkan mak cik lagi. Leen dah banyak susahkan mak cik.” Aku bersuara sambil menahan getar suaraku.

Mak cik Piah. Seorang  perempuan tua yang sangat baik hati. Setelah aku bercerai dengan Farhan, aku hilang arah. Aku keluar dari rumah Farhan tanpa tahu ke mana arah tujuku. Aku tidak punya keluarga. Aku tidak punya saudara mara. Apatah lagi kawan. Aku sebatang kara. Selama ini hanya Farhan tempat aku menumpang kasih. Kini, kami sudah tiada hubungan apa-apa lagi. Aku kembali sendirian.

Di saat aku tiada tempat untuk tuju, hanya di masjid ini saja yang menjadi tempat aku berteduh. Aku duduk di masjid, tidur di sini, mandi di sini. Sungguh aku tidak tahu ke mana lagi harus aku bawa diri ini.

Akhirnya, pada suatu hari aku ditegur oleh seorang mak cik tua. Dia memperkenalkan dirinya sebagai Mak cik Piah. Mak cik Piah bertanya kenapa aku tinggal di situ dalam tempoh masa yang lama. Tanpa mahu merahsiakan kebenarannya, aku menceritakan apa yang sudah terjadi. Mak cik Piah bersimpati terhadapku. Dia juga bersimpati dengan bayi yang bakal aku lahirkan nanti. Mak cik Piah mengajak aku tinggal di rumahnya. Dia juga hidup sebatang kara. Suaminya sudah lama meninggal. Allah tidak mengurniakan rezeki anak untuknya.

Pada mulanya aku menolak pelawaan Mak cik Piah namun perempuan tua itu memaksa aku dan menyuruh aku memikirkan keselamatan diri dan bayiku. Akhirnya aku mengalah. Demi bayi yang bakal aku lahirkan, aku terpaksa menerima ajakan Mak cik Piah. Mungkin hanya untuk sementara waktu.

Aku di bawa ke rumahnya yang terletak di Kampung Baru. Rumahnya kecil saja tapi segala kelengkapan serba-serbi cukup. Di sana, aku hidup dengan cukup selesa.Mak cik Piah melayan aku seperti seorang anak.Walaupun kami baru saling mengenali, ikatan kasih sayang antara kami berdua bertaut dengan cukup
erat.

Beberapa minggu kemudian, aku selamat melahirkan bayi kecilku. Di sebalik nama Amin itu ada cerita yang tersembunyi.

“Kita nak bagi anak ni nama apa, Leen? Comel betul anak kamu ni. Dapat juga mak cik merasa ada cucu. Tak apakan kalau mak cik anggap anak kamu macam cucu mak cik?” Setelah selamat melahirkan, aku terus dibawa pulang ke rumah. Mak cik Piah menjaga aku dalam pantang dengan layanan yang cukup baik.

“Tak apa, mak cik. Leen cukup gembira kerana mak cik sanggup menganggap Leen seperti anak mak cik. Kalau mak cik dah anggap Leen macam anak, anak Leen ni adalah cucu mak cik juga.” Aku tersenyum pada Mak cik Piah. Perempuan tua itu kelihatan cukup gembira. Diangkat tubuh kecil bayiku lalu didakap dalam dakapannya. Dikucup-kucup dahi dan pipi anak aku yang masih tidak bernama itu. Seminggu dah berlalu. Mengikut sunnah Nabi, elok memberi nama pada hari ketujuh kelahiran bayi. Mungkin Mak cik Piah ada cadangan nama yang terbaik untuk anak kecilku.

“Mak cik ada cadangan nama tak untuk baby comel ni? Leen tak sempat nak cari nama yang sesuailah mak cik.” Mak cik Piah kelihatan berfikir sejenak. Mungkin dia sedang memikirkan satu nama yang terbaik. Akhirnya…

“Nama arwah suami mak cik, Amin. Apa kata kalau Leen bagi nama Amin pada anak Leen ni. Kalau Leen tak suka tak apa. Mak cik bagi cadangan aje.”

Amin. Cantik nama tu. Bermakna yang amanah. Seperti baginda Nabi yang digelar Al-Amin oleh penduduk Makkah kerana sifat amanah yang dimiliki oleh Rasulullah SAW.

“Leen pulak suka nama Adam. Jadi apa kata kalau kita gabungkan dua nama tu. Muhammad Adam Al-Amin. Okey tak mak cik?” Kuelus lembut pipi montel Amin. Tak semena-mena bayi comel itu tiba-tiba tersenyum. Seakan-akan dia juga turut bersetuju dengan cadangan nama itu.

Mak cik Piah akhirnya turut bersetuju. Jadi kata sepakat sudah diambil. Nama anak lelakiku adalah Muhammad Adam Al-Amin bin Farhan Hakimi. Mengingatkan Farhan buat hati aku kembali hancur. Farhan gagal menjalankan tanggungjawabnya untuk memberi nafkah kepada aku setelah bercerai. Aku tidak kisah andai dia tidak memberi aku apa-apa, namun aku sangat terkilan apabila Farhan sedikit pun tidak menghiraukan tanggungjawabnya pada Amin!

Dia hilang tanpa sebarang berita. Sikitpun aku tak hairan. Aku juga malas nak mengambil tahu mengenai dirinya lagi. Dia telah membuang aku dan anak kandungnya dari hidupnya. Dan aku akan membuang dia dari hatiku buat selamanya!

“Leen….” Panggilan Mak cik Piah mengejutkan aku. Ya Allah, jauhnya aku mengelamun. Aku kembali ke alam nyata. Kutatap muka Mak cik Piah tanpa kata.

“Mak cik tahu kamu rasa bersalah sebab dah menyusahkan mak cik. Tapi mak cik tak pernah anggap kamu menyusahkan mak cik. Mak cik gembira dapat tolong jaga kamu dan anak kamu. Jangan pergi Leen. Kalau Leen pergi, mak cik akan keseorangan lagi.” Mak cik Piah mengesat air matanya. Akulah penyebab orang tua itu menangis.

Selamat tempoh berpantang, aku rasa sudah tiba masanya aku pergi daripada terus menyusahkan Mak cik Piah. Orang tua itu bersusah payah mencari rezeki sebagai pembantu rumah, aku pula duduk di rumah bersenang lenang tanpa buat apa-apa kerja. Aku bukan seorang yang kejam seperti tu. Aku tak nak menyusahkan mak cik piah lagi. Kerana itu semalam aku nekad untuk keluar dari rumahnya dan pergi mencari arah hidupku sendiri. Tapi, selama berjam-jam aku berjalan, aku buntu. Aku tetap tidak tahu untuk menuju ke mana. Akhirnya aku kembali ke masjid ini.

“Maafkan Leen, mak cik. Leen cuma tak nak jadi beban untuk mak cik. Leen nak cari kerja. Leen nak sara hidup Leen dan Amin. Leen juga nak balas budi mak cik. Leen…”

Mak cik Piah pandang aku. Kemas tangannya menggenggam tanganku seakan-akan tidak mahu melepaskan aku pergi.

“Mak cik tak kisah semua tu. Mak cik tak izinkan Leen pergi. Mak cik sayangkan Leen, sayangkan Amin. Kalau Leen nak kerja, Leen kerjalah. Tapi jangan berpisah dengan mak cik. Tinggal dengan mak cik. Leen kerja, biar mak cik jaga Amin. Boleh Leen?” Aku terpana mendengar cadangan Mak cik Piah. Bolehkah aku lakukan perkara itu. Aku kerja dan Mak cik Piah menjaga anakku? Tidakkah itu menambahkan beban Mak cik Piah? Mak cik Piah sudah terlalu tua untuk menjaga cucu.

“Tapi…”

“Tak ada tapi-tapi lagi. Mak cik dah tua. Tempat mak cik kat rumah jaga cucu. Leen gantilah tempat mak cik kat rumah Tuan Adam tu. Leen jadi pembantu rumah. Mak cik dah cakap perkara ni dengan Puan Shimah. Dia cakap dia setuju. Yang penting orang yang ganti mak cik tu boleh buat kerja rumah. Leen sanggup kan kerja sebagai pembantu rumah?”

Aku diam lama. Kenapa pula aku tidak sanggup. Andai itu salah satu cara aku dapat membalas kebaikan Mak cik Piah aku sanggup lakukannya.  Bukan aku tidak pernah pun buat kerja rumah selama ini. Dari awal aku kahwin dengan Farhan dulu, surirumah tangga sepenuh masa adalah jawatanku. Setiap hari, kerja aku duduk di rumah mengemas rumah dan menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri. Itulah aku.

“Baiklah. Leen setuju. Leen buat semua ni sebab Leen nak balas jasa mak cik pada Leen dan Amin. Terima kasih mak cik.Terima kasih sebab ‘kutip’ Leen dulu.” Aku menangis di bahu Mak cik Piah. Mak cik Piah mengusap-usap bahuku lembut. Andai itu kemahuan Mak cik Piah, akan aku tunaikan. Aku akan kerja dengan sungguh-sungguh. Dan akan aku balas jasa Mak cik Piah padaku dan Amin dengan wang ringgit dan keringatku sendiri.


*********

Vila tiga tingkat yang terletak di Bukit Antarabangsa menjadi destinasi aku pada pagi Jumaat yang mulia itu. Aku ke sana dengan satu tujuan. Memulakan tugasku sebagai seorang pembantu rumah menggantikan Mak cik Piah. Aku harap aku mampu lakukan yang terbaik untuk kerja ini. Selepas berkahwin, aku sudah tidak bekerja. Jadi, agak lama juga aku tidak mempunyai majikan. Aku harap majikanku yang bernama Puan Shimah itu seorang majikan yang baik.

“Assalamualaikum…” Aku memberi salam sekali. Pintu utama yang luas terbuka itu memudahkan aku memandang keadaan dalam rumah. Luas ruang tamunya. Bercirikan kehijauan. Kiri kanan sebelum melangkah ke pintu masuk utama terdapatnya kolam ikan koi yang berwarna-warni ikannya.  Air terjun pula terbina pada dinding sebelah pintu utama. Menenangkan.

“Assalamualaikum…” Sekali lagi aku memberi salam. Kata Mak cik Piah, kedatanganku bakal disambut oleh Kak Som, rakan sekerja Mak cik Piah. Sekarang, Kak Som akan menjadi rakan sekerjaku pula. Menurut dari cerita Mak cik Piah tentang Kak Som, aku cukup yakin Kak Som itu seorang yang sangat ramah dan mesra orangnya.

“Assalamualaikum tuan…” Mataku memandang tepat pada wajah lelaki bert-shirt putih, berseluar slack hitam dan penuh berjambang mukanya itu. Kami saling bertentang mata. Aku tersenyum padanya. Mungkin inilah anak sulung Tuan Adam.

Tanpa membalas senyumanku apalagi menjawab salamku tadi, lelaki berjambang itu terus berlalu naik ke tingkat atas. Aku dibiarkan berdiri di luar rumah tanpa dipelawa masuk.

Aku mampu menerima layanan kurang mesranya itu dengan bersikap berbaik sangka. Mungkin dia masih sedih dengan kehilangan isterinya. Mak cik Piah awal-awal sudah menceritakan mengenai kisah hidup anak sulung Tuan Adam dan Puan Shimah itu.

Adam Syamil bin Adam. Berusia 38 tahun. Berstatus duda. Isterinya sudah meninggal dunia hampir tiga tahun yang lalu kerana terbabit dalam kemalangan. Anak mereka juga terkorban sama. Masih trauma dan merasa bersalah dengan apa yang terjadi, Syamil menjadi seperti itu. Berubah menjadi seorang yang dingin,  tidak ambil tahu hal sekeliling dan  banyak termenung. Kata Mak cik Piah, sejak kematian anak dan isterinya, Syamil tidak lagi tersenyum.

Rupa-rupanya bukan aku saja yang berdepan dengan ujian berat. Masih ada orang yang lebih sedih takdir hidupnya dari aku. Sekurang-kurangnya aku masih ada Amin di sisiku. Alhamdulillah syukur.

“Eh, ini Leen ke?” Tiba-tiba satu suara serak-serak basah menyapaku. Aku terus mengukir senyuman lalu menghulurkan tangan untuk bersalaman.

“Ya, kak. Akak ni mesti Kak Som kan?” Kak Som angguk kepala. Terus diajak aku masuk ke dalam vila mewah itu. Aku di bawa ke bahagian dapur. Sempat juga aku memandang ke sekeliling rumah. Sunyi aje rumah ini. Dapat aku rasakan aura kesedihan masih menyelubungi rumah agam ini.

“Hah, duduk Leen.  Akak buatkan air.” Kak Som bergerak lincah dengan menyediakan aku air minuman. Perlahan-lahan kulabuhkan duduk ke kerusi sambil menanti Kak Som duduk sekali denganku.

“Minum Leen. Air kopi aje.” Aku tersenyum nipis. Air itu kusisip sedikit.

“Maaflah tadi akak tengah sidai kain. Leen dah lama ke sampai? Mak cik Piah ada telefon akak tadi. Dia cakap Leen dah on the way. Tak sangka cepat sampai kat sini ya.” Ramah betul Kak Som. Baru kenal aku dah layan aku dengan baik. Alhamdulillah. Tidaklah aku kekok berada di sini.

“Leen pun baru sampai Kak Som. Leen dah bagi salam tadi. Bertembung dengan Tuan Syamil. Tapi dia terus naik tanpa cakap apa-apa.” Aku tersenyum kelat. Nampaknya hari-harilah aku terpaksa menghadap muka lelaki dingin tu. Aku harap aku mampu melakukan tugasku dengan sebaik mungkin tanpa ingin mencampuri urusan peribadi lelaki itu.

Kak Som tiba-tiba mencuit lenganku. Dia tertoleh ke belakang dan ke depan pintu dapur takut-takut ada orang lain mendengar. Aku hanya diam memperhatikan gelagat Kak Som. Kepoh juga Kak Som ni ya.

“Leen dah tahukan kenapa Syamil jadi macam tu?”Bisik Kak Som agak perlahan. Mungkin dia tidak mahu majikannya terasa hati apabila mendengar dia berkata seperti ini.

Aku anggukkan kepala.  “Dah.Mak cik Piah dah ceritakan semua.” Jawabku perlahan.

Kak Som mengangguk-angguk. Mungkin dia lega kerana aku sudah tahu mengenai perihal diri Syamil itu.

“Okeylah kalau macam tu. Okey macam ni. Puan Shimah dengan Tuan Adam balik kampung ziarah saudara mereka kat sana. Esok baru dorang balik sini. Jadi tak dapatlah Leen kenal-kenal dengan dorang. Minggu depan baru boleh jumpa. Sabtu dengan Ahad Leen cuti tau.” Aku terangguk-angguk faham.Mujurlah ada cuti. Ada cuti kerana Kak Som merupakan orang gaji tetap yang tinggal di rumah ini. Mak cik Piah pula hanyalah tukang masak di rumah ini dulu. Datang pun hanya untuk masak dan kemas sikit-sikit. Sekarang tugas memasak Kak Som yang ambil dan aku ambil tugas dia mengemas seisi rumah.

Moga-moga aku dapat menyesuaikan diri di rumah ini. Niatku hanya satu. Aku nak kerja.Cari rezeki yang halal untuk membesarkan anakku dan membalas jasa Mak cik Piah. Itu saja.

#bersambung....


12 comments:

  1. Replies
    1. Akak belum baca eh cite ni kat blog lama? hehe.. leen dgn syamil berjodohkah?

      Delete
  2. Replies
    1. Mekasih...alhamdulillah.. (:
      OK insyaAllah sambung lagi. Jangan riso..

      Delete
  3. Assalamu'alaikum. Cerita baru~ <3 best

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam cik dhia...
      Bukan cite baru..cite lama tapi letak dlm blog baru.huhu..
      TQ sahabat <3

      Delete
  4. Replies
    1. Alhamdulillah.. TQ miss sunshine
      Moga2 Dia redha (:

      Delete
  5. dulu xsilp dah pernh bca dlm blog akak. tapi kali ni baca semula dengan sebak. huhu cerita dah sedih tambah pula dgn lagu kupu-kupu cinta. berganda2 sedih tu.

    ps: next bab kak ^^

    (AinaaAzlan)

    ReplyDelete
    Replies
    1. YUP betul tu ainaa. Memang dh pernah akk letak dlm blog lama. Tapi blog lama kan hilang.huhu.tu yg letak dlm blog baru... mekasih sbb sudi bc lagi sekali...

      *kupu2 cinta tu sbb akk suka lagu tu..dan cam sesuai kisah leen dan syamil.hehehe

      TQ ainaa..

      Delete