JOM FOLLOW

Monday 8 September 2014

Suami Pilihan Dia [bab 8]




Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Mengasihani.


BAB 8

Sebulan kemudian…

“Yang ni cantik tak abang?” soalku seraya memadankan sehelai jubah warna putih cream pada badan. Jubah yang penuh bermanik dan sulaman itu aku pilih setelah rambang mata untuk buat pilihan. Andai Syamil setuju, aku nak sangat pakai jubah ini sewaktu majlis akad nikah kami pada minggu hadapan.

Syamil menggosok-gosok dagunya yang berjanggut sejemput itu. Dia yang sedang duduk bersandar di sofa tersenyum sambil angkat ibu jari.

“Cantik. Sesuai dengan Leen. Abang suka.”

Abang. Itulah panggilan aku pada Syamil setelah aku nekad untuk menerima kehadirannya dalam hidupku dan Amin. Selama sebulan kami bertungkuslumus menyiapkan persediaan majlis perkahwinan kami berdua. Puan Shimah dan Kak Som banyak membantuku. Aku yang tidak mempunyai keluarga lain, terpaksa bergantung pada pertolongan mereka berdua. Tanpa mereka aku mungkin akan hilang punca nak urus semua.

“Jadi Leen nak pilih jubah nilah. Tapi kalau mahal sangat Leen tak naklah. Abang mintaklah diskaun sikit dengan tuan kedai ni.” Kata-kataku buat Syamil tertawa kecil. Dia bangun dari sofa lalu mengambil perlahan baju jubah yang aku pegang.

“Tak perlu nak diskaun. Abang nak yang terbaik untuk bakal isteri abang. So, jadi ya baju ni.” Aku pandang Syamil lama. Sudah banyak duit lelaki itu habis. Aku pula langsung tak mampu nak keluar apa-apa wang. Hmm….

Tanpa menjawab soalan Syamil, aku membawa diri duduk ke sofa. Air mata cuba aku tahan dari menitis jatuh. Perasaan bersalah melanda hati. Situasiku sekarang tak ubah seperti Cindrella yang bertemu dengan Prince Charmingnya. Aku yang miskin bertemu dengan Adam Syamil yang kaya.

“Sayang… kenapa ni? Anything wrong?” Soalan Syamil kubiar sepi.

“Leen…” Lelaki itu duduk di atas meja kayu berdepan denganku. Dia meminta aku memandangnya dan berterus terang dengan apa yang sedang melanda hatiku saat itu.

“Cakap kat abang kenapa mood Leen tiba-tiba boleh berubah ni. Tadi bukan main lagi Leen happy. Abang ada buat Leen kecil hati ke?” Aku pantas gelengkan kepala. Pujukan Syamil betul-betul aku hati kecilku makin dijentik rasa sayang terhadapnya. Dia memang pandai memujuk. Buat aku ingin sentiasa berterus terang dengannya tanpa menyembunyikan apa-apa.

“Leen rasa bersalah pada abang dan keluarga abang.” Aku hela nafas panjang. Wajah Syamil tetap tidak aku tatap. Sebaliknya aku tundukkan saja muka memandang ke lantai.

“Leen dah banyak menyusahkan abang. Dah banyak duit abang habis demi kelancaran majlis kita ni. Tapi Leen tak mampu nak bantu abang apa-apa. Nak bagi duit, Leen takde duit. Semuanya abang yang tanggung. Habis tu apa tugas Leen. Menghabiskan duit abang?”

Aku angkat muka. Saat itu Syamil menggelengkan kepala ke kiri dan ke kanan.

“Tugas Leen? Tugas Leen adalah menjadi pengantin perempuan dan menjadi permaisuri di hati abang. Tugas Leen jaga makan pakai abang, jaga anak-anak abang. Mencintai abang, setia dengan abang, jujur dengan abang, selalu ada untuk abang… Itu tugas sayang…” Syamil tersenyum lama. Tangannya ingin menyeka air mata yang baru menitis di pipiku namun dia segera menjatuhkan tangannya kembali. Aku juga tidak akan sesekali mengizinkan Syamil menyentuhku sesuka hatinya.

“Kesat air mata tu. Jangan menangis lagi. Nanti orang ingat abang buli Leen.” Lawak seposen Syamil buat aku tertawa kecil. Lantas ku seka air mata dengan jariku.

“Betul abang tak kisah Leen tak dapat bantu abang dengan wang ringgit? Apa pulak kata keluarga abang nanti.” Aku masih dalam isu tadi. Syamil akhirnya mencebik kecil.

“Leen cukup tahu keluarga abang macam mana. Mereka dah cukup bersyukur sebab Leen sudi terima abang si duda handsome ni. Dah jangan cakap pasal hal tak penting ni. Yang penting sekarang, Leen kena tunaikan setiap tugas-tugas yang abang cakapkan tadi lepas kita dah kahwin nanti. Kalau Leen tak tunaikan tugas tu dengan baik, abang denda Leen nanti. Lepas dah kahwin Leen milik abang seorang tau.” Syamil angkat kening. Aku segera tundukkan muka. Malu.

Baiklah. Kalau benar Syamil tidak kisah dan keluarganya tidak kisah, aku berasa sangat bersyukur. Lega sikit hati ini. Takdelah aku rasa bersalah sangat. Aku akan pastikan aku akan menjalankan tugas-tugas yang Syamil berikan padaku dengan sebaik mungkin setelah kami berkahwin nanti. InsyaAllah…


*********

Dua hari sebelum berlangsungnya majlis paling bersejarah dalam hidup aku dan Syamil, aku dikejutkan dengan kedatangan seseorang. Kata Syamil, orang itu adalah adik perempuan kesayangannya. Satu-satunya saudara perempuan yang dia ada dalam dunia ini. Ya memang Syamil pernah cerita pada aku mengenai adik kandungnya itu. Baru tahun lepas dia berkahwin. Terpaksa menetap di London bagi menguruskan perniagaan Tuan Adam di sana.

Memandangkan Syamil nak bernikah lusa, adik perempuannya yang bernama Aina itu akan pulang ke Malaysia bersama suaminya. Kata Syamil, Aina cukup teruja untuk mengenali bakal kakak iparnya. Aku berharap, Aina mampu menerima aku sebagai kakak ipar barunya. Mampu menerima aku sebahagian dari hidupnya.

Ding dong. Sebaik saja aku dan Syamil turun dari tingkat atas, ada seseorang di luar rumah menekan loceng.
“Biar Leen yang pergi bukakan pintu.” Ujarku pada Syamil.Lelaki itu hanya tersenyum mengizinkan. Amin yang berada dalam pelukannya didukung kemas.

Aku segera melangkah ke pintu utama. Tombol pintu kutarik perlahan. Sebaik saja daun pintu dikuak, aku ceria menghadiahkan sebuah senyuman. Namun senyuman itu tidak bertahan lama apabila aku terpandang wajah seorang wanita yang tak mungkin untuk aku lupakan sampai bila-bila sedang memandangku tajam.Dia juga memandangku dengan cukup terkejut.

Syafina? Apa dia buat kat sini? Hatiku tertanya-tanya kebingungan.

“You? Apa you buat kat dalam rumah I ni?” tanya Syafina dengan mimic muka yang sangat terkejut. Aku terdiam kaku di situ. Yang menambahkan debar di hatiku adalah di saat mataku bertembung pula dengan anak mata milik lelaki yang pernah hadir dalam hidup aku dulu. Ya Allah, adakah Engkau ingin menguji aku sekali lagi?

“Abang….” Tidak mampu tidak, panggilan abang masih melekat di bibirku untuk memanggil Farhan yang sedang terkejut memandangku.

“Eh, Aina. Akhirnya sampai juga adik abang. Masuk-masuk…” Syamil muncul di belakangku dengan suara cukup ceria.

Saat itu yang mampu aku lakukan hanya satu.  Mengambil Amin dari Syamil dan meluru masuk ke bilik.

Syamil yang kaget dengan keadaanku segera memanggil namaku berulang kali. Aku tetap memekakkan telinga. Tak sangka aku akan bertemu lagi dengan Farhan dan Syafina. Jadi, Aina yang sering Syamil ceritakan padaku adalah Aina Syafina, perempuan yang sudah menghancurkan rumahtanggaku dengan Farhan? Ya Allah…. Mampukah aku menghadapi semua realiti ini?

“Leen… kenapa ni? Hmm?” Syamil muncul di balik pintu. Dia meluru mendapatkan aku. Perlahan-lahan dia turut melabuhkan duduk di birai katil sambil cuba menyelami perasaanku tika itu.

“Tak ada apa-apa abang. Leen okey…” Air mata yang merembes keluar dari tubir mataku jelas menunjukkan aku tidak okey. Debar di hatiku makin kencang apabila muncul Syafina dan Farhan di muka pintu. Dengan sangat berani Syafina menghampiri aku dan melemparkan kata-kata penghinaannya. Hati aku cukup terguris dengan kata-katanya itu.

“Oh my God… Tak sangkalah dunia ni kecik sangat.  Antara berjuta perempuan yang ada dalam dunia ni, especially dalam Malaysia ni, abang pilih perempuan ni? Kesiannya…”

Saat itu aku dapat lihat dengan jelas perubahan muka Syamil. Dia segera bangun dari katil lalu berdepan dengan adiknya, Aina.

“Apa yang Aina merepek ni? Hah? Siapa ajar Aina cakap kurang ajar dengan abang dan bakal kakak ipar Aina ni?”

Syafina hanya tersenyum sinis ke arahku. Apa yang aku takutkan akhirnya terluah juga di bibirnya.

“Abang nak tahu siapa perempuan ni? Dia nilah ex-wife Farhan. Perempuan yang Farhan kutip entah dari ceruk mana. Perempuan macam ni layak ke jadi keluarga kita abang?”

“Aina!!!” Tangan Syamil terangkat tinggi hampir-hampir ingin melekap pada pipi Syafina. Perempuan itu terus mencerlung marah pada Syamil dan aku.

“Oh dah berani nak tampar adik sendiri semata-mata nak pertahankan perempuan tak guna ni. Eh,abang dengar sini baik-baik. Aina takkan setuju abang pilih dia jadi isteri abang. Untuk terima dia jadi kakak ipar, lagilah Aina tak hadap!”

Syafina segera melangkah keluar dari ruangan itu.Aku angkat muka memandang langkahnya. Saat itu aku terpandang juga Farhan yang sedan merenung tajam ke arahku.  Adakah kini rahsiaku sudah terbongkar? Adakah Syamil tidak akan sudi meneruskan perkahwinan kami?


*********

“Jadi Farhan bekas suami Leen?” Itu adalah soalan pertama dari Syamil setelah keadaan aku mulai tenang. Mujurlah pada pagi itu Kak Som, Puan Shimah dan Tuan Adam tidak ada di rumah kerana masih bertungkus-lumus mengedarkan kad jemputan kahwin. Andai mereka ada, entah di mana aku nak letak muka aku.

“Ya,abang. Dia memang bekas suami Leen. Lelaki curang yang dah buang Leen tanpa Leen tahu apa silap Leen pada dia.” Aku meluahkan segala-galanya pada Syamil. Aku takkan merahsiakan apa-apa lagi.

Syamil berdiam lama.  Beberapa ketika berlalu, soalan kedua muncul dari bibirnya.

“Jadi… jadi perempuan yang Leen cakap orang ketiga dalam hubungan Leen dan Farhan adalah….. Aina?” Aku pandang Syamil. Akhirnya aku anggukkan kepala.

“Kalau dia yang rampas Farhan dari Leen, kenapa dia marah sangat pada Leen? Malunya abang ada adik macam tu. Perampas…pemusnah rumahtangga orang…” Syamil terduduk lemah ke lantai. Aku yang duduk di birai katil hanya diam tak berkutik.

“Leen…” Syamil berpaling ke arahku.

“Abang harap Leen jangan cerita hal ni pada mama dan papa. Mereka pasti akan lebih malu pada Leen. Abang dah cukup malu dengan Leen sekarang. Sebab adik abang, kebahagiaan Leen dengan suami Leen dah musnah.” Syamil tertunduk penuh kesal. Rambutnya diraup berkali-kali.

“Abang tak perlu rasa semua tu. Leen tak pernah salahkan keluarga abang dalam hal ni. Ini adalah takdir Leen. Jodoh Leen dan Farhan memang sampai setakat itu saja. Leen janji, Leen takkan beritahu mama dan papa mengenai perkara ni.” Aku bersuara memberi keyakinan kepada Syamil. Dan kalau boleh aku nak perkara ni terkubur buat selama-lamanya!

“Terima kasih Leen.  Dan abang harap, Leen jangan fikir kata-kata Aina tadi. Abang akan cakap dengan dia. Dia tak ada hak untuk hina Leen macam tu.”

Syamil akhirnya bangun. Tanpa menunggu aku bersuara membalas kata-katanya, lelaki itu terus melangkah keluar dari bilik. 

Aku pula tidaklah menahannya. Biarkan Syamil  membuat perhintungan dengan adiknya. Aku takkan bersuara apa-apa. Namun, apabila memikirkan kembali kata-kata Syafina, ketakutan mula melanda jiwa. Adakah Farhan sudah menceritakan segala-galanya pada perempuan itu mengenai masa laluku? Ya Allah… andai Syamil tahu siapa aku sebenarnya adakah lelaki itu akan tetap ingin meneruskan perkahwinan kami?


*********

Malam itu, aku dipelawa untuk sama-sama menjamu selera di ruang makan. Syamil duduk di sebelahku. Farhan dan Syafina duduk berdepan dengan kami berdua. Sungguh aku terlalu takut untuk mengangkat muka membalas renungan mata Farhan. Sedari tadi lelaki itu tidak habis-habis merenungku dan memberi jelingan berbisanya.

“Eh kenapa korang semua pakat diam aje ni? Leen, Syamil jemput makan. Farhan,  Aina makan…” Arahan dari Puan Shimah buat kami semua mula memegang sudu dan garfu. Aku hanya mampu menguis-nguis nasi dengan sudu. Seleraku mati saat itu.

“Ha Leen. Inilah menantu aunty. Farhan namanya. Korang mesti dah berkenalan tadi kan?” Puan Shimah tersenyum ke arahku. Aku membalas senyumannya kelat.

Aku menoleh pula pada Syamil. Lelaki itu masih tajam merenung muka Farhan dan Syafina tanpa aku tahu apa yang sedang bermain di benaknya.

“Kalau Leen nak tahu, dah hampir setahun Aina dan Farhan menetap di London. Semuanya sebab nak uruskan business uncle kat sana.” Aku angguk lemah. Sungguh aku tak menyangka Aina Syafina yang sering kali Puan Shimah ceritakan padaku adalah Syafina yang telah menjadi racun dalam rumahtanggaku dan Farhan dulu. Memikirkan kembali ugutan Syafina pagi tadi, aku kembali merasa takut. Mampukah perkahwinan ini diteruskan?

“Ma, macam mana abang boleh kenal dengan perempuan ni? Aina tengok dia ni macam tak tahu asal usul aje. Siap ada anak lagi.Abang, abang ni biar betul nak pilih janda jadi isteri abang. Macam dah tak ada anak dara dalam dunia ni.”

Omelan Syafina yang berunsur penghinaan itu aku cuba telan dengan penuh sabar. Sabar, Leen. Sabar…

“Sejak dah kahwin ni makin kurang ajar Aina ni kan. Farhan tak ajar ke jadi isteri dan perempuan yang lebih elok tutur kata?” Sindiran Syamil buat air muka Farhan berubah. Kedua-dua lelaki itu saling berbalas renungan.

Tuan Adam dan Puan Shimah yang terkejut dengan perbalahan kecil antara anak-anak mereka itu mula bersuara bagi menenangkan keadaan.

“Ya Allah apasal korang nak bertekak depan rezeki ni? Aina, tak elok cakap macam tu pada bakal kakak ipar kamu. Siapa pun dia, andai dia seorang perempuan yang baik dan solehah itu dah cukup untuk papa dan mama terima dia sebagai menantu. Mama nak Aina minta maaf dengan Kak Leen sekarang jugak.”

Mendengar kata-kata mamanya, Syafina terus bangun dari kerusi.Dia mencebik penuh benci pada aku. Ya Allah, di sebabkan oleh aku keluarga Syamil mula bergaduh seperti ini.

“Aina takkan minta maaf. Aina tak salah. Yang salahnya dia sebab dah muncul dalam keluarga kita. Aina takkan terima dia jadi kakak ipar Aina, ma. Aina akan buktikan pada korang semua siapa perempuan ni sebenarnya!”

Syafina sempat merenungiku dengan jelingan mautnya sebelum melangkah pergi dari ruang makan. Melihat isterinya pergi, Farhan pantas mengejar.

Air mataku tak semena menitis. Aku juga bangun dari kerusi dan meluru masuk ke ruang dapur.

Aku segera masuk ke dalam bilik. Ku bersandar lemah ke dinding. Perlahan-lahan aku duduk ke lantai sambil menangisi apa yang baru saja terjadi tadi. Ini baru sedikit. Aku yakin ini baru sedikit. Syafina takkan biarkan aku hidup bahagia. Aku yakin.

Ya Allah, mampukah aku hadapi semua ujianMu ini? Sekuat manakah imanku dan kesabaranku untuk berdepan semua ini. Aku mohon padaMu ya Allah. Izinkan aku untuk mengecapi rasa bahagia bersama insan yang Engkau redhai. Andai hubunganku dengan Syamil membuat kebahagiaan keluarga ini musnah, aku rela mengundur diri.

Dan Farhan sememangnya tidak senang dengan kehadiran aku dalam keluarga Syamil. Petang tadi, tiba-tiba saja lelaki itu masuk ke dalam bilikku dan memberi satu amaran yang cukup menakutkan.

“Abang? Abang buat apa kat sini?” Sedang aku melayan Amin bermain-main atas katil, Farhan muncul di balik pintu. Dengan cukup berani dikunci pintu dari dalam.

Aku segera bangun dari katil dan memeluk Amin dengan cukup erat.

Farhan menghampiri aku dan Amin sambil menguntum senyuman berbisanya.

“Kenapalah aku kena jumpa dengan kau lagi. Aku ingat,bila kita dah bercerai, aku duduk dekat London, balik Malaysia aku takkan jumpa dengan kau lagi. Tapi… Tuhan memang nak panjangkan jodoh kita kan, Cik Syazleen Afiqa?”

Aku mengundur beberapa tapak ke belakang apabila Farhan makin menghampiri. Dalam hati aku hanya berdoa agar ada seseorang yang datang menyelamatkan aku dari Farhan.

“Eh, Leen. Kau sengajakan masuk dalam keluarga ni. Sebab kau tahu aku dah jadi menantu dalam keluarga ni. Dan aku yakin kau ada rancangan jahat untuk memusnahkan rumahtangga aku dengan Aina. Betul kan?!”
Herdikan Farhan buat aku dan Amin sama-sama tersentak. Anak kecilku itu tiba-tiba menangis ketakutan.

“Tak. Leen tak pernah tahu abang dah jadi menantu dalam keluarga ini.Leen tak tahu Aina tu anak Puan Shimah. Sumpah Leen tak tahu abang.” Aku turut menangis. Setiap kali berdepan dengan Farhan aku pasti akan berasa sangat gementar dan ketakutan.

“Kau jangan ingat aku akan percaya dengan cerita kau. Aku nak kau pergi dari rumah ni. Kalau kau teruskan juga perkahwinan kau dengan Syamil, aku takkan teragak-agak bongkarkan rahsia besar kau. Syamil dan keluarga dia mesti terkejut habis bila tahu kau ni sebenarnya seorang….” Farhan mendekatkan mukanya ke muka aku. Aku hanya mampu pejamkan mata. Terdengar lelaki itu membisikkan sesuatu ke cuping telingaku.

“Yang sebenarnya kau ni seorang bekas pelacur…”

Dengan cukup berani aku menolak tubuh Farhan jauh-jauh. Sakit hati dengan penghinaannya, aku jadi berani untuk memaksa Farhan keluar dari ruangan itu.Cukuplah aku kelihatan lemah di hadapannya. Aku bukan perempuan lemah!

“Keluar. Leen tak nak dengar apa-apa lagi.Keluar!” Herdikanku buat Farhan tertawa besar. Sikitpun dia tidak berganjak dari tempat dia berdiri.

“Hanya aku seorang saja yang boleh terima masa lalu kau. Aku rasa kalau Syamil tahu, mesti dia jijik dengan kau.” Farhan masih tetap dengan penghinaannya. Hatiku sakit menerima segala kata-katanya. Dia tiada hak untuk menghukum aku dengan masa lalu ku yang kelam.

Ya.Memang aku adalah perempuan hina dulu. Semuanya gara-gara terpedaya dengan keseronokan dunia. Akhirnya aku terjebak dengan pekerjaan hina itu. Ya Allah, sesungguhnya aku sudah bertaubat. Aku amat menyesali setiap maksiat yang pernah aku lakukan dulu. Kerana itu aku menerima Farhan dalam hidupku. Aku tidak ingin lagi menjadi perempuan murahan!

Andai Syamil tahu mengenai rahsia besarku ini, mungkinkah dia akan membuang aku dari hidupnya?

“Ini anak aku ke? Atau anak kau dengan lelaki lain? Atau anak kau dengan Syamil?”

Air mataku makin laju menitis. Sanggup Farhan menuduh aku sampai begitu sekali. Tangan lelaki itu yang cuba menyentuh pipi Amin segera aku tepis. Mencerlung mata Farhan marah dengan tindakan beraniku.

“Jangan sentuh dia. Dia bukan anak abang. Dia anak Leen. Abang keluar.Keluar!”

Kali ini aku tolak tubuh Farhan ke pintu. Daun pintu dibuka lalu aku tolak lelaki itu keluar dari bilik. Cepat-cepat aku kunci pintu bilik. Aku hanya mampu menangis. Penderitaan kembali menghuni hatiku. Mungkinkah aku berhak mengecapi kebahagiaan?

#bersambung....

*Tak jadi kahwin?


8 comments:

  1. Jahatnye farhan...leen, baik terus terang ngn syamil...dari dia dgr dr org lain...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Farhan dengki dengan kebahagiaan leen kut. Mungkinkah bahagia milik leen?

      Delete
  2. haaah!!!! *smbil petik jari* saya ingat part ni kak!! baru dpt ingatan smula. haha btw si adik syamil tu n husband a.k.a ex-h leen akn jdi pengnggu hubungn syamil n leen kan. benci mereka!

    tp kan kak, kenplah nama perampas tu aina? *hukhuk*

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe kalu ingat bagus...
      aina? haha..mane nak tau.dh nme dia gitu. awk boleh byngkan awk jdi aina jahat.hehe

      Delete
  3. setiap makhluk yang hidup x lepas dari dugaan-NYA..
    berdebar sye bce mse farhan a.k.a ex-husband leen muncul dngn perampas 2..
    mcm ssuatu yg dahsyat akn terjadi jep.. uhuk2.. :'(
    lenn bru je nk bhgia.. (terlebih emo pulak)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ujian tu tanda Allah sayang kita, kan?
      Tiba2 muncul konflik.hehe.baru dramatikkk..

      Delete
  4. bila baca smpai sini baru teringat. mmg dh pernah baca dulu kat blog lama rupanya. (^_^)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe... so pasni tak mau follow dah ke cik dhia?haha

      Delete