JOM FOLLOW

Monday 9 March 2015

Tuhan Berikan Aku Cinta [cerpen]




Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.


Suasana di SMO tengah hari ini agak lengang tanpa kunjungan pelanggan. Yang ada hanya beberapa orang pelanggan yang datang untuk membeli bahan bacaan. SMO – Syarikat Muda Osman, merupakan sebuah kedai buku yang kini mula dikenali oleh ramai peminat buku.

Kedai buku ini sangat terkenal di Kuala Terengganu, di mana di sini tiada kedai buku Popular atau MPH. Yang ada hanya beberapa kedai buku kecil dan salah satunya adalah SMO.

Aku Hadi. Muhammad Hadi bin Abdullah. Jejaka bujang berusia 28 tahun yang baru saja mendapat kerja tetap di sini. Tamat saja SPM aku tidak menyambung pelajaran sebaliknya lebih suka mencari kerja-kerja di luar. Dengan keputusan SPM yang sememangnya teruk, maka lebih baik aku terus mencari kerja untuk menyara keluargaku. Aku pernah bekerja sebagai pelayan restoran, tukang cuci, budak penghantar surat, mekanik, dan pernah juga bekerja di supermarket.

Di usia 28 tahun ini, aku nekad untuk mencari kerja tetap yang boleh menampung kehidupanku sekeluarga dengan lebih meyakinkan. Berkat bantuan dari seorang kawan baik, aku diterima bekerja di sini. Kini sudah hampir setahun aku bekerja di kedai buku. Alhamdulillah aku amat senang bekerja di sini. Di kelilingi oleh kawan-kawan sekerja yang baik dan saling menghormati.

“Selamat datang ke SMO.” Aku menyapa mesra seorang gadis kecil molek yang menapak masuk ke ruang SMO. Gadis itu tersenyum padaku lalu menundukkan pandangannya. Dia terus melangkah ke rak novel.

Aku senyum saja sambil garu kepala. Kerja buatku aku teruskan. Buku-buku yang baru sampai disusun mengikut tema.

“Sakit perut. Mama, adik sakit perut. Mama…”

Cuping telinga capang ku mula menangkap suara kanak-kanak perempuan merengek sakit perut. Kepala kujengah ke hadapan. Selang satu rak di hadapanku, seorang budak perempuan berdiri di situ sambil menekan-nekan perutnya.

Memandangkan pekerja lain sedang sibuk dengan kerja mereka, dan aku sahaja yang paling dekat dengan budak perempuan itu, aku mula melangkah ke arahnya. Namun tidak sempat kaki ini bergerak panjang, gadis kecil molek yang aku sapa sebentar tadi terlebih dahulu menuju ke arah budak itu. Aku jadi diam pegun memerhatikan dia.

“Adik, mama adik mana?” soal perempuan bertudung litup itu. Solehahnya… sempat pula hati ku memuji.

“Mama suruh adik tunggu dia dekat sini. Adik sakit perut. Adik nak pergi tandas.” Budak perempuan bertudung warna oren itu mula merengek dan menangis. Sudah. Perlu ke aku masuk campur?

“Erm mari kakak temankan adik pergi tandas.” Gadis bertudung itu mula angkat kepala bagai mencari sesuatu. Melihat keadaan yang terdesak itu aku tahu aku kena masuk campur.

“Cik boleh guna tandas staf. Untuk emergency tak apa.” Aku bukan memandai. Tapi ini memang ada dalam polisi syarikat.

Gadis itu tersenyum lalu mengangguk. Pantas dia memimpin tangan budak perempuan itu. Aku pula pantas bergerak menunjukkan pada mereka arah tandas.

“Eh siapa tu?” Sedang aku menunggu gadis bertudung dan budak perempuan itu keluar dari tandas yang berada di belakang bangunan, aku menunggu mereka di kaunter. Dan soalan itu muncul pula dari Fakri, kawan sekerja merangkap kawan satu sekolah waktu tingkatan lima dulu.

“Entah. Budak kecik tu nak ‘membuang’. Perempuan tu pulak sudi tolong.” Aku jawab bersahaja.

Tak pasal-pasal Fakri jadi busybody. “Solo lagi ke ek perempuan tu. Solehah aje aku nampak.”

Kali ini aku jungkit bahu. Sejujurnya dalam hati aku pun memuji gadis itu. Cukup menutup aurat pakaiannya. Akhlak dengan budak-budak pun MasyaAllah, penyayang. Perempuan macam nilah sesuai dibuat isteri.

“Tapi biasanya perempuan solehah macam ni dah bersuami.” Fakri bersuara lagi.

Aku pandang dia lalu pandang pula ke arah pintu. Dua gadis itu belum keluar.

“Mungkin dia belum berpunya.” Entah kenapa aku menyedapkan hati.

Fakri tepuk bahu aku agak kuat. Terus aku jeling dia.

“Amboi kau ni, Hadi. Ada hati ke nak kahwin muda? Tak menyesal? Tak nak enjoy dulu?”

Aku sengih lalu geleng lalu angguk. Fakri buat muka terkejut.

“Aku nak enjoy tapi dengan yang ‘halal’. Maksud aku isteri aku yang sah. Kahwin muda orang kata banyak manisnya. Syaitan pun nangis kalau kita ‘halalkan apa yang haram’, bro!” Kali ini bahu Fakri pula yang menjadi mangsa hempukanku.

Fakri mendengus. “Tapi kau jangan lupa. Kahwin muda juga banyak dugaannya. Dan banyak kes penceraian berlaku dalam kalangan pasangan muda-mudi. Eh, kau berkenan ke dekat perempuan tadi tu? Nak aku mintak nombor dia?” Fakri yang sememangnya terlebih berani memikat si gadis mula menghulurkan bantuan.

Aku? Aku hanya mampu tersenyum segan. Dalam hati kata nak tapi bibir hanya mampu terkunci rapat. Sumpah aku segan nak jadi jejaka desperate!

“Erm terima kasih ya.” Muncul suara gadis tadi di hadapan kami berdua. Aku dan Fakri mula mati kutu.

“Err…  ya sama-sama. Dik, dah lega ke?” Sengaja aku buat-buat ramah pada budak perempuan itu. Sejujurnya nak tengok si gadis bertudung litup itu aku tersangatlah segan.

“Mama!” Budak perempuan itu tiba-tiba saja meluru ke arah pintu utama. Aku, Fakri dan gadis bertudung itu mula memandang ke arah yang sama.

Oleh kerana suasana kedai buku agak sunyi tanpa ramai pelanggan, dapat aku dengar dengan jelas bicara budak perempuan yang sudah lega ‘membuang’ itu dengan mamanya. Dicerita perihal kakak baik hati yang menolongnya.

“Terima kasih ya, dik. Akak pergi farmasi dekat sebelah kedai ni tadi. Tinggalkan Husna dekat sini pilih buku. Tak sangka dia boleh sakit perut. Tadi elok aje.” Mama kepada budak perempuan itu bercakap mesra dengan gadis bertudung litup.

Gadis itu lebih banyak senyum daripada bercakap. Keadaan itu buat aku terleka pula. Astaghfirullah. Tak jaga pandangannya aku ni.

“Salam kakak. Cakap terima kasih dekat kakak lagi sekali.” Arahan dari mamanya budak perempuan itu ikut patuh. Gadis bertudung litup senyum lagi. Bagi aku senyumannya sangat indah. Alahai… kalau ikutkan nafsu gelojoh mahu saja aku suruh si Fakri minta nombor telefon.  Tapi itu bukan cara aku. Aku lebih rela berdoa pada Allah andai si gadis itu memang untuk aku, pertemukanlah kami buat kali yang kedua. Dan andai kami benar-benar ada jodoh, permudahkan urusan kami untuk bersatu di dalam redhaNya. Macam pasrah aje kan. Hmm…

Saat hati mula mengucap ‘aamiin’ atas doa itu, telinga ini tiba-tiba menangkap suara seorang lelaki baru masuk ke SMO. Dia menegur si gadis bertudung litup?

“Sayang dah beli buku tu? Jumpa ke?”

Terasa pecah berderai seperti kaca hatiku saat ini.

Gadis bertudung litup itu melintas di hadapanku sambil berpimpin tangan dengan seorang lelaki berkopiah putih yang aku pasti merupakan suaminya!

“Buku tu sayang tak sempat cari. Tadi ada sorang budak perempuan nikan, bang….”

Pantas saja aku berpaling membelakangi mereka berdua. Tidak lagi aku mahu mendengar perbualan mesra antara suami isteri itu. Tapak tangan mula kulekap kemas ke dada. Ya Allah, sakitnya…

“Sabarlah Hadi. Setiap orang ada jodoh masing-masing. Hmm jangan patah semangat, bro!” Fakri muncul seraya menepuk-nepuk belakang aku.

Aku cuba mengukir senyuman. Namun rasa kecewa itu pantas benar bermukim di jiwa.

Beberapa saat juga aku berjeda. Nafas ditarik lalu dihembus panjang. Saat akal dan hati mula bekerjasama mengatakan ini semua adalah ujian dan percaturan dari Ilahi, akhirnya aku mampu senyum kembali. Demi Allah hati aku terasa sakit seketika tadi. Tapi mujurlah ia cuma sementara. Tidak sempat bernanah atau menjadi parut kekal.

Orang cakap ada dua sebab kenapa Allah pertemukan kita dengan seseorang. Pertama untuk uji hati kita. Kedua dia memang benar-benar jodoh kita.

Kalau suka tak semestinya cinta. Kalau cinta tak semestinya  ada jodoh. Kalau ada jodoh takkan ke mana jua. Jodoh tu rahsia Allah. Dia akan temukan kita dengan insan yang salah pada mulanya. Dan insyaAllah akan menemukan kita dengan insan yang sesuai di pengakhirannya. Kerana Dia sayang kita. Janganlah sesekali kita menjauh dariNya.

Kehidupan ini terlalu banyak yang perlu difikirkan. Yang terpenting bukan siapa yang dapat jodoh cepat. Tetapi siapa yang paling bertaqwa padaNya. Jodoh – yang pasti jodoh kita dengan kematian pasti akan tiba. Jodoh – jodoh dengan manusia juga tidak semestinya akan kekal selama-lamanya. Jodoh – benar-benar sebuah rahsia Allah SWT.

Tuhan berikanlah aku cinta. CintaMu yang paling aku dambakan. Kerana aku yakin, saat aku mendapatkan cintaMu, cinta makhluk lain pasti akan menyusul kemudian. Kasih sayang, perhatian, kejujuran, kesetiaan, semua itu adalah cinta.

Kisah cinta paling pendek di dunia adalah apabila seseorang itu mendapat cinta dari Tuhan dan akhirnya kebahagiaan menjadi miliknya buat selama-lamanya.

Tuhan berikan aku cinta-Mu.

Yang tulus mencintaiMu;
Muhammad Hadi Abdullah.

*TAMAT*


No comments:

Post a Comment